موضوعات داغ

آشنایی با معایب پژو پارس TU5

عکس مطلب اول

پژو پارس یکی از خودروهایی است که در بین قشر متوسط جامعه طرفداران زیادی دارد. طراحی خوب و هندلینگ مناسب این خودرو سبب شده است تا بین سایر خودروهای پژو فروش بیشتری را به خود اختصاص دهد. از طرفی نسخه‌های متنوعی از پژو پارس در بازار وجود دارد که هر کدام خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

پژو پارس TU5 نیز یکی از نسخه‌های این خودروی داخلی است که ایران خودرو از موتور TU5 بر روی آن استفاده کرده است. این موتور ساخته گروه خودروسازی سیتروئن است که سال‌هاست از محصولات آن در ساخت خودرو استفاده می‌شود. موتور TU5 نسبت به موتور قبلی این خودرو که از نوع xu7 بود، قدرت بیشتری داشت و همین عامل سبب شد تا مدیران ایران خودرو تصمیم بگیرند آن را در پژو پارس جایگذاری کنند. اما معایبی نیز در پژو پارس TU5 وجود دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

خودروی پژو پارس TU5 و مشخصات آن

نام دیگری که ممکن است از این خودرو بشنوید، پژو پارس LX است. امکاناتی مانند تنظیمات برقی پشت صندلی، سیستم مالتی پلکس، فضای بیشتر و ... جزو قابلیت‌های این خودروی ملی محسوب می‌شود.

سیستم ترمز این خودرو نیز از نوع کاسه‌ای در ترمز عقب به سیستم دیسکی تغییر کرده است. غریبلک فرمان نیز در این مدل از نوع چرمی است. با این حال ایرادات زیادی هم به خودرو پژو پارس TU5 وارد است که سبب شده است تا این قابلیت‌های جزئی به چشم نیاید.

پژو پارس TU5

آپشن‌های دیگری مانند سیستم مالتی مدیا، کروز کنترل، مانیتور 7 اینچی و ... نیز کمی توانسته است این خودرو نسبت به مدل قبلی خود بالاتر نشان دهد.

به خصوص اگر فردی تیزبین و حساس باشید، از همان ابتدا و داشتن اولین تجربه‌های رانندگی از این خودرو، توی ذوقتان می‌خورد.

هر چند موتور TU5 بر روی خودروهای دیگری مانند پژو 206، 207، 405 ال اکس و ... نیز وجود دارد؛ اما به علت سنگینی وزن بدنه در پارس، سبب شده است تا شتاب آن نسبت به این خودروها کمتر باشد.

مدل اتوماتیک از این خودرو نیز وجود دارد که باز هم ایراداتی به خصوص در هماهنگی بین جعبه دنده و انتقال قدرت به چرخ‌ها در آن دیده می‌شود.

ایراداتی که در خودرو پژو پارس TU5 می‌بینید

هر چند آوازه پژو پارس TU5 باعث شد تا افراد زیادی آن را جایگزین مدل‌های قبلی این خودرو کنند، اما در همان تجربه‌های اول، ایراداتی مشخص و قابل دید در بخش‌های مختلف آن جلب توجه می‌کرد. اگر بخواهید از معایب این خودرو بیشتر بدانید، باید جزئیات بیشتری را در آن بررسی کنید.

طراحی ظاهری و متریال پژو پارس TU5 و معایب آن

در همان دید اول، اگر دقت کنید، فاصله ناهماهنگ بین درزهای خودرو، فاصله زیاد بین لاستیک ها و گلگیر و ناهمگونی در طراحی ظاهری پژو دیده می‌شود.

کیفیت رنگ بدنه نیز چندان مناسب نیست و آسیب پذیری بالایی دارد. از طرفی متریال مورد استفاده در کابین نیز کیفیت پایینی دارد که همگی در همان دید اول توی ذوق راننده می‌زند.

پژو پارس پس از سالها که در جاده‌ها حضور دارد، هنوز هم طراحی قدیمی خود را حفظ کرده است و هیچ گونه نوآوری و خلاقیتی در طراحی آن دیده نمی‌شود. به خصوص در این نسخه از پارس ظاهر چندان دلچسبی ندارد.

ایرادات فنی پژو پارس TU5

علاوه بر این که متریال مورد استفاده و طراحی ظاهری این مدل پژو دارای ایراداتی است، مشخصات فنی آن نیز دارای معایبی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

عدم هماهنگی بین گیربکس و سیستم انتقال قدرت در تجارب اول رانندگی خود را نشان می‌دهد و به مرور که از خودرو استفاده می‌شود، این ایراد بیشتر به چشم می‌آید. شاید یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی که یک خودرو با هندلینک خوب باید داشته باشد، همین مورد است که متاسفانه در پژو پارس TU5 رعایت نشده است.

کشش پایین پیشرانه در دور موتور بالا نیز از دیگر ایراداتی است که در هنگام رانندگی با دنده سه یا چهار دیده می‌شود.

ایجاد صدا در کابین خودرو

صدای زیاد در کابین خودرو سبب خستگی بیشتر و عصبی شدن راننده و سرنشینان می‌شود. صدای موتور پژو پارس TU5 در داخل کابین به گوش می‌رسد. در خودروهای باکیفیت، عایق صدا در اطراف کابین از ورود صدای محیط بیرون و سیستم‌های خودرو به داخل کابین جلوگیری می‌کند. در صورتی که این صداها به صورت واضح و غیرمتعارف در داخل این نسخه از پژو پارس شنیده می‌شود.

معایب پژو پارس TU5

شاید به همین علت است که توقع خریداران در همان روزهای اول از این خودرو کاهش می‌یابد و اکثر افراد به فکر تعویض این خودرو می‌افتند.

البته جالب است بدانید که نه تنها صدای محیط‌های بیرون به داخل کابین وارد می‌شود، بلکه آب برف پاک کن نیز گاهی اوقات وارد کابین خودرو می‌شود و این مسئله بسیار ناخوشایند است.

قیمت بالای پژو پارس TU5

هنگامی که فرد، قیمت بالایی برای یک خودرو می‌پردازد، انتظار دارد که کیفیت آن نسبت به خودروهایی با کیفیت پایین‌تر، بهتر باشد؛ اما در این نسخه از پژو پارس، اصلا انتظارات خریداران این خودرو برآورده نشده است. به رغم قیمت بالایی که پژو پارس TU5 دارد، کیفیت آن حتی نسبت به نسخه پایین‌تر این خودرو کمتر است.

افزایش ایرادات پژو پارس TU5 به مرور زمان

با توجه به این که ایرادات زیادی به این خودرو وارد است، جالب است که پس از کارکرد بیشتر آن، هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن نیز افزایش می‌یابد و ایراداتی که به آن وارد است به مراتب بیشتر می‌شود.

قطعات این خودرو نسبت به کیفیتی که دارند، قیمت بالایی دارند و باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. به همین علت جزو خودروهایی محسوب می‌شود که نه تنها کیفیت مناسبی ندارد بلکه هزینه‌های زیادی را هم بر دوش خریدار می‌گذارد.

به طور کلی این نسخه از پژو پارس نتوانسته است انتظارات خریداران را با وجود قیمت بالای خود برآورده کند. شاید آنچه از یک خودروی بهینه شده انتظار دارید، نتوانید توسط این خودرو مشاهده کنید و انتظارات‌تان نسبت به آن به مراتب بالاتر باشد. با این حال افرادی نیز هستند که سال‌هاست از این خودرو استفاده می‌کنند و از کیفیت و عملکرد آن رضایت دارند؛ اما بهتر است در این محدوده قیمتی، به خودروهای دیگر نیز نگاهی بیاندازید شاید خودروی بهتری عایدتان شد.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/5
واقعا هم همینه.اون موقع که پرشیا کاملا فرانسوی بود داشتم،کیفیت متریال قابل قبول و سواری نرم.چند سال بعدش با یه پژوپارس عوضش کردم،اصن زمین تا آسمون فرق کرده بود،مثلا رنگ قطعات داخل کابین عوض شده بود،چند بار قطعه عوض کردم،در کل احساس می کردی قطعات ماشین داره از هم جدا میشه اینقدر الکی!هیچی دیگه به جاش یه 206 گرفتم و تا الآن راضیم
1400/3/5
متن مفیدی بود فقط به نظرم ایمنی ضعیف رو هم باید جز عیب های این ماشین میبود پلتفرم ۴۰۵ سی سال پیش و بدنه ای به شدت ضعیف ایمنی رو خیلی پایین میاره
1400/3/5
یه جوری میگی به خودروهای دیگه فکر کنید که انگار با قیمت پایین و امکانت بیشتری هست همشون اشغالن باید 240 میلیون پول بدی اخرشم همچین اشغالیو سوار شی خدایش ظلمه
1400/11/26
با سلام
من یه سمند مدل پایین داشتم که به خاطر تعریفی که از پارس tu5 شنیدم رفتم یه مدل بهمن ۹۹ گرفتم. از ابتدا نوسان دور موتور داشت و صدایی تو جعبه فرمون سر پیچ هایی که دست انداز ریز و درشت داره. خلاصه بگم که تو این یه سال دوبار ecu تعمیر و عوض کردن تو نمایندگی ‌دوبار جعبه فرمون عوض کردم تو نمایندگی دریچه گاز کامل عوض کردن چندتا از سنسورهاشو عوض کردن گلویی اگزوز عوض کردن و خیلی ایرادات ریز و درشت دیگه. ماشین تو این یه سال که مثلا صفر بود و با ذوق باید سواری میگرفتم حدود دوماه تو نمایندگی خوابید. آخرش که جعبه فرمون درست نشد میگن شرکت فقط این مدل جعبه فرمون جک از بیرون داره که صداش طبیعیه. نوسان دور موتور کم شد و درست نشد که گفتن دیگه چیز مهمی نیست. حقیقتا مجبور شدم بفروشمش و الان میترسم دوباره برم سراغ سمند صفر لعنت بر خودروسازان کثیف. دوستان راهنمایی کنید چی بگیرم برم سراغ سایپا یا اونجا وضع بدتره؟
1401/1/17
به نظرم میتونی یه ساینا اس فول بگیری و ببری ریمپ کنی یا اینکه پژو slx بخری و ببری اینم ریمپ کنی که اذیتت نکنه تو کاتاف
1401/2/9
سلام
پژو پارس تیوفایو یک ماشین همه چی تموم است . قدرت تعلیق و مانور این ماشین در سرعتهای بالا همینطور تطبیق وتوازن اتاق خودرو با موتور و قدرت کلی ماشین . باعث نهایت لذت بردن هنگام سواری میشه
من الان 5 ساله که تیوفایو دارم . و با هیچ ماشین تولید داخلی هم عوضش نیمکنم . مگر اینکه بگم تیوفایو رو میگیریم ازت یه تویوتا رافور بهت میدیم .
1401/2/17
من دوساله که اس‌.ال ایکس تیو فایو دارم و نسبت به همه داخلی هایی که تا حالا داشتم از همشون بی دردسرتر بوده فعلا، غیر از مسئله شتاب کم که با یکی دو تومن هزینه از همون اول حلش کردم و الان غیر از خارجی خوب با هیچ خودروی داخلی حاضر به تعویضش نیستم.... البته اگه قلقش دستتون بیاد و ازش شتاب اولیه زیادی نخواید همون هزینه هائی هم که من کردم اصلا لازم نیست ؛ مسئله شتاب اولیه هست وگرنه ماشین توی دنده سه به بعد شتاب و سرعتی میگیره عجیب و غیر قابل انتظار.
1401/2/20
سلام بر آقایون داداشا
من چندین ساله که پارس تیوفایو دارم
قدرت موتور. شتاب ، مصرف کم و جاده خوب و بیظیر و زیرپای نرمش رو به هیچ خودرویی نمیدم .
تماااااااااام
1401/3/2
با سلام
نظرات رو خوندم .
من مدل 98 (بهمن )98 تحویل گرفتم
بین خودروها(بد و بدتر) بدو گرفتم، با توجه به پولی دادم راضی هستم. البته جای گفتن داره آدم خیلی ریز بینی هستم. این خودرو مشکل شایع موتروهای 1800cc رو دیگر نداره(واشر سرسیلندر)، سه دنده اول قدرتی و 2 دنده بعدی سرعتی است. اگر دقت کنید خودتان متوجه می شید. اگر میخواهید خوب و با قدرت براتون کار کنه از یک پمپ مطمئن، بنزین سوپر بزنید(یک مرحله زدم در اتوبان قم تهران مشاین نو گذاشتم دنده 5 و قم از دنده خارج کردم کل سربالایی ها را راحت با 4 نفر آدم بزرگ رفت به قولی همه رو گذاشت تو جیب کوچیکش البته منهای ماشینهای خارجی)
برابر شنیده ها بهترین ماشینهای ایرانخودرو (دنا و تارا) خیلی مشکل داره.
در کل و به قول قدیمیها ماشین مثل یک هندونه هستش و شانسی، یک خودرو خوب هست یکی نه.
در کل ماشین من اشکال فنی اساسی ندارد و فقط اشکلات آن مربوط به قطعات تضعینی و داخل اتاق است.
در نهایت با توجه به وضعیت خودروسازهای داخلی (آشغال سازها) من راضی هستم
1401/3/2
با سلام
نظرات رو خوندم .
من مدل 98 (بهمن )98 تحویل گرفتم
بین خودروها(بد و بدتر) بدو گرفتم، با توجه به پولی دادم راضی هستم. البته جای گفتن داره آدم خیلی ریز بینی هستم. این خودرو مشکل شایع موتروهای 1800cc رو دیگر نداره(واشر سرسیلندر)، سه دنده اول قدرتی و 2 دنده بعدی سرعتی است. اگر دقت کنید خودتان متوجه می شید. اگر میخواهید خوب و با قدرت براتون کار کنه از یک پمپ مطمئن، بنزین سوپر بزنید(یک مرحله زدم در اتوبان قم تهران مشاین نو گذاشتم دنده 5 و قم از دنده خارج کردم کل سربالایی ها را راحت با 4 نفر آدم بزرگ رفت به قولی همه رو گذاشت تو جیب کوچیکش البته منهای ماشینهای خارجی)
برابر شنیده ها بهترین ماشینهای ایرانخودرو (دنا و تارا) خیلی مشکل داره.
در کل و به قول قدیمیها ماشین مثل یک هندونه هستش و شانسی، یک خودرو خوب هست یکی نه.
در کل ماشین من اشکال فنی اساسی ندارد و فقط اشکلات آن مربوط به قطعات تضعینی و داخل اتاق است.
در نهایت با توجه به وضعیت خودروسازهای داخلی (آشغال سازها) من راضی هستم
1402/7/23
سلام من دنا اتومات صفر رو پارسال (۴۰۱)فروختم ویه تیو فایو گرفتم باورکتید بدون هیچ اقراقی میگم نسبت به موتور ۱۸۰۰وای اف سون که داشتم خیلی کم مصرف تر ونرم تر ومرشتاب تر است ولی نسبت به تزیینات ومونتاژ مثل سایر محصولات آشغالی بیش نیست ولی درمعدل کل خیلی خیلی راضیم البته هنوز ۸هزارتا کارکرده تا ببینیم درآینده چی ازآب درمیاد ولی حسم میگه الحمدا.‌‌ازاون شانسی ها یکیش برامن درآم گده فعلا که هیچ اذیتی نداشته .توکل برخدا الباقسشم
1402/8/21
من سال 92 پژو پارس تی یو فایو گرفتم اولین مدلاش بود همه میگفتند گیربکسش مشکل پیدا میکنه من بعد یک مدت فروختم 206 اس دی وی 8 گرفتم بعد یکسال یکبار نشستم پشت پارس تی یو فایو و بعدش 206 رو فروختم و پارس تی یو فایو 95 گرفتم گاز سیمی کلاس 13 ...از همه نظر عالیه از 95 تا الان بجز روغن و بنزین چیزی نزدم و با هیچ ماشینی هم عوض نمیکنم به نسبت قیمتش حرف نداره تو سربالایی ماشین من پامیذاری رو گاز نه نمیگه تعادلم عالیه 150-160 میری احساس نمیکنی سرعت داری میری ...هرچند تولیدات داخل کیفیت خوبی ندارن ولی پارس انصافا طراحی بدی نداره درسته قدیمی هست ولی چون بازار فروشش خوبه از خیلی از چینی ها راحتتری قطعاتش در همه روستاها گیر میاد و موتور ساده ای داره ... از دنا جادار تره و کم مصرف تر ...بنظرم تو داخلی ها فقط پارس تی یو فایو بگیرین پول نقده