موضوعات داغ

ایران خودرو دیزل: از زیان ۴۴۰ میلیارد تومانی تا افزایش تولید و سود ۳۲۱ میلیارد تومانی

عکس نویسنده
فائزه تیموری
نویسنده
عکس مطلب اول

جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در نشست سازندگان قطعات و مجموعه‌های ایران خودرو دیزل اعلام کرد که این مجموعه پس از سال ها زیان دهی، امسال برای نخستین‌بار از ۴۴۰ میلیارد تومان زیان عملیاتی به ۳۲۱ میلیارد تومان سود عملیاتی دست یافته است.

توسلی مهر در این نشست همچنین از ظرفیت بالای محصولات ایران‌خودرو ‌دیزل در توسعه بازار جهانی سخن به میان آورد و از صادرات برخی از محصولات این شرکت به کشورهای منطقه در هفته گذشته خبر داد.

وی همچنین به برنامه خودکفایی دو هزار میلیارد تومانی در سال جاری اشاره کرده و ضمن اشاره به تعمیق ساخت داخل تولید به‌عنوان حلقه اتصال میان حوزه تحقیق و توسعه ایران خودرو دیزل و حوزه تحقیق و توسعه زنجیره تامین، اعلام کرد که این مجموعه در برنامه خودکفایی امسال، کاهش ارزبری ۷۰ میلیون یورویی معادل دو هزار میلیارد تومان را هدف‌گذاری کرده است.

توسلی مهر در ادامه به تولیدات جدید این خودروساز و همچنین به تولید اتوبوس برقی اشاره کرد و گفت تا پایان مرداد ماه، نمونه اولیه این اتوبوس تمام برقی آماده رونمایی خواهد شد. او ابراز کرد که دولت و شهرداری‌ها در راستای کاهش آلایندگی هوا، از تولید محصولات برقی استقبال می‌کنند، به همین جهت پیش بینی می‌شود، این محصول در بدو تولید، مورد استقبال بالایی قرار گیرد.

وی پیکاپ بنزینی با گیربکس اتوماتیک را از محصولات جدید ایران خودرو دیزل خواند که می‌تواند حجم بالایی از بازار پیکاپ را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل سپس از عقد تفاهم‌نامه تولید و تحویل ۱۴ هزار دستگاه ون پایه گازسوز با وزارت نفت سخن به میان آورد و گفت اتوبوس آمبولانس نیز از جمله محصولات جدید این خودروساز است که مورد تقدیر مسئولان قرار گرفته است. او گفت این مجموعه تاکنون برای تولید ۲۰ دستگاه تعهد ایجاد کرده که از مزیت‌های بزرگ این محصول قیمت تمام‌شده آن است. همچنین تولید ون آمبولانس که از دیگر محصولات جدید این شرکت است که عرضه آن به شبکه بهداشت و درمان در دستور کار قرار دارد.

توسلی مهر اظهار کرد که ایران خودرو دیزل در حوزه اتوبوس شهری تاکنون برای تامین حدود هزار دستگاه قرارداد بسته است. او همچنین اعلام کرد که از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ تولید هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو است که از این میان، شش هزار دستگاه به محصولات داخل تعلق دارد.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل در ادامه به سهم این مجموعه در بازار داخل کشور اشاره کرد و بیان کرد که سهم بازار ایران خودرو دیزل از ۲۵ درصد در سال ۹۸ به ۳۸ درصد در سال ۹۹ رسید و در اردیبهشت ماه امسال نیز بیش از ۵۵ درصد سهم بازار به لحاظ تعدادی متعلق به ایران خودرو دیزل بوده است که این میزان در دو ماه گذشته از کل تولید سال ۹۹ نیز گذر کرده است. او تاکید کرد که در چهار ماهه پایان سال گذشته بیش از ۹۰ درصد تولیدات دیزل به تولید خودروی داخلی اختصاص داشته که این یک مزیت برای زنجیره تامین محسوب می‌شود، این موضوع منجر به افزایش بیش از چهار برابری درآمد آن‌ها در تولید قطعات دیزل شده است.

شایان ذکر است که نخستین نشست سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروهای تجاری گروه صنعتی ایران خودرو با امضای میثاق‌نامه تولید ۸۵۰۰ دستگاه خودروی تجاری با بیش از ۹۰ درصد داخلی‌سازی در سال جاری، با حضور بیش از ۱۵۰ سازنده کشور در محل سالن اجتماعات شرکت ساپکو برگزار شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد