موضوعات داغ

بررسی اجمالی کیا اسپورتیج 2016

عکس مطلب اول
از سال گذشته تا به امروز و بخصوص روزهای پس از توافق هسته‌ای خبرهای زیادی پیرامون صنعت خودروسازی کشور بگوش می‌رسید که یکی از آن‌ها هم ورود نسل جدید یا نسل چهارم کیا اسپورتیج به داخل کشور است، از این رو سعی داریم مختصری در رابطه با نسل چهارم کیا اسپورتیج و خصوصیات آن صحبت کنیم تا پس از ورود آن به بازار کشور، آشنایی نسبی با آن داشته باشید.
اول از همه می‌توانیم با بررسی پیشرانه بکار رفته در این خودرو کارمان را آغاز کنیم. به احتمال زیاد نسخه‌های وارد شده به کشور یا با پیشرانه‌ای 2.4 لیتری GDi یا با پیشرانه‌ای 2 لیتری MPi (مختص بازار خاورمیانه) عرضه می‌شوند و در این خصوص با توجه به عرضه نسل جدید توسان با پیشرانه 2 لیتری که پلتفرمی مشترک با اسپورتیج دارد، احتمال استفاده از پیشرانه 2 لیتری روی اسپورتیج نیز وجود دارد. موتور 2.4 لیتری توانایی تولید 184 اسب بخار را دارد و پیشرانه 2 لیتری توانایی تولید 157 اسب بخار را دارد.


اولین قسمتی هم که در کیا اسپورتیج با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و در چهارچوبی به ابعاد 4480 میلی متری در طول، 1855 میلی متری در عرض و ارتفاع 1635 میلی متری ساخته شده، طراحی ظاهری آن است که متاسفانه یا خوشبختانه، در نسل جدید کیا اسپورتیج شاهد معایب و مزیت‌هایی نسبت به نسل قبلی هستیم. بزرگ‌ترین مزیت طراحی نسل چهارم اسپورتیج، پیشرفته‌تر شدن ادوات بکار رفته در آن و بزرگ‌ترین عیب طراحی آن هم، خارج شدن چهره اسپورتیج از حالت جدی نسل قبل خود است که می‌تواند به عنوان شادابی و جوانپسندی نسل جدید هم تلقی شود. ناهماهنگی میان اجزا تشکیل دهنده چهره هم یکی دیگر از معایب اصلی طراحی کیا اسپورتیج است که به عنوان مثال می‌توان به چراغ‌های پیشانی با قابی کوچک در کنار مجموعه سپری حجیم اشاره داشت.
در قسمت عقب خودرو علاوه بر یک طراحی خوب و هماهنگ، شاهد اسپویلری بزرگ در انتهای سقف و خروجی‌های دوقلوی اگزوز هستیم که در کنار طراحی جدید بدنه، آیرودینامیکی‌ترین کیا اسپورتیج را تا به امروز بوجود آورده‌اند که براساس ادعاهای خود شرکت خودروسازی کیا، ضریب آیرودینامیکی آن را از 0.35 به 0.33 رسانده‌اند.


به داخل کابین امکانات و ادوات پیشرفته‌تری اضافه شده و حالا از پلاستیک‌های بادوام‌تر، کلید‌های خوش دست‌تر و روکش‌های بهتر بر روی صندلی‌ها استفاده شده، ولی مشکلی که در اینجا وجود دارد، ساده سازی فضای داخلی کابین نسبت به نسل قبلی آن است. اما مهم‌ترین نکته اجرایی در داخل کابین که به دسترسی بهتر راننده به کلید‌های کنسول و سیستم سرگرمی منجر شده، طراحی کنسول مرکزی با زاویه‌ای 10 درجه‌ای متمایل به سمت راننده است. به لطف افزایش 30 میلی متری فاصله بین دو محور هم شاهد افزایش 40 میلی متری طول کلی خودرو و به طبع از آن، شاهد افزایش فضای پا برای سرنشینان عقبی خودرو هستیم. در ضمن طبق ادعاهای شرکت خودروسازی کیا، فضای بار خودرو هم از 465 لیتر به حدود 500 لیتر افزایش پیدا کرده است.
در مورد ایمنی ساختار اسپورتیج نسل چهارم به طور قابل توجهی قوی‌تر از نسل گذشته خود شده و حالا به طور گسترده‌تری از فولاد‌های کششی فوق العاده قوی برای تقویت قسمت‌های اتصالی استفاده کرده‌اند. مقدار 18 درصدی استفاده از فولادهای مستحکم در نسل قبل کیا اسپورتیج هم حالا به 51 درصد رسیده است تا بدنه‌ای بسیار مستحکم‌تر از قبل را شکل داده باشند. درضمن، شرکت سازنده اذعان کرده که برای کاهش خسارات وارده بر عابرین پیاده، لبه‌های تیز جلوی کاپوت را به شکل منحنی درآورده تا زیبایی خودروی خود را که پیش از این مورد انتقاد ما بوده، قربانی حفاظت از جان یک انسان (عابر پیاده) کرده باشد.
به عنوان گزینه‌ای استاندارد هم کیا اسپورتیج از 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم هشدار و توقف خودکار در صورت احتمال تصادف، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، سیستم نور بالای اتوماتیک، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم نظارت راداری 70 متری، سیستم هشدار تراکم ترافیک و مهم‌تر از همه، 5 ستاره ایمنی دریافتی از اتحادیه اروپا سود می‌برد.
هنوز پای این خودرو به داخل بازار ایران باز نشده اما به نظر می رسد هر آنچه باشد و با هر پیشرانه ای، با توجه به استقبال خوب از مدل کنونی، اسپورتیج 2016 نیز بتواند فروش خوبی را تجربه کند.

نظرات کاربران

27 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/1/16
یعنی میتونم بگم بینهایت زشت شده .... فکر کن پیکانتو رو بزرگش کردن .... از لحاظ ظاهری هیچ حرفی واسه گفتن در مقابل توسان 2016 نداره ... جلوش میخواسته شبیه کاین بشه ولی بیشتر شبیه اسباب بازی شده

1395/1/17
ینی دقیقا داداش.بینهایت زشت شده جلوش.و شبیه پیکانتو.ولی خب پشتش خوبه.اما چراغهاش شبیه GS شده
1395/1/16
به نظرم توسان 2016 که کاملا فیس لیفت شده از این بهتر باشه در ظاهر.یه گذر موقتشو دیدم خیلی خوب بود واقعا,اما احتمالا از لحاظ فنی همچنان اسپرتیج بهتر از توسانه
1395/1/16
از نظر من طراحی جلوش افتضاحه. بسیار نا هماهنگ و سردرگم هست. امضا جدید کیا تو جلو پنجره اش پسرفت داشته. نسل قبلی به مراتب ازجلو زیباتر و جشم نوازتره.
1395/1/16
چقدر شبیه پورشه ماکانه ولی از نظر کیفی بالاتر از اونه
1395/1/16
چقدر تابلو داخلشو شبيه بي ام و دراوردن
1395/1/16
عزیز من لطفا یه چیزی بگو بگنجه آخه کجاش شبیه بی ام دبلیو ه؟باز میگفتی اپتیما آره ولی کاملا مشخصه پست های مربوط به کره ای هارو میبینید میخواین سریع هرج و مرج درست کنید لطفا چشماتونم باز کنید چون توی رنکینگ ها اسپورتیج رتبش خیلی بیشتر از راو۴ و توسانه و فقط حریف cr-v نمیشه
1395/1/16
خیلی زیباتر از قبل شده امیدوارم خشکی ماشین هم بر طرف شده باشه و رانندگی نرم تر و لذت بخش تر از نسل سوم اسپورتیج داشته باشه به هر حال بیشتر از 240 میلیون نباید باشه.
1395/1/16
یعنی حاضری 240 ملیون بابت این بدی؟؟؟؟
1395/1/17
خونه ی پرش صدوهفتاده
1395/1/16
والا خوشگله بلا خوشگله...
مرسی از این پیشرفت...
ای کاش با موتور 2.4 میومد چون این موتور نمیگم عالیه ولی جوابگوی نرمالی واسه این اتاقه.
رینگ چرخ تو عکس فکر میکنم مربوط به نسخه اروپایی باشه چون چند دستگاهی که وارد مناطق آزاد شده رینگاشون با این فرق میکنه.
1395/1/16
کیا با امضای جدیدش کمی به لحاظ ظاهری زشت شده اما کاملا بستگی به سلیقه هر شخصی داره فضای کابین با شنیدن این مورد که از پلاستیک مرغوبتری استفاده و ساخته شده نشون میده کیا داره مراحل تکاملشو به درستی ادامه میده ابتدا به نمای اصلی و امضای جلو شبکه رسیدن و کم کم متریال مصرفی دوستان تکامل و مراحلش پستی و بلندی زیادی داره که میدونم همه ازش آگاهید شاید زمانی زشت به نظر بیاد ولی راه برای پشتکار و تلاش کره ایها بازه همون کاری که ژاپن و صنایع خودروسازیش انجام دادن و امروز درود بر کره ایها که خوب دارن پیش میرن.کمی ریزبینانه تر باشیم به تکامل صحیحشون فکر میکنیم .گاماس گاماس معروف هویت متریال خوب فولاد بهتر موتوری بهتر و فردا برندی قدرتمند با محصولی منحصربفرد.................
1395/1/16
من از نزدیک یه سفیدشو دیدم .ببینید عاشقش میشید.خیلی قشنگه تو عکس معلوم نیست .
1395/1/16
نسل قبلی خیلی خیلی بهتر بود!
از نظر نمای جلویی که بیشتر به پیکانتو و 207 شباهت داره و انگار اونا رو شاسی بلند کردن!
از لحاظ طراحی عقب بد نیست اما چیز بیشتری نصبت به نسل قبلی نداره . یعنی تحول چشمگیری نداشته
فقط از لحاظ طراحی داخل کابین و داشبورد میشه گفت تقریبا پیشرفت داشته اونم به خاطر کپی برداری از کیا سورنتو هستش.
در کل هرچه قدر اسپورتیچ قبلی از توسان بهتر و قشنگ تر بود این نسل از اسپورتیچ میخواد خراب کنه!
1395/1/16
فرم طراحی پشتش و چراغ های عقبش دقیقا شبیه ام جی gs شده . جلوش هم که شبیه ماکان . کلا خوب تقلید کرده
1395/1/16
نمای جلو افت کرده نسبت به نسل قبل ولی نمای عقب بهتر شده و کمی شبیه به MG gs شده به نظر من.
1395/1/16
کاملا مشخصه تو طراحیش چقدر عجله کردن - یک طراحی کاملا اغراق امیز و بدون تفکر.
1395/1/16
خودروبانک پس نظر سنجی برترین خودرو چی شد دق کردیم بخدا
1395/1/17
ببخشید این دو تا اسبه چکار دارن میکنن
چه ربطی به اسپرتیج داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!
1395/1/17
در بحث طراحی انصافا طراحی عقب پیشرفت کرده و پیوستاری خوبی داره اما طراحی جلو متاسفانه خیلی پسرفت داشته...
1395/1/17
درسته که ظاهرش سلیقه ای هست ولی به طور حتما نمیتونه فروش نسل قبلش رو مخصوصا در ایران تجربه کنه
1395/1/17
همونقدری که طراح پشت بسیار زیباست متاسفانه طراحی جلو اصلا جذاب نیست.
اینو من توی منطقه آزاد دیدم از نزدیک
1395/1/17
هنوز پای این خودرو به داخل بازار ایران باز نشده!

این خودرو تو خوزستان هست.
تو جاده دیدمش واقعاً رخ عجیب و زشتی داشت. طراحی قبلش خیلی بهتر بود. بعید میدونم فروش خوبی کنه
1395/1/17
جناب غورباقه :))
1395/3/11
بیخودی قیمت هارو چرا بالا میبرین
قیمت اسپورتیج 2016 از 155 تومان شروع تا 168 تومان
برای اطلاع بیشتر به سایت carad.ir مراجعه کنند
1395/4/25
پس چرا پلاك ملي نميشه ؟
اطلاع داريد از كي پلاك ملي ميشه ؟
1395/5/23
دوستان موتور این مدل توربو هست؟
اگه باشه چون نگهداری سخت و هزینه بالا در خرابی داره پس باید نظر ازش برگرداند...!