موضوعات داغ

نگاهی به بایک BJ40، محصولی جدید از دیار خودرو که هیچ گاه عرضه نشد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

ساخت نسخه‌های مشابه و ارزان‌قیمت از خودروهای مطرح بازار جهان، رویه مرسوم خودروسازان چینی طی سال‌های گذشته بوده است. این کپی‌های ارزان‌قیمت چینی خودروهایی محبوب در بازار کشورهای جهان سوم هستند، چرا که مشتریان در چنین بازارهایی توانایی بهره‌مندی از محصولات برندهای معتبر را ندارند و به ناچار به خرید کپی‌های چینی روی می‌آورند. بایک BJ40 نیز یکی از همین کپی‌های چینی است که نقش نسخه ارزان‌قیمت جیپ رنگلر را در بازار کشورمان ایفا خواهد کرد.

رونمایی یک دهه قبل، عرضه در زمانی نامعلوم!

ورود بایک BJ40 به ایران حدود یک دهه پیش صورت گرفت، زمانی که شرکت دیار خودرو در نمایشگاه خودرو اصفهان 1392 از بایک BJ40 در غرفه خود رونمایی کرد. بایک BJ40 در آن زمان خودرویی جدید محسوب می‌شد چرا که بایک نسل اول این خودرو را در سال 2013 رونمایی کرده بود. با گذشت حدود یک دهه از معرفی اولیه بایک BJ40 در ایران، این خودرو هنوز به بازار عرضه نشده است.

بایک BJ40

حال به نظر می‌رسد پس از گذشت سال‌ها و احیای مجدد دیار خودرو، این شرکت قصد دارد تا دور جدیدی از همکاری را با شرکت بایک آغاز کند. یکی از محصولاتی که طی ماه‌های آتی توسط دیار خودرو به صورت رسمی برای بار دوم معرفی خواهد شد، بایک BJ40 است. این خودرو به دلیل شباهتی که به جیپ رنگلر معروف دارد، در صورت عرضه به بازار ایران با استقبال خوبی مواجه خواهد شد.

جیپ چینی تک دیفرانسیل

از آن‌جایی که این خودرو نسخه چینی و ارزان‌قیمت جیپ رنگلر محسوب می‌شود، نباید انتظار داشت تا ویژگی‌های حرکتی آن مطابق نسخه اصلی جیپ رنگلر باشد. زیر کاپوت بایک BJ40 یک موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی قرار دارد که حداکثر 140 اسب‌بخار قدرت و 217 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده این جیپ چینی نیز پنج سرعته دستی است که به صورت پیش‌فرض قدرت را به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند اما در صورت تمایل راننده، این قدرت به هر چهار چرخ ارسال خواهد شد.

وزن بایک BJ40 نسبتا قابل توجه است و این خودرو 1830 کیلوگرم وزن دارد، از این رو به نظر نمی‌رسد پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی قادر باشد شتاب فوق‌العاده‌ای را برای این خودرو رقم بزند. مصرف سوخت این جیپ چینی نیز در مقایسه با دیگر خودروهای بازار نسبتا زیاد بوده و حدود 11.4 لیتر در صد کیلومتر برآورد می‌شود. به نظر می‌رسد این مصرف سوخت بالا به دلیل راندمان متوسط پیشرانه و وزن بالای خودرو به دست آمده باشد.

بایک BJ40

قدرت و گشتاور بایک BJ40 در حدی نیست که بتوان این خودرو را یک آفرودر تمام عیار حساب کرد، با این حال ظاهر متفاوت و توانایی ارسال قدرت به هر چهار چرخ سبب خواهد شد تا این جیپ چینی پس از عرضه به بازار ایران، در خیابان‌های کشورمان توجه دیگران را به خود جلب کند.

امکانات و تجهیزات بایک BJ40

نسخه‌های معرفی شده از بایک BJ40 توسط دیار خودرو، روباز هستند و قسمت پشتی آن‌ها فاقد سقف است. البته نسخه‌های دیگر این خودرو با سقف ماژولار عرضه می‌شوند و در صورتی که مالک اراده کند، قادر است سقف قسمت عقبی را از اتاق خودرو جدا کند. نسخه‌های چهاردر از بایک BJ40 نیز به تولید رسیده‌اند که به نظر می‌رسد نسخه چهاردر این خودرو اکنون به بازار کشورمان عرضه شود.

نمونه‌های فیس لیفت بایک BJ40 که از سال 2018 وارد بازار چین شده‌اند، به امکاناتی همچون: مجموعه نشانگرهای دیجیتال، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10 اینچی، ترمز پارک الکترونیکی و چراغ‌های مه شکن جلو و عقب مجهز هستند. لیست نهایی امکانات رفاهی و ایمنی بایک BJ40 پس از انتشار کاتالوگ رسمی توسط دیار خودرو مشخص خواهد شد.

قیمت و شرایط بازار

قیمت بایک BJ40 در بازار چین با توجه به امکانات و تیپ انتخاب شده، رقمی بین 129,800 الی 179800 یوان خواهد بود که با تبدیل این رقم به معادل داخلی، به عددی بین 455 الی 630 میلیون تومان خواهیم رسید. هنگامی که نسخه دو در بایک BJ40‌ در نمایشگاه اصفهان 1392 رونمایی شد، بسیاری عقیده داشتند قیمت نهایی این خودرو حدود 100 میلیون تومان خواهد بود.

با توجه به افت ارزش پول ملی طی سال‌های اخیر و احتمال عرضه نسخه چهار در از این جیپ چینی، قیمت نهایی بایک BJ40 برای مصرف‌کنندگان ایرانی بی شک بالای 1.4 میلیارد تومان خواهد بود. در صورتی که بایک BJ40‌ با این قیمت به دست مشتریان ایرانی برسد، بایستی این خودرو را رقیبی برای پیکاپ‌های چینی بازار از جمله جک T8، فوتون تونلند و آمیکو آسنا اما با قیمتی بالاتر بدانیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد