موضوعات داغ

از مرسدس 450 SEL 6.9 تا مرسدس S500، پیشرفت در سواری لوکس آلمانی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مرسدس 450 SEL 6.9 که با کد اتاق W116‌ شناخته می‌شود، نخستین سدان لوکس در سبد محصولات مرسدس بنز بود که خانواده کلاس S را بنیان نهاد. حرف S در این کلاس از کلمه آلمانی Sonderklasse گرفته شده است، که معنای کلاس خاص و ویژه را می‌دهد.

مرسدس بنز SEL 450 در اوایل دهه هفتاد میلادی به فروش می‌رسید و مدیران بنز تصمیم داشتند تا نسخه 6.9 لیتری را به همراه نسخه استاندارد در سال 1972 به بازار عرضه کند، با این حال بحران نفتی دهه هفتاد و افزایش شدید قیمت سوخت این تصمیم مرسدس را چند سال به تاخیر انداخت.

مرسدس 450 SEL 6.9 در سال 1976 با قیمت 70 هزار مارک آلمان یعنی تقریبا پنج برابر یک فولکس واگن گلف به بازار عرضه شد. پیشرانه V8 این خودرو دقیقا 6834 سی سی حجم دارد و بزرگترین موتوری بود که پس از جنگ جهانی دوم در یک خودرو اروپایی پدیدار می‌شد. شتاب صفر تا صد مرسدس 450 SEL 6.9 حدود 7.5 ثانیه بود و حداکثر سرعت آن نیز به 225 کیلومتر بر ساعت می‌رسید که حتی با معیارهای امروزی نیز سریع و قدرتمند به نظر می‌رسد. سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک مرسدس 450 SEL 6.9 توسط سیتروئن تهیه شده بود، از این رو راننده می‌توانست با هر سرعتی به پیچ‌ها هجوم ببرد.

مرسدس 450 SEL 6.9

اکنون و پس از گذشت چند دهه، جدیدترین نسل مرسدس بنز کلاس S با کد اتاق W223 به بازار عرضه شده است. این خودرو آخرین نسلی از مرسدس‌های ویژه خواهد بود که به پیشرانه احتراق داخلی مجهز هستند، چرا که از نسل بعد و با ظهور مرسدس EQS، پیشرانه الکتریکی را در این خودرو شاهد خواهیم بود.

مرسدس بنزهای W116 و W223 به دلیل پنجاه سال فاصله، به هیچ عنوان شبیه به یکدیگر نیستند. با این حال برخی مسائل در خصوص مرسدس کلاس S از پنج دهه پیش تاکنون ثابت باقی مانده است. با خرید هرکدام از نسل‌های مرسدس کلاس S، در ازای پول خود سطح فوق‌العاده‌ای از رفاه و راحتی را دریافت خواهید کرد. علاوه برآن قدرت واقعی همیشه در ذات مرسدس کلاس S‌ نهفته شده است و هیچ‌کدام از نسل‌های این خودرو در زمینه قدرت ضعیف به نظر نمی‌رسند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد