موضوعات داغ

تعطیلی موقت کارخانه هیوندای در آمریکا، کمبود ریزتراشه بحران صنعت خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت هیوندای به تازگی اعلام کرده که یکی دیگر از کارخانه‌هایش را به صورت موقت تعطیل کرده است. هیوندای در این کارخانه که در ایالت آلاباما قرار دارد مدل‌های سوناتا، الانترا و سانتافه را تولید می‌کند.

این شرکت کره‌ای می‌گوید که تولید محصولات در این کارخانه به دلیل کمبود نیمه‌رساناها از ۱۴ ژوئن به مدت پنج روز به حالت تعلیق درآمده است. این شرکت همچنین در نظر دارد تا این زمان را به منظور انجام عملیات تعمیر و نگهداری معمول خودش افزایش دهد.

شرکت هیوندای تأکید کرده ‌است که تعطیلی موقت کارخانه‌ها فقط بر خطوط تولیدی شرکت تأثیر می‌گذارد، چون کارخانه کیا در جورجیا همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

این اولین بار نیست که هیوندای عملیات‌ تولیدی خود را برای مقابله با بحران ریزتراشه تعطیل می‌کند، چون این شرکت قبلاً خط تولیدش در کارخانه محلی آسان در کره جنوبی را تعطیل کرده بود.

هیوندای تنها شرکت خودروسازی نیست که چنین تصمیمی گرفته است، چون کل صنعت خودرو با کمبود نیمه‌رساناها مواجه شده است و برخی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند مدل‌های خاصی را بدون تعدادی از سیستم‌ها به فروش برسانند، چون ریزتراشه‌های مورد نیاز برای توسعه آن‌ها را نداشته‌اند.

به عنوان مثال، جنرال موتورز به تازگی اعلام کرده ‌است که برخی از مدل‌های سال ۲۰۲۱ که توسط برندهای زیرمجموعه این شرکت تولید شده‌اند، به دلیل کمبود ریزتراشه‌ها بدون سیستم خاموش روشن به فروش می‌رسند. این شرکت این مدل‌ها را ۵۰ دلار ارزان‌تر از مدل‌های دارای سیستم خاموش روشن عرضه می‌کند، اما تأکید می‌کند که مشتریان نمی‌توانند بعداً این قابلیت را به خودروهای خود اضافه کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تولید حدود ۴ میلیون خودرو در سال جاری تحت‌ تأثیر کمبود ریزتراشه‌ها قرار خواهد گرفت. کارشناسان صنعت خودرو هشدار می‌دهند که با وجود تمام تلاش‌ها برای تولید ریزتراشه‌ها و جلوگیری از توقف تولید، این بحران ممکن است تا سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

خبر خوب این است که شرکت‌های زیادی از جمله اینتل در حال گسترش عملیات تولید ریزتراشه خود هستند تا نیمه‌رساناهای لازم برای صنعت خودرو را تا پایان سال ۲۰۲۱ تأمین کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد