موضوعات داغ

آیا پک‌های باتری عمودی می‌توانند برد خودروهای برقی را تا ۳۰٪ افزایش دهند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پیج رابرتس یک استارت‌آپ مستقر در لندن است که ادعا می‌کند می‌تواند با یک طراحی بسیار نامتعارف، دامنه رانندگی خودروهای برقی را تا ۳۰ درصد بهبود ببخشد.

در طراحی ثبت شده این شرکت، محل قرارگیری پک باتری تغییر کرده است. به جای قرار دادن پک باتری در کف خودرو به شکلی که امروزه انجام می‌شود، پیج رابرتس باتری‌ها را به صورت عمودی در کابین و بین دو ردیف صندلی که روبروی یکدیگر قرار دارند نصب می‌کند.

این استارت‌آپ می‌گوید که چیدمان شبیه اسکیت‌بورد سنتی باعث افزایش ارتفاع و فاصله بین دو محور و پیچیدگی‌های ساختاری می‌شود. چیدمان عمودی پک باتری می‌تواند طراحی، تجربه کاربری و هزینه‌های تولید خودروهای برقی را بهبود ببخشد.

این شرکت همچنین بیان می‌کند که نصب پک باتری به شکل عمودی به سرنشینان اجازه می‌دهد تا در ارتفاع پایین‌تری در خودرو بنشینند (به جای نشستن روی پک باتری)، وزن خودرو را کاهش می‌دهد و آن را از نظر آیرودینامیکی بهینه‌تر می‌کند.

طبق گزارش اتوکار:

"در نتیجه، این شرکت ادعا می‌کند که این خودرو دارای پتانسیل افزایش محدوده رانندگی تا ۳۰٪ با هر بار شارژ است. همچنین این شرکت برآورد می‌کند که می‌توان با این روش هزینه‌های تولید را تا ۳۶٪ کاهش داد."

اگرچه این طراحی برای تمام خودروهای برقی مناسب نیست، اما به دلیل ارتفاع پایین و فاصله بین دو محور کمتر در این طراحی، بیشتر در خودروهای برقی کوچک، به ویژه خودروهای چهار-صندلی اسپورت به کار می‌آید.

مارک سیمون، مدیر ارشد فناوری پیج رابرتس گفته است: "طراحی ما هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، کارایی را افزایش می‌دهد، چابکی را تقویت می‌کند و آزادی بیشتری در طراحی ارائه می‌دهد. این افزایش کارآیی منجر به کاهش زمان شارژ این خودروها می‌شود، بنابراین فشار کمتری به ایستگاه‌های شارژ وارد می‌شود که یکی از مشکلات اساسی این صنعت است."

باتری عمودی

از آنجا که امروزه پک‌های باتری در کف خودرو قرار می‌گیرند، ارتفاع کابین محدودتر می‌شود و سرنشینان جایگاه نشستن بالاتر و غیراسپورتی خواهند داشت. در برخی موارد، پک باتری نصب شده در کف باعث افزایش ارتفاع یک خودروی برقی می‌شود، که از نظر آیرودینامیکی خوب نیست.

علاوه بر این، از آنجا که خودروهای برقی دارای میل کاردان، سیستم‌های اگزوز و سوخت‌رسانی نیستند، سرنشینان می‌توانند با طراحی پیج رابرتس در ارتفاع پایین‌تری بنشینند. این و فاصله بین دو محور کمتر یک پلتفرم عالی برای خودروهای برقی اسپورت یا کوچک و مقرون به صرفه است.

یک عیب این طراحی بالا رفتن است، اما این شرکت می‌گوید تا زمانی که انرژی پک باتری از ۷۵ کیلووات ساعت بیشتر نباشد، مرکز گرانش مشابه قبل یا بهتر از آن خواهد بود. اگر این طراحی در تولید انبوه خودروهای برقی استفاده شود، به دلیل افزایش دامنه رانندگی و کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند کمک زیادی به رونق بازار خودروهای برقی کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد