موضوعات داغ

با کامیون‌های تخصصی ارتش ایران آشنا شوید؛ کیان نام خودروهای سنگین و قدرتمند ارتش

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

با توجه به نیازهای ارتش و دیگر نیروهای نظامی کشور به کامیون‌های فوق سنگین و قدرتمند جهت حمل کالا و لوازم نظامی، کیان توسط مهندسین کشور تولید شد. در مسائل نظامی با توجه به نکات امنیتی، واردات هر نوع لوازمی نقطه ضعف یک حکومت بحساب می‌آید چه بسا که کشور ما دچار انواع تحریم‌ها نیز شده است. تولید کامیون در ایران در حال حاضر توسط چند شرکت انجام می‌شود، اما هیچ یک از این کامیون‌های تقریباً چینی، توانایی و ظرفیت حمل کالا و لوازم نظامی را ندارند. پس تنها راه چاره تولید کامیون‌هایی کاملاً بومی و تخصصی نظامی در ایران است.

کامیون کیان ارتش جمهوری اسلامی

برای تولید کامیون، علاوه بر مسائل فنی و قدرتی، نکات مهم‌تری از جمله خدمات و هزینه‌های نگهداری از این کامیون‌ها نیز مطرح است که ارتش با نگاهی کلی و کاملاً هوشمندانه در این موضوع عمل کرده است. کیان X600، کیان 500 و کیان 700 از جمله این کامیون‌ها هستند که در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

پیشرانه قدرتمند ولوو

موتورهای ۱۶ لیتری ولوو از قوی‌ترین موتورهای داخل ایران است که ارتش نیز از آن‌ها در تولید کیان استفاده کرده است. زیربندی و محورهای بنز تیتان ۳۸۵۰ می‌توان گفت قوی‌ترین و سرسخت‌ترین در ایران است که ارتش نیز از آن‌ها استفاده کرده است.

برای کابین، چون باید هم راحتی و آسایش داشته باشد، و هم در ایران به راحتی لوازم یدکی و حتی خود کابین قابل خریداری باشد، از کابین‌های ولوو استفاده شده که به راحتی از کشور همسایه یعنی عراق نیز قابل خریداری هستند.

سه مدل کامیون کیان توسط ارتش تولید شده که در زیر به معرفی مختصر آن‌ها خواهیم پرداخت.

کامیون کیان X600

کامیون کیان X600

موتور ۱۶ لیتری شش سیلندر ولوو که ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند روی کامیون کیان X600 بکار رفته و گیربکس 6 دنده ولوو، متناسب با این موتور نصب شده است. زیربندی و محوربندی، برای کامیون‌های نظامی مازهای قدیمی است که البته دچار تغییرات شده و مهندسین به صورت چهار محور که محور دوم فرمان‌پذیر است، تولید کرده‌اند. این کامیون ۸×۸ است به این معنا که هر هشت چرخ درگیر می‌شوند و قابلیت بسیار خوبی را به کامیون می‌دهد.

با توجه به گیربکس، موتور و محوربندی کیان X600 می‌توان متوجه شد که کیان X600 کامیونی قوی و سرسخت برای مکان‌های سخت و ناهموار است. لازم به ذکر است که کابین این کامیون برای نسل سوم ولوو است.

کامیون کیان 700

کامیون کیان ۷۰۰

موتور ۱۶ لیتری ۶ سیلندر ولوو که ۶۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۹۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند روی این کامیون نصب شده که باید گفت این موتور قوی‌ترین موتور در ایران است (البته قوی‌ترین موتور مدل ۷۵۰ بوده که تنها یک عدد از آن موجود است). گیربکس این کامیون آی شیفت اتومات دوازده دنده ولوو است. محور بندی و زیر بندی بنز تیتان روی این کامیون کار شده که البته دچار تغییرات و بهینه‌سازی‌هایی نیز شده است. این کامیون چهار محور است، اما محور دوم برای مکان‌هایی که نیاز است به صورت بالاگیر عمل می‌کند و در اصل این کامیون جفت دیفرانسیل است.

کابین این کامیون، کابین ولوو ان اچ با طراحی داخلی نسل سوم است که در ایران تعداد محدود از آن موجود است. با توجه به موتور و گیربکس می‌توان متوجه شد که این کامیون، بیشتر سرعتی و برای حمل و نقل در مسیرهای طولانی ساخته شده است.

کامیون کیان 500

کامین کیان ۵۰۰

موتور این کامیون موتور شش سیلندر ماک مترویی است و گیربکس آن هشت دنده‌ای ولوو است. زیربندی این کامیون نیز کاملاً بنز تیتان است و کابین آن ولوو نسل دوم است. این کامیون بیشتر برای حمل لوازم سبک‌تر در مسیرهای کوتاه‌تر تولید شده است.

در شرایط تحریم و مشکلات زیاد بین المللی، تولید کامیون‌هایی با این قدرت و کارایی توسط مهندسین ایرانی که هیچ دوره حرفه‌ای برای تولید ندیده‌اند و امکانات برای تولید نیز ندارند، باعث افتخار کشور است.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/1/30
چیزیش هم هست که خود ارتش ساخته باشه
اینکه مونتاژ هست
کابین ولوو
موتور ولوو
شاسی بنز
؟؟؟
1400/1/30
یه جوری حرف از ساخت زدید گفتم چه کردند ؟
بابا همه اش که شد مونتاژ؟
باز هم شتر گاو پلنگ!!!!!
از هر جایی یه تکه >>>>>>
1400/1/30
موتور ولوو گیریکس ولوو شاسی بنز اتاق ولوو چیو دقیقا مهندسین ایرانی تولید کردن؟؟
1400/1/31
بلبل رو رنگ کردن جای قناری
یه کاور کاپوت عوض کردن رنگ ارتشی زدن
همون ولوو با طعم ایرانی چینی
1400/2/4
بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. همین چینی های آشغال ساز را بنگرید. شاید ۱۵ سال پیش گفتن اینکه چین خودرو میسازد جوک بود ولی الان دارند به امریکا صادر میکنند. مهم تلاش است.
1400/7/5
ارتش کارش واقعا عالی بوده
من در جاده چند نمونه شو از نزدیک دیدم
واقعا بی نظیر ساختن
دوستانی که دارن حرف الکی میزنن که مونتاژ چیزی نیست
الان ایران خودرو هم داره پژو رو مونتاژ میکنه
دینام و استارت چینی و ایسیو چینی یا فرانسه
دیسک و صفحه تورک یا چینی
موتور و سیلندرماشین سازی تبریز و تهران و یا سیلندر های چینی
کلا شد مونتاژ
اونم یک ماشین ۳۰ ساله سواری!!!
ارتش با دست خالی اینا رو تو شرایط تحریم ساخته
کارش عالیه
چون کابین و گیربکس و موتور هر کدام مال یک کارخونه هست
مچ کردن قطعات بهم در ماشین سنگین واقعا سخته
شاسی رو هم خودش ساخته سوار کرده روش
یکم منطقی باشیم
ایران خودرو دیزل هنوز یک تراک خارجی سنگین نتونسته مونتاژ کنه
اونم همش مال یه کارخونه باشه
1400/7/15
اینکه اف هاش بود فقط رنگش رو عوض کردن همین.
1402/3/18
ماشاالله عالی
1402/3/24
سلان آقای روستا میگم این ماشین که کلا اتاق اینا ولوو هست همونطور هم که گفتین شاسی بنز داره پس چیرو تولید کردن؟
1402/6/18
با درود ولوو FH16 در سال ۲۰۱۱ مدلی را ساخت با توان ۷۵۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵۰ نیوتن متر آیا پس سالیان متمادی آرتش خبر نداره این نوع پیشرانه را به کار بگیره و ببنده روی این شاسیها
1402/8/9
دماغدارش چه خوشگله،کاش همینو مونتاژ کنن،به جای ماشین های چینی زیر پای راننده های ایرانی باشه،
1402/8/9
دماغدارش چه خوشگله،کاش همینو مونتاژ کنن،به جای ماشین های چینی زیر پای راننده های ایرانی باشه،
1402/8/18
سلام به‌ نظر من کار خیلی بزرگی کرده ایکاش همین کامیون ها را روانه بازار می‌کرد درود بر ارتش‌ و سپاه دست مریزاد آن‌هم باکیفیت بهتر همين که تولید بشه خیلی حرف حالا ایران خودرو يا سایپا ماشین صفر کیلومتر هم زود خراب میشه
1402/10/12
ساخت و مونتاژ این کامیون های فوق سنگین با کلی کار و تحقیق و تست های طولانی زیز بار تانکهای چیفتن ۷۰ تنی انجام شده
یه کار دلی که لوازم روی هم نه اینکه به راحتی نصب شده باشن بلکه با سلیقه و دقت خورانده شدن وقتی برای بار اول روشن میشن عشق میکنی و سواری با یه کامیون فوق سنگین آفرود مثل این که از یه تانک مرده بگیر تا هرکارو یا بار دیگه ای رو با وینچ دوقلویی که پشتش داره میتونه بکشه باز بزنه یا تخلیه کنه تجربه ای عالی و به یاد موندنیه
صد البته کار زیر نظر و حمایت کامل بچه های جوون ارتش و فرمانده های این کاره ای مثل امیر سلیمانی که لباس کار تنشون بوده و از اولین نمونه تا تولید انبوهش زیز فشار و سنگ اندازی مخالفان از لباس کار و ایمنی تا لوازم و هزینه ها رو مدیریت کردن
واقعا لذتی داره وقتی خودرو با ۷۰ تن بار شیب ۶۰ درجه رو بالا میره واز داخل کابین برای چند لحظه فقط خط افق رو ببینی بجای جاده،،،