موضوعات داغ

داستان بی ام و i8 را از زبان خودروبانک ببینید؛ فیلم اختصاصی تاریخچه فضاپیمای BMW

عکس نویسنده
رضا یوسفی
نویسنده
عکس مطلب اول

احتمالاً اگر عشق ماشین باشید و تا حدودی در بحث‌های خودرویی دستی بر آتش داشته باشید، کمابیش از سرگذشت جالب پسر خاص بی‌ام‌و یعنی i8 باخبرید و شاید حتی تا امروز بارها این فضاپیمای خیابانی را به چشم دیده باشید. در هر صورت امروز در خودروبانک به سراغ همین خودرو رفتیم و نگاهی کوتاه داشتیم به سرگذشت جالب آن. پس با ما همراه باشید.

فیلم تاریخچه و داستان بی ام و i8

درست ۱۰ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۱ بود که بی‌ام‌و در موتورشو بین‌المللی آلمان، برای اولین بار دست به رونمایی از مدلی زد که شاید برای نگاه‌های آن سال و دقیقا آن زمان کمی عجیب و ناآشنا به‌نظر می‌رسید و این موضوع دقیقا چیزی بود که بی‌ام‌و می‌خواست؛ جلب کردن نگاه بیننده‌ها.

بی ام و i8

آن بدنه و خطوط عجیبش، چراغ‌هایی که تابه‌حال در هیچ مدلی دیده نشده بودند، درهای پروانه‌ای که قبل از آن فقط در تعدادی از سوپرکارها وجود داشت، موتوری که برای اولین بار داشت با کمک باتری تولید نیرو می‌کرد و در کل ظاهری که بیشتر به یک فضاپیما شبیه بود تا یک ماشین شهری، تمام چیزهایی بودند که چشم ماشین‌باز‌های سرتاسر دنیا را به خودش دوخته بود و شاید حتی عده‌ای را هم ناامید کرده بود.

اما بی ام و i8 در آن سال فقط یک کانسپت مثل هزاران کانسپت دیگری بود که چندین سال از دوران خود جلوتر بودند و کمپانی‌های مختلف فقط آن‌ها را طراحی می‌کردند تا خط فکری محصولات آینده‌شان را به رخ دنیا بکشند و در اغلب اوقات هم این طراحی‌ها خط تولید را به چشم نمی‌دیدند و به مدل‌های کلکسیونی تبدیل می‌شدند.

کابین بی ام و i8

اما انگار موضوع برای بی ام و i8 فرق داشت و آمده بود که به واقعیت بپیوندد. و سرانجام در سال ۲۰۱۳ موفق شد که خط تولید را به چشم ببیند و حسابی سروصدا به پا کند. جالب اینجاست که مدل تولیدی به جز در چند مورد جزئی تقریبا با مدل کانسپت تفاوتی نداشت و از همان قالب کلی و تکنولوژی‌ها استفاده می‌کرد.

این ماشین که حدود سال 93 به تعداد چشمگیری به کشور ما هم وارد شد، از بدو ورودش تا امروز که از خط تولید کاملا خارج شده همیشه زیر ذره بین بوده و با ظاهر عجیب و فضاییش خودنمایی می‌کرده.

قلب تپنده این هایبرید دوست داشتنی از یک موتور سه سیلندر توربو با حجم ۱.۵ لیتر برای محور عقب، و یک موتور الکتریکی برای محور جلو تشکیل شده است که به ترتیب ۲۲۸ و ۱۲۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کنند. استفاده از این موتورها هم به شکل ساده‌ای بین سه حالت اکو، کامفورت و اسپرت تقسیم شده است تا بتوانید انتخاب کنید که خودروی شما تنها از انرژی پاکش نیرو بگیرد، یا موتور بنزینی هم وارد عمل شود و به شما ثابت کند که به هیچ وجه ماشین کندی نیست و تنها به ۴.۴ ثانیه احتیاج دارد تا از صفر به صد برسد.

برای شارژ کردن باتری‌ها نیز برق شهری تنها گزینه پیش روی شما نیست و با رانندگی کردن در حالت اسپرت و استفاده از موتور بنزینی هم این اتفاق می‌افتد تا بتوانید بعد از شارژ کامل باتری‌ها برد ۳۵ کیلومتری این فضاپیمای شهری را تنها با موتور برقی تجربه کنید.

فضای داخلی در نگاه اول شاید برای یک ماشین ۱۴۰ هزار دلاری مناسب به نظر نرسد و در این باره نیز کاملا حق با شماست. اما در نظر داشته باشید که تیم طراحی این ماشین تمام سعی‌اش را کرده تا به‌جای یک هایبرید فوق لوکس، یک ماشین اسپرت عملکردی آینده‌نگرانه را تحویل مشتری‌هایش بدهد و به همین دلیل هم سعی شده تا روی سبک و ساده‌تر بودن اجزای داخلی تمرکز شود. به همین دلیل هم در جای جای بدنه ترکیب فیبر کربن و پلاستیک به چشم میخورد تا در کنار شاسی کاملا آلومینیومی، توزیع وزن مناسبی را تحویل شما دهد.

البته ناگفته نماند که ساده بودن فضای داخلی بی ام و i8 را به هیچ وجه با خسته کننده بودن اشتباه نگیرید زیرا نورپردازی و طراحی داشبورد، فرمان و نمایشگر آمپر تماما با هوشمندی تمام انجام شده‌اند و حس فضایی i8 را با موفقیت به شما القا می‌کنند و در عین حال با کمی چاشنی اصالت مدل‌های دیگر، حسی آشنا را به شما هدیه می‌کنند.

BMW i8

فضای کابین هم در اعداد و ارقام روی کاغذ به اصطلاح گنجایش ۴ نفر را داراست اما با ورود به کابین متوجه می‌شوید که فضای عقب به هیچ وجه برای افراد بالغ مناسب نیست و کابین ماشین تنها مناسب دو سرنشین استاندارد است. صفحه نمایش حدودا ۱۰ اینچی هم سیستم iDrive را به نمایش می‌گذارد و فناوری های جالبی مانند iRemote را به تلفن همراه شما وصل می‌کند. از آپشن‌های دیگر این فضاپیمای خیابانی هم می‌توان به هدآپ دیسپلی، سیستم صوتی با ۱۱ اسپیکر، صندلی های برقی و بسیاری از آیتم های دیگر اشاره کرد.

اما داستان i8 در ایران همیشه دارای حاشیه‌های خاص خود بوده است. به این شکل که حدود سال ۹۴ بود که تعدادی کمتر از ۶۰ دستگاه i8 با مجوز خاصی وارد ایران شدند که هیچ‌کدام گارانتی پرشیا خودرو (نماینده رسمی بی ام و در ایران) را نداشتند. ناگفته نماند که تمام مدل های داخل ایران نیز مربوط به سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هستند و باوجود سال‌خوردگی همواره از قیمت نجومی آن‌ها کم نشده و طرفداران خاص خودشان را دارند. حالا هم بعد از حدودا ۵ سال باتری‌های این خودروها باید تعویض شود و این تعویض هم هزینه‌های بسیار هنگفتی به همراه خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ به نظر شما با گذشت چندین سال از تولید مدل‌های داخل ایران i8، قیمت‌های نجومی این مدل هنوز منطقی هستند یا باید به سراغ رقبای این خودرو مانند پورشه ۹۱۱ رفت؟ نظرات خود را با ما حتما درمیان بگذارید.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/3/31
آئودی متاسفانه هیچوقت حضور گسترده ای تو ایران نداشت به جز یه مدت محدودی که توی شریعتی نمایشگاه داشت، وگرنه که انتخاب اول من اون برند هست
1400/3/31
فقط بی ام دبلیو i8. پرفروش ترین هیبریدی دنیا نیست ولی بهترینه
1400/4/2
شاهکار به تمام معنا
1401/10/25
بنظر من کلا خرید ماشینBMWاشتباه چون ماشیناش سوسول هستن زود ایراد پیدا میکنن عشق یعنی s500 علیه السلام