موضوعات داغ

راهنمای پیگیری کارت ماشین

عکس مطلب اول

با گسترش شهرنشینی استفاده از وسایل نقلیه به یک امر همگانی تبدیل شده است. به همین دلیل هم استفاده از وسایل نقلیه در دستور کار دولت‌ها و مردم قرار گرفت. وسایل نقلیه به دو بخش خصوصی و عمومی تبدیل می‌شوند. مترو، اتوبوس، تاکسی و ... وسایل نقلیه عمومی و اتومبیل، موتور سیکلت و ... وسایل نقلیه خصوصی است. اما همه این‌ها دارای سند مالکیت و کارت هستند. اتومبیل‌های امروزی با قیمت‌های مختلف باید دارای سند باشند تا بتوان مالکان آن و مشخصات مربوط به آن‌ها را از یکدیگر تشخیص داد. پلیس راهنمایی و رانندگی برای تشخیص مالک خودروها از رانندگان درخواست کارت مالکیت ماشین را می‌کنند. ممکن است تازه ماشین را خریداری کرده باشید و هنوز کارت آن نیامده باشد یا این‌که کارت را گم کرده باشید که ما در ادامه راهنمای پیگیری کارت ماشین را برای شما توضیح خواهیم داد.

راهنمای پیگیری کارت ماشین

پیگیری کارت ماشین را باید از کجا انجام دهیم؟

در صورتی که به تازگی صاحب ماشین صفر کیلومتر شده‌اید و همچنان کارت آن راددریافت نکرده‌اید برای دریافت آن باید به مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک مراجعه کرده و فرم درخواست کارت ماشین را پر کنید. در هنگام پر کردن فرم دقت داشته باشید که آدرس محل سکونت خود را به درستی و کامل وارد کنید. به ترتیب دیگر مشکلی برای ارسال کارت ماشین پیش نخواهد آمد. توجه کنید در مراکز ثبت پلاک به اضافه هزینه ارسال کارت، یک سری مدارک از شما بابت اثبات محل سکونت هم دریافت می‌کنند.

نوبت گیری برای پیگیری کارت ماشین

اما برای پر کردن فرم درخواست کارت ماشین باید نوبت‌گیری کنید. این کار را یا به صورت حضوری انجام دهید یا با مراجعه به سامانه https://nobatdehi.epolice.ir کار نوبت گیری را به اتمام برسانید.

مدارک مورد نیاز برای احراز آدرس در مراکز تعویض پلاک

· برای این‌که مراکز تعویض پلاک مدارک اتومبیل را به درب منزل شما ارسال کنند مدارکی را نیاز دارند تا با آن احراز آدرس محل سکونت شما را انجام دهند. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارند که شما بسته به نیاز خود می‌توایند از بین آن‌ها یکی را انتخاب کنید.

· نشان دادن قبض‌های آب، برق یا گاز که دارای تاریخ روز هستند. ( البته اگر مالک منزلی که در آن سکونت دارید هستید)

· نشان دادن سند اجاره‌ نامه (سند با کد رهگیری و هولوگرام) منزل مسکونی به نام خود. همچنین به همراه خود یکی از قبوض آب، برق یا گاز به تاریخ روز در صورت مستأجر بودن.

· در صورتی که جواز کسب دارید می‌توانید آن را به همراه یکی از قبوض آب، برق یا گاز به تاریخ روز ارائه دهید.

· در صورتی که مالک ماشین فرزندی دارد و محصل است می‌تواند با ارائه گواهی اشتغال به تحصیل آن به همراه آدرس محل سکونت والدین کار احراز آدرس محل سکونت را انجام دهید. (توجه داشته باشید که آموزش ‌و پرورش منطقه باید آن را تأیید کند)

· در صورتی که مالک خودرو کارمند نیروهای مسلح و یا کارمند دولت باشد با ارائه معرفی نامه معتبر از محل خدمت همراه با آدرس دقیق محل سکونت خود می‌تواند احراز آدرس محل سکونت را انجام دهد.

· اگر مالک خودرو در منزل والدین خود سکونت دارد می‌تواند سند ملکی یا استیجاری که به ‌نام پدر یا مادر خود است را به همراه یکی از قبوض آب، برق یا گاز که دارای تاریخ روز است را برای احراز آدرس محل سکونت خود ارائه دهد.

· اگر مالک خودرو در منزلی سکونت دارد که به نام همسر او است ارائه سند واحد مسکونی به نام همسر خود را به همراه یکی از قبوض آب، برق یا گاز معتبر به تاریخ روز برای احراز محل سکونت خود می‌تواند ارائه دهد.

· در صورت نبود هیچ یک از مدارک گفته شده ، مالک خودرو می‌تواند بر اساس محل صدور شناسنامه خود همراه با یکی از قبوض آب، برق یا گاز به تاریخ روز نسبت به احراز آدرس خود اقدام کند.

· نشان دادن دفترچه تامین اجتماعی معتبر مربوط به شهرستان محل اخذ کد پلاک همراه با یکی از قبوض آب، برق یا گاز که دارای تاریخ روز است.

· اگر خریدار خودرو ساکن یکی از شهرها و روستاهای مرزی است که در زمان جنگ به شهرهای دیگر منتقل شده‌ و با محل تولد آن‌ها مغایر است؛ می‌تواند با تایید شورای محل/روستای مربوطه نسبت به احراز آدرس اقدام کند.

· ارائه تاییدیه شورای محل/روستا به همراه نامه رسمی از ادارات عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی، (اگر خریدار خودرو ساکن یکی از منازل اوقافی و روستایی باشد)

· برای سازمان‌ها، کارخانجات و شرکت ‌ها نیز بر طبق مندرجات اساس‌نامه و بریده روزنامه رسمی (باید حداکثر دو سال از تاریخ ثبت در روزنامه سپری شده باشد) می‌توان نسبت به احراز آدرس اقدام کرد.

روش‌های پیگیری کارت ماشین

بعد از این‌که فرم مربوطه را پر کردید مدت زمانی معادل ۲ هفته طول خواهد کشید تا کارت ماشین به دست شما برسد. اما ممکن است که این مدت زمان حتی تا ۶ ماه طول بکشد. به همین دلیل هم راه‌هایی برای پیگیری کارت ماشین وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

· وارد سایت اداره پست شوید https://najatracking.post.ir. یک ستون در سمت راست تصویر دیده می‌شود که خدمات الکترونیکی پست نام دارد. گزینه دوم آن رهگیری مرسولات سازمانی را انتخاب کنید. حال باید از بین گزینه‌های کارت سوخت، شناسه خودرو، اسناد موتور سیکلت، گواهینامه، نظام وظیفه، دیوان عدالت اداری، رهگیری سیم کارت و کارت ماشین کزینه مرد نظر خود را انتخاب کنید. حال باید شماره پلاک و کد امنیتی کارت ماشین خود را پیگیری کنید.

· روش دیگر تماس گرفتن با اداره پست است. با شماره تلفن این اداره یعنی ۸۴۴۷۰۰۰۰- ۰۲۱ تماس حاصل کنید و کارت ماشین خود را پیگیری کنید.

· با استفاده از کد دستوری #110* و انتخاب گزینه خدمات راهور پیگیری کارت ماشین خود را انجام دهید.

در صورتی که آدرس اشتباه باشد، کارت به اداره پست باز خواهد گشت و باید برای دریافت آن حضوری اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت ماشین المثنی

· ارائه شناسنامه یا کارت ملی

· ارائه گواهی عدم خلافی

· اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل)

· اصل سند مالکیت خودرو صادرشده توسط پلیس راهور ناجا

· احراز سکونت مالک در آدرس اعلام شده

· ارائه فیش واریز هزینه صدور کارت بانک ملی

· پرداخت هزینه پستی بابت ارسال کارت خودرو به آدرس مالک

· پر کردن فرم اطلاع از عواقب کشف فساد و عودت در صورت یافت شدن

سخن آخر

در این مقاله راهنمای پیگیری کارت ماشین به طور کامل از شروع تا پایان توضیح داده شده است. از همین رو با مطالعه آن می‌توانید هم درخواست کارت ماشین بدهید هم می‌توانید تا دریافت آن همه مراحل را پیگیری کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد