موضوعات داغ

ملاقات با خاص‌ترین نسخه کامیون اسکانیا در ایران + عکس

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

اسکانیا R560 خاص‌ترین و بروزترین اسکانیا موجود در ایران است که در سال ۹۵ شمسی توسط ماموت دیزل، تعداد ۵۵ دستگاه از آن وارد کشور شدکه البته مشخص نیست که دقیقاً چه تعداد از دستگاه‌های وارد شده موفق شدند که پلاک ملی دریافت.

اسکانیا R560 قوی‌ترین اسکانیا تک دیفرانسیل ایران است که تعداد قابل توجهی از آن در کشورمان موجود است (قوی‌ترین مدل ۶۲۰ است که فقط یکی از آن در کشور موجود است). این کامیون از هر نظر نسبت به دیگر اسکانیاهای موجود در ایران برتری دارد که همین باعث شده طرفداران سینه چاک اسکانیا در ایران شدیداً خواهان این کامیون باشند.

کامیون اسکانیا R560

ماموت دیزل هیچ‌وقت تصمیم به تولید انبوه یا واردات تعداد زیاد این کامیون را نداشت و صرفاً جهت کارهای تبلیغاتی سری‌های R جدید خود این تعداد را وارد کرد. طبق سخن مالکان، این نسخه از اسکانیا مونتاژ هلند هستند و از این کشور نیز به ایران وارد شده‌اند. اما در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا این کامیون را خاص‌ترین اسکانیا موجود در ایران نام‌گذاری کردیم.

در ابتدا به موتور این کامیون نگاهی می‌اندازیم که موتور هشت سیلندر خورجینی با استاندارد آلایندگی یورو 5 است که در آن زمان هنوز موتور 8 سیلندر اسکانیا در ایران تولید نشده بود و بالاترین میزان استاندارد تولید آلایندگی یورو 4 بود.

حال با اینکه اسکانیاهای 8 سیلندر نیز تولید شدند اما موتور ۵۰۰ اسبی را دارا هستند که این کامیون با ۶۰ اسب بخار قدرت بیشتر و البته مونتاژ خارج از کشور برتری قابل توجهی دارد. کابین این کامیون مفصل‌ترین و بهترین کابین اسکانیا در ایران است. وقتی واژه کابین مفصل را بکار می‌بریم به معنای کابین‌های استریم‌لاین است که آخرین فیس‌لیفت طراحی کامیون‌های اسکانیا R بر روی آن‌ها انجام شده و این مدل کابین‌ها به هدف اصلی حمل و نقل مسافت‌های طولانی تولید و ساخته شده‌اند.

این کابین‌ها علاوه بر راحتی، فضای بیشتر، زیبایی و تفاوت‌های کوچک ظاهری، طراحی آیرودینامیک‌تری نسبت به دیگر سری‌های R قبلی را دارند. در ایران از سال ۹۵ همراه با ساخت اسکانیاهای R460 اولین سری این کابین‌ها رونمایی شدند و به دنبال آن بر روی کامیون آر ۴۵۰ و ۴۴۰ نیز نصب شدند، اما همه در سایز متوسط یا به اصطلاح سقف کوتاه بودند. برتری R560 در این است که کابین این نسخه سری استریم‌لاین از نوع سایز بزرگ یا به اصطلاح تاپ‌لاین است.

کامیون اسکانیا R560

در ایران کابین‌های سری تاپ‌لاین تعدادی موجود هستند اما همگی از نسل‌های قدیم اسکانیا بوده و تنها کامیون‌های ۵۶۰ هستند که تاپ‌لاین استریم‌لاین هستند. اصلی‌ترین تفاوت ظاهری این کابین‌ها را می‌توان در قسمت لپی و پیش پنجره مشاهده کرد که کابین‌های نسل قدیم لپی‌دار هستند اما کابین‌های R560 لپی صاف را دارند. تمامی R560 های ایران نیمه فول هستند، در اصل کابین فول امکانات را دارند اما آپشن‌هایی مثل ترمز اضطراری یا رادار خط خوان را متاسفانه ندارند.

نکته دیگر درباره این نسخه کامیون‌های اسکانیا این است که در رنگ‌بندی متنوع وارد بازار ایران شدند که رنگ‌هایی شامل، نقره‌ای، بژ، بژ-نقره‌ای، آبی-کاربنی، قرمز-زرشکی، قرمز-آلبالویی و سفید هستند. نسخه‌ای که عکس‌های آن را در این مقاله مشاهده می‌کنید، از جمله فول تیونینگ‌ترین‌های سری R560 ایران است که به دست مالک خوش ذوق آن دچار تغییرات خوب و کاربردی مثل تعلیق محور جلو بادی شده است.

موتور

موتور این کامیون DC16.18 هشت سیلندر خورجینی با حجم 16 لیتر است که می‌تواند 560 اسب بخار قدرت همراه با 2700 گشتاور نیوتن‌متر را ایجاد کند. استاندارد آلایندگی این ماشین یورو 5 همراه با سیستم کاهنده آلایندگی SCR است.

جعبه دنده

گیربکس این کامیون از مدل GRS0605 R اتوماتیک 12 دنده جلو، دو دنده عقب، و دو دنده کرال و مجهز به اپتیکروز و سنکرونیزه است.

ترمز

سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب، و مجهز به ABS و EBS و همچنین ترمز کمکی یا ریتارد پنج زمانه و ترمز اگزوز یا خفه‌کن مجهز به کنترل دستی و اتوماتیک است. سیستم ترمز کمکی یا گیربکس پنج زمانه و خفه‌کن اگزوز یا ترمز اگزوز با قابلیت کنترل دستی و اتوماتیک است.

سیستم تعلیق

تعلیق در جلو پارابولیک و کمک فنر و میله موج‌گیر است. تعلیق در محور عقب بادی دوبالن کمک فنر همراه با ریموت تنظیم ارتفاع حافظه دار است.

وزن

وزن ناخالص مرکب 44000 کیلوگرم و وزن کشنده خالص 7600کیلوگرم است.

کابین کامیون اسکانیا R560

اتاق تاپ‌لاین اسکانیا بسیار زیبا و جادار از جنس دو لایه فولاد گالوانیزه و داشبورد داخل طرح چوب، تعلیق اتاق بادی است. هر صندلی بادی با قابلیت تنظیم اتوماتیک و دستی است. دو تخت خواب و تخت بالا جک هیدرولیک با زاویه 70 دارد.

امکانات

مجهز به بخاری درجا و کولر درجا، بادگیر سقف و کنار اتاق، دریچه سقف، مه‌شکن و گلگیر جلو و عقب، پروژکتور سپر جلو، پروژکتور آفتاب‌گیر بیرونی، پیش‌گرم‌کن سوخت، قفل دیفرانسیل، فن ترموستاتیک، بوق بادی، ترمز تپه، دنده پنج، قطع‌کننده باتری داخل کابین، مجموعه ابزار، بخاری درجا، لاستیک زاپاس، بوق دنده عقب، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، سیم‌کشی کولر درجا، تعلیق تمام خودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی، مبدل ۲۴ ولت به ۱۲ ولت، تهویه صندلی راننده، یخچال و فریزر، چراغ مطالعه، تهویه مطبوع خودکار، شیشه بالابر برقی راننده و شاگرد، روکش صندلی چرمی، زیرپایی پارچه‌ای، غربیلک فرمان طرح چوب، میز غذاخوری سمت شاگرد، دو تخت خواب، سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و همراه با بلوتوث

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/2/27
سه ساعت دنبال معنی اپتیکروز و سنکرونیزه بودم
1400/2/27
روز سوم فروردین تو سنگر، گیلان یکی آبی کاربنی رو دیدم. واقعا ابهت خیلی خاصی داشت.