موضوعات داغ

چند ترفند کاربردی برای افزایش عمر خودرو

عکس مطلب اول

با افزایش قیمت سوخت و تعمیرات پرهزینه وسایل خودرو، مطمئنا نگران خراب شدن خودروی خود خواهید بود. اما سالم نگه داشتن و افزایش عمر خودرو حتی تا کارکرد چند صد هزار کیلومتر نیز امکان پذیر است. کافی است نکات و ترفندهایی که در این مطلب ذکر شده‌اند را رعایت کنید تا بتوانید خودروی خود را تا سال‌ها همانند روز اول نگهداری کرده و با خیال راحت مسافت‌های کوتاه و حتی طولانی را طی کنید. با یک برنامه‌ریزی صحیح و منظم می‌توانید باعث افزایش عمر خودرو شده و از مشکلات فنی پرهزینه پیشگیری کنید.

در حالی که این‌روزها شرایط اقتصادی مساعد نیست، چگونه می‌توانید چند ترفند برای افزایش عمر خودرو در نظر بگیرید و از تعمیرات پرهزینه دور بمانید؟

ترفندهای افزایش عمر خودرو

بررسی سطح مایعات خودرو

وضعیت و سطح مایعات خودرو را چک کنید

سلامت کامل و افزایش عمر خودرو بسته به مایعات درون آن دارد و معمولا شامل آب، روغن موتور، مایع انتقال، مایع خنک کننده، روغن دنده یا مایع دیفرانسیل و مایع فرمان می‌شود. به همین دلیل لازم است روغن موتور خودرو را بصورت هفتگی بررسی کنید.

همچنین مایعات ترمز و فرمان، مایعات انتقال موتور و مایع خنک کننده موتور را به صورت ماهانه یا قبل از یک سفر طولانی بررسی کنید و از پر بودن آن‌ها مطمئن شوید. توجه داشته باشید که مایعات را هنگام سرد بودن موتور بررسی کنید. چک کردن مایعات به طور مرتب به محافظت در برابر خرابی، آسیب مکانیکی، افزایش عمر خودرو و حتی تصادفات احتمالی کمک می‌کند. با این کار به راحتی سلامت و عمر خودروی خود را افزایش خواهید داد.

در برخی موارد نیز ممکن است این مایعات از ماشین شما نشت کنند. توجه کنید که رانندگی در چنین مواقعی، ممکن است باعث خرابی فرمان، ترمزها یا رادیاتور شود. شما می‌توانید قبل از رانندگی، یک چراغ قوه را در دست بگیرید، کمی خم شوید و به زیر ماشین خود نگاهی بیاندازید.

اگر مایعی از ماشین شما نشت کرده است ابتدا باید رنگ آن را تشخیص دهید. بهترین راه برای انجام این کار، انداختن یک تکه مقوا سفید در زیر اتومبیل است. چکه کردن روغن روی مقوا علاوه بر مشخص کردن رنگ مایع، به شما نشان می‌دهد که مایعات از کجا بیرون می‌ریزند بنابراین این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید.

بررسی وضعیت لاستیک

وضعیت لاستیک‌ها را بررسی کنید

کم بودن باد لاستیک خودرو موجب افزایش اصطحکاک بین لاستیک، سطح جاده و درنهایت افزایش مصرف سوخت می‌شود؛ در نتیجه لاستیک‌ها بیشتر از حد داغ شده و گرما باعث فرسودگی آن‌ها و افزایش خطر ترکیدگی و تصادفات جبران ناپذیر خواهد شد.

البته این همیشه مختص به کم بودن باد لاستیک نیست زیرا پر بودن بیش از حد باد آن‌ها نیز موجب کاهش اصطحکاک بین لاستیک، جاده و ایجاد ترک در سطح لاستیک می‌شود. همین نکته ساده هنگام رانندگی می‌تواند از تصادفات غیر قابل جبران و هزینه های گزاف پیشگیری کرده و عمر خودرو را افزایش دهد. همچنین تنظیم باد و فشار لاستیک به کنترل بهتر و ماندگاری بیشتر لاستیک و افزایش عمر خودرو کمک کرده و باعث می‌شود از مخزن بنزین بیشترین بهره را ببرید. علاوه براین فراموش نکنید که لاستیک‌ها را مرتبا از نظر فرسایش نیز بررسی کنید.

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو را همیشه باید در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر 2 تا 3 ساعت خودرو در یک جای ثابت قرار گرفته باشد، انجام دهید. معمولا بعد از رانندگی طولانی به دلیل زیاد شدن حرارت لاستیک، فشار باد آن افزایش خواهد یافت. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز می‌تواند منجر به چنین وضعیتی شود.

بررسی قطعات مصرفی خودرو

قطعات مصرفی خودرو را تعویض کنید

برخی از قطعات خودرو مصرفی هستند و باید پس از مدتی تعویض شوند. این قطعات عبارتند از: لنت ترمزها، تیغه برف پاک‌کن، فیلترها، تسمه‌ها و شیلنگ‌ها. توجه کنید که این قطعات در صورت نشانی از فرسودگی و شکستگی باید تعویض شوند.

هر خودرو چهار فیلتر اصلی دارد: فیلتر کابین، فیلتر روغن، فیلتر سوخت و فیلتر هوا. عملکرد همه این فیلترها فعال کردن جریان و تسهیل فرایند حرکت و گرفتن ناخالصی هایی مانند گرد و غبار و آلودگی‌های موجود در هوا و ناخالصی‌های موجود در سوخت یا کثیفی که در روغن موتور وجود دارد، است.

فیلتر کابین مسئول تصفیه هوای ورودی به سیستم تهویه مطبوع را دارد، از ورود گرد و غبار و سایر موارد ناخوشایند به داخل کابین پیشگیری می‌کند. این نوع فیلتر معمولاً باید در هر 15،000 – 25،000 کیلومتر جایگزین شود.

یک خودرو برای فرآیند احتراق به اکسیژن نیاز دارد. فیلتر هوا از رسیدن هرگونه حشره، گرد و غبار، ذرات، شن و ماسه یا بقایای موتور پیشگیری می‌کند و باعث افزایش عمر خودرو خواهد شد.

انواع فیلتر روغن جریان مداوم روغن را حفظ کرده و ذرات (خاک، روغن اکسیده، ذرات فلزی) که به دلیل فرسودگی موتور در روغن موتور ظاهر می‌شود را از بین می‌برد. این فیلتر روغن موتور را تصفیه کرده تا بتواند کار خود را به صورت کارآمد انجام دهد. تعویض فیلتر روغن به همراه روغن موتور خودرو، اصلی ترین سرویس ماشین است. این سرویس باید در هر 10،000 – 15،000 کیلومتر یا هر 12 ماه انجام شود.

فیلتر سوخت ناخالصی‌هایی مانند گرد و غبار، زنگ زدگی و ریزگرد موجود در سوخت را از بین می‌برد. با این کار از انژکتورهای سوخت محافظت شده و در حفظ عملکرد و افزایش عمر موتور خودرو نقش اساسی خواهد داشت.

به نحوه رانندگی خود توجه کنید

رانندگی تهاجمی، ترمز گیری خشن و سریع، رانندگی در مسیرهای ناهموار و فشار مداوم پدال گاز، ترمز یا کلاچ تا انتها به معنای لذت بردن از رانندگی نیست و تمامی این موارد می‌تواند باعث شود که وسایل نقلیه شما زودتر فرسوده شوند و به مصرف سوخت خودرو آسیب برسانند.

از خودروی خود در برابر اثرات مخرب خورشید محافظت کنید

در هر زمان ممکن، سعی کنید خودروی خود را در سایه یا داخل یک گاراژ پارک کنید. با این کار، از رنگ و فضای داخلی ماشین خود محافظت خواهید کرد و باعث افزایش عمر خودرو می شود.

تمیز کردن منظم خودرو

خودروی خود را تمیز نگه دارید

ماشین به عنوان خانه دوم بسیاری از افراد شناخته می‌شود و نگهداری از آن می‌تواند نشان دهنده برخی از خصوصیات اخلاقی در افراد باشد. اما به منظور تمیز نگه داشتن آن لازم نیست زمان خود را در کارواش سپری کنید و هزینه‌های اضافی را متحمل شوید.

برای پاکسازی مناسب و موثر و افزایش عمر خودرو، ابتدا اقدام به خارج کردن کفپوش‌های خودرو کنید، از یک جارو برقی استفاده کرده و تمامی سطوح داخلی ماشین را جارو کنید. صندلی‌ها و درزهای موجود در آن‌ها، کناره‌های دنده، زیر صندلی‌ها و … از مکان‌هایی هستند که زباله‌های ریز بسیاری را در خود جای می‌دهند. اگر خودروی شما دارای روکش چرمی است، می‌توانید از اسپری‌های مخصوص استفاده نمایید. کفی‌ها را نیز جداگانه با مواد شوینده و فرچه‌های مخصوص شسته و اجازه دهید تا در فضای آزاد خشک شوند زیرا در غیر این صورت بوی نامطبوعی به همراه خواهند داشت.

زمانی که برق انداختن داخل خودرو به بهترین نحو انجام شد، وقت آن رسیده است تا با مایع شستشوی مناسب، دستمال و یک سطل آب، بدنه و شیشه‌ها را نیز تمیز کنید. استفاده از دستمال مناسب و شیشه شوی می‌تواند در تمیز کردن شیشه‌ها نقش موثری داشته باشد و حتی به افزایش عمر خودرو کمک می کند.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

بسیاری از مردم بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی می‌کنند و تصور می‌کنند با این کار به گرم شدن موتور کمک می‌کنند اما در واقع این کار بدترین آسیب را به موتور خودرو می رساند و هرگز باعث افزایش عمر خودرو نخواهد شد.

هنگامی‌که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به کارتل برگشته و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن‌کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. به منظور پیشگیری از آسیب رساندن به خودرو و افزایش عمر خودرو، پس از روشن کردن موتور سرد اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه‌ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می‌توانید به‌آرامی حرکت کنید. تا وقتی آمپر آب رادیاتور بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور جلوگیری کنید.

تعویض دنده در دور موتور مناسب

دنده را متناسب با سرعت خودرو تغییر دهید

سلامت موتور خودرو در حقیقت با دور موتور مشخص می‌شود. وارد کردن فشار به موتور و عبور دادن عقربه از ناحیه‏ قرمز برای مدت زمان طولانی، طول عمر موتور را کاهش می‌دهد و مانع از افزایش عمر خودرو خواهد شد. همچنین مهم است که با دنده‏ سبک رانندگی نکنید زیرا باعث لرزش موتور شده و به میل‏لنگ فشار وارد می‌کند. تغییر دنده‏ مناسب نه تنها باعث افزایش عمر خودرو و طول عمر موتور می شود؛ بلکه مصرف سوخت را نیز بهینه خواهد کرد.

برای مسیرهای کوتاه از خودرو استفاده نکنید

بیشترین اتلاف و فرسایش در خودرو، در همان دقایق اول رانندگی رخ میدهد. رانندگی در مسیرهای خیلی کوتاه و زود خاموش کردن موتور باعث می‌شود هیچ‌گاه دمای موتور به حد مطلوب نرسد و داخل آن لجن روغن جمع شود.

مهم نیست که خودروی شما دیزلی باشد یا بنزینی و دوگانه سوز! مهم این است که در هر شرایطی از خودروی خود به نحو احسن مراقبت کنید و نیاز آن را در نظر بگیرید تا با این رسیدگی‌ها به سادگی باعث افزایش عمر خودرو شوید. شما حتی می‌توانید به منظور تست و بررسی و مشخصات فنی خودروی خود به سایت خودرو بانک مراجعه کنید. در این سایت علاوه بر امکانات رفاهی خودرو قادر خواهید بود تا خودروی مورد نظر خود را اعم از ایرانی و خارجی خریداری کرده یا حتی آن را به فروش برسانید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد