موضوعات داغ

ملاقات با فول‌ترین کامیون ولوو ایران با رنگ خاص کمپانی کِمپِن

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

هر چند که به لطف مونتاژ کارهای داخلی، چیزی به نام آپشن یا فول بودن کامیون چندان معنایی در ذهن رانندگان ایرانی ندارد، اما در همین میان تعداد بسیار اندکی کامیون‌های وارداتی هستند که در حد و حدود کامیون‌های روز دنیا آپشن و سیستم‌هایی جهت بهبود کار رانندگان دارند. در این مقاله به یکی از خاص‌ترین محموله کامیون‌های وارداتی ایران می‌پردازیم به نام کامیون‌های کمپانی کِمپِن!

کمپن یک شرکت حمل و نقل مواد فاسدشدنی و میوه جات در آلمان است که دارای کامیون‌های خاص و زیبایی از برندهای روز دنیا است. طرح قبلی کامیون‌های کمپن همه به رنگ کرمی یا نخودی رنگ با خطوط سبز رنگ و شاسی و زیربندی قرمز رنگ بودند و طرح جدید آن‌ها، رنگ آبی کمرنگ با خطوط سفید است. این کامیون‌ها به دستور مالک شرکت همه به صورت فول و این طراحی مستقیماً از کمپانی مورد نظر خریداری می‌شوند.

در ایران به تعداد 11 دستگاه از ولووهای این شرکت چند سال پیش به صورت اتفاقی توسط یک واردکننده خصوصی وارد کشور شدند. تمامی کامیون‌های ولوو وارداتی از این شرکت به رنگ کرمی یا نخودی رنگ، فول و دو محور یا تک دیفرانسیل با موتور ۴۶۰ اسبی بودند. همچنین زیربندی، محور و شاسی این کامیون‌ها قرمز رنگ فابریکی ولوو و رنگ کرمی رنگ با خطوط سبز بودند.

کابین و آپشن‌ها

کابین این 11 کامیون ولوو وارداتی از سری کابین‌های نسل سوم ایکس ال ولوو بودند که نسبت به کابین‌های ایرانی یک سایز بزرگ‌تر بحساب می‌آیند، زیرا که کابین‌های کامیون‌های مونتاژ ایران تماماً سایز مدیوم بوده‌اند. کابین‌های ایکس ال نسبت به نسخه‌های معمولی کمی حجم بیشتری دارند و از قسمت بالایی سقف کاملاً تفاوت‌شان قابل مشاهده است. این کابین‌ها مانند اکثر کامیون‌های وارداتی بر روی چهار بالن سوار بودند که بسیار نرم و راحتی فوق‌العاده‌ای را برای سرنشین‌ها به عمل می‌آوردند (ولوو اف‌اچ‌های مونتاژ در ایران از سر جلو کابین دو عدد فنر و سر عقب تنها مجهز به دو بالن است). هر دو صندلی کابین بادی و مجاز به گرم‌کن بوده که صندلی سمت شاگرد قابلیت چرخش به وسط و صندلی سمت راننده دارای سیستم تنظیم برقی است و همچنین مجهز به کلیدهای تنظیم باله‌های نشیمن‌گاه و تکیه‌گاه هستند. کابین مجهز به دو تخت در عقب کابین و سه کمد در قسمت جلویی سقف و سه کمد در قسمت بالایی تخت بالا است. نورپردازی داخل کابین توسط دو چراغ سه حالته با کلید ولوم تنظیم شدت حتی به صورت جداگانه هر چراغ و یا دو چراغ با هم مطالعه انجام می‌شود.

ولوو کمپن

تنظیم سانروف در این کابین به صورت برقی و با کلیدی که در کنار کلید روشن کردن چراغ‌های سقف در بالای قسمت سر راننده قرار گرفته، انجام می‌شود. با کلیدهایی که در قسمت کناری تخت ماشین قرار داده شده، می‌توان مقدار شدت چراغ‌های داخل کابین، قفل یا باز بودن درب‌ها، روشن و یا خاموش کردن بخاری درجا را تنظیم کرد.

این کامیون همچنین مجهز به سیستم‌هایی است که کامیون‌های نسل سوم داخلی ایران از آن‌ها بهره نمی‌برند و این سیستم عامل‌ها هر یک بعنوان آپشن برای کامیون بحساب می‌آیند و توسط خریدار که مالک شرکت کمپن بوده، با پرداخت هزینه بیشتر بر روی کامیون‌ها نصب شده‌اند. از جمله ‌آن‌ها سیستم ACC یا کروز کنترل تطبیقی است که بر اساس فاصله با مانع جلو کامیون سرعت خود را تنظیم و قابلیت ترمز اضطراری را دارد. این کامیون سنسور نقطه کور دارد که در کنار دستگیره درب سمت شاگرد قابل مشاهده است. با توجه به این سیستم اگر عاملی از طرف نقطه کور به کامیون نزدیک شود که بتواند خطر ساز باشد، هشدار و آلارم می‌دهد. سیستم رادار خط‌خوان از دیگر آپشن‌های این کامیون است که می‌تواند خروج از خط کامیون را هشدار دهد و در رانندگی خودکار استفاده شود. سنسور آب و هوا که بر اساس برف، باران و یا خشک بودن هوا حالت‌های رانندگی را برای کامیون تنظیم می‌کند. دیگر ویژگی‌های این کامیون شیشه شور چراغ‌های جلو، سیستم صوتی تصویری اصلی ولوو، گرم‌کن آینه‌ها، سیستم ترمز ضد لغزش TCS، یخچال داخل کابین با قابلیت وتنظیم دمای اتوماتیک و دستی، سیستم صوتی تصویری اصلی ولوو با قابلیت اتصال AUX و USB، بلوتوث و قابلیت تنظیم از روی کلیدهای روی فرمان و ضبط سیستم وویس کامند با کلید تنطیم از روی فرمان است.

مشخصات فنی

موتور این کامیون نسل سوم موتورهای ولوو است که 6 سیلندر ۱۳ لیتری و یا در اصل ۱۲.۷ لیتری است. این موتور ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی موتور یورو 4 و مجهز به سیستم کاهنده آلایندگی EEV است. نکته مهم این است که FH460 های ایران نسل دوم موتور ۱۲ لیتری را دارا هستند اما این کامیون نسل سوم و موتور ۱۳ لیتری ۴۶۰ اسبی را دارد که مجهز به ترمز موتور ۳ زمانه است.

ولوو کمپن

گیربکس این کامیون زیبا، اتوماتیک ولوو نسخه AT2612F است که ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. وزن مجاز ناخالص کامیون تا ۴۴۰۰۰ کیلوگرم می‌تواند باشد و وزن خالص کشنده حدود ۷۲۰۰ کیلوگرم است.

جا دارد از مالک محترم کامیون تشکر کنیم که حتی بهتر از خود کمپانی کمپن از این کامیون نگهداری می‌کند و فرصتی را در اختیار ما قرار داد تا این کامیون را مورد بررسی قرار دهیم.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/23
ولوو که خداییش عشقه اما حیف که چینی ها بازار رو تصرف کردن،،،،،