موضوعات داغ

کشور تونس یک شاسی بلند دست ساز فایبرگلاسی معرفی کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با وجود بهبود معیشت اقشار متوسط در بسیاری از نقاط جهان طی یک دهه گذشته، همچنان خرید خودرو برای بسیاری از مشتریان در کشورهای توسعه نیافته یک معضل محسوب می‌شود. در کشوری همچون تونس قیمت خودروهای صفرکیلومتر بسیار گزاف است و از این رو اکثر مشتریان جذب بازار خودروهای کارکرده می‌شوند.

اما اکنون راه حل جدیدی برای مشتریان متوسط تونسی وجود دارد. شرکت تونسی Wallys Car خودرویی به نام Iris را روانه بازار کرده که دست ساز است و قیمت آن از 13 هزار دلار شروع می‌شود. پیشرانه این خودرو از فرانسه وارد می‌شود و اکثر هزینه ساخت خودرو مربوط به پیشرانه آن است. بدنه خودرو نیز که از جنس فایبرگلاس ساخته شده، در تونس تولید و مونتاژ می‌شود.

قیمت خودرو تونسی ایریس همچنان گران‌تر از خودروهای دست دوم است اما تفاوت قابل توجهی با خودروهای صفرکیلومتر در بازار آفریقا دارد. برای مثال یک تویوتا کرولا صفر کیلومتر در آفریقا حدود 30 هزار دلار قیمت دارد و حتی برای خرید فورد فیستا کارکرده نیز بایستی مبلغ قابل توجهی را بپردازید که بیش از دوبرابر قیمت آن در ایالات متحده است. در چنین شرایطی عرضه محصول ولیس کار با قیمت 13 هزار دلار می‌تواند برای مشتریان آفریقایی جذاب باشد.

ایریس

البته تمامی تیپ‌های ایریس ارزان‌قیمت نیستند، چرا که مشتری می‌تواند با سفارش دادن تجهیزاتی همچون چراغ‌های LED جلو و مه شکن‌ها، سنسورهای پارک، دوربین دید عقب و رینگ‌های 16 اینچی اتومبیل خود را خاص‌تر کند. همچنین لیستی از رنگ‌های مختلف نظیر صورتی و بنفش وجود دارد که خریدار با هزینه بیشتر قادر به سفارش آن‌ها است.

توان ایریس از یک موتور سه سیلندر 1.2 لیتری تامین می‌شود که حداکثر 82 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و نهایت سرعت ایریس نیز 158 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. این قدرت چندان اعجاب انگیز نیست اما برای مردم محلی در آفریقا کافی به نظر می‌رسد. تنها نکته منفی ایریس فضای داخلی بیش از حد ساده این خودرو است که مشتریان می‌توانند با پرداخت 700 دلار و در اختیار گرفتن بلندگوهای اضافه، صندلی‌های راحت‌تر، عایق‌های صوتی و صفحه نمایش لمسی آن را ارتقا دهند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/28
باید برای این مطلب تیتر میزدید«تونس تونست،ما نتونستیم»
خاک بر سر خودروسازهای داخلی