موضوعات داغ

20 هزار کیلومتر با پژو 207 اتوماتیک، بررسی مزایا و معایب محصول پرطرفدار ایران ‌خودرو

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

خودروهای اقتصادی و اتوماتیک طی دهه 1390 خورشیدی در کشورمان به محبوبیت فوق‌العاده‌ای دست یافتند که دلیل آن عرضه انبوه سدان‌های اتوماتیک چینی به بازار بود. اکنون مشتریان اقشار متوسط می‌توانستند با بودجه اندکی مالک خودرو اتوماتیک شوند و درگیری با کلاچ و دنده را به تاریخ بسپارند. ایران خودرو نیز برای آن‌که از این بازار پرسود بی‌بهره نماند، محصولاتی همچون پژو 207 اتوماتیک، پژو پارس اتوماتیک و دانگ فنگ H30 کراس را به بازار فرستاد.

از میان سه نماینده ایران خودرو، پژو 207 اتوماتیک و دانگ فنگ H30‌ کراس به محبوبیت قابل توجهی دست یافتند. تولید نسخه‌های جدید پژو 207 از سال 1395 آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. این خودرو که فیس‌لیفت پژو 206 برای بازار آمریکای جنوبی محسوب می‌شود، در سری دوم تولید با تجهیزات بیشتری به دست مشتریان ایرانی رسید و از همین رو استقبال گرمی از آن در بازار صورت گرفت.

یک پژو 207 با آپشن‌های حذف نشده!

نسخه‌ای از پژو 207i اتوماتیک که در تست و بررسی خودروبانک شرکت کرده، تولید سال 1396 است و از این رو آپشن‌هایی همچون رینگ آلومینیومی را به همراه خود دارد. این آپشن از سال 1398 به همراه کروز کنترل از این خودرو حذف شده است و بنابراین اگر تمایل دارید پژو 207 شما فول امکانات باشد، بایستی نسخه‌های تولید شده قبل از سال 1398 را خریداری کنید.

همچنین بخوانید:تست و بررسی پژو 207i جدید ایران خودرو

این خودرو با کارکردی اندک و یکسال پس از تحویل، به مالک فعلی فروخته شده است. از این رو اکثر دوره عمر خود را با مالک فعلی خود سپری کرده است. وضعیت ادوات داخلی خودرو پس از 20 هزار کیلومتر کارکرد رضایت‌بخشی دارند و هنوز دچار مشکل نشده‌اند. سر و صدای کابین نیز در وضعیت مطلوبی است و نمی‌توان ادعا کرد که کابین به صدا افتاده است. با این حال سیستم تعلیق خشکی که ایران خودرو برای این اتومبیل در نظر گرفته است، موجب شده تا ضربات و تکان‌های شدیدی به کابین خودرو وارد شود.

پژو 207 اتوماتیک

وضعیت عایق بندی کابین نیز در مقایسه با دیگر اتوماتیک‌های اقتصادی موجود در بازار مطلوب است و در صورتی که بیش از حد خودرو را تحت فشار قرار ندهید، صدای آزاردهنده‌ای را از جانب موتور و گیربکس نخواهید شنید. مالک اقدام به خرید روکش صندلی چرم مصنوعی برای پژو 207 اتوماتیک خود کرده است که موجب شده تا راحتی و زیبایی کابین افزایش یابد، با این حال صندلی‌ها به اندازه خودرویی همچون ام وی ام 315 جدید شما را در بر نمی‌گیرند و همانند خودروهایی نظیر پژو 206 و رانا، بدن سرنشین تاحدودی آزادانه حرکت می‌کند که این مساله در سواری‌های طولانی مدت موجب خستگی بدن سرنشین خواهد شد.

قوای فنی، پژو 206 تیپ 6 بدون تغییر و با چاشنی افت کیفیت

پژو 206 تیپ 6 یکی از محصولات پرطرفدار ایران خودرو در دهه 1380 بود که با وجود نقاط ضعف متعدد، به دلیل برخورداری از گیربکس اتوماتیک فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرد. تولید این خودرو پس از اعمال دور اول تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی متوقف شد و پس از حذف تحریم‌ها نیز ایران خودرو تلاشی برای تولید مجدد آن به انجام نرساند. پژو 207i اتوماتیک جانشین معنوی این خودرو است و اکنون با همان قوای فنی به تولید می‌رسد، با این تفاوت که پیشرانه TU5 نصب شده در پژو 207 دیگر کیفیت سابق را ندارد.

استفاده از قالب‌های متفرقه و آلیاژ کم‌کیفیت در فرآیند ساخت موتور TU5، سبب شده تا با افت توان و گشتاور و افزایش مصرف‌ سوخت در این پیشرانه مواجه باشیم. از سوی دیگر آلیاژ به کار رفته در ساخت موتور TU5 در دفع حرارت موتور چندان موفق عمل نمی‌کند و به همین دلیل شنیدن صدای فن موتور، به رویدادی معمول برای پژو 206، رانا و پژو 207‌ های تولیدی ایران خودرو طی سالیان اخیر تبدیل شده است.

پژو 207 اتوماتیک

با وجود مشکلاتی که در مورد موتور وجود دارد، به نظر می‌رسد مهندسان ایران خودرو در برنامه‌ریزی گیربکس قدیمی AL4 به خوبی عمل کرده‌اند، چرا که ضربه‌های گیربکس هنگام تعویض دنده کاهش یافته‌اند و معکوس کشیدن با این گیربکس نیز بهتر از قبل صورت می‌گیرد. تنها هنگامی که در حال شتاب گیری با خودرو هستید، لرزش کوچکی را در انتقال از دنده یک به دو حس خواهید کرد.

همچنین ببینید: فیلم مقایسه پژو 207 با ام وی ام 315 هاچ بک

مصرف سوخت بسیار بالای این خودرو یکی از موارد آزاردهنده برای مالک خودرو بوده است که با مراجعه به نمایندگی‌های ایران خودرو و رفع ایرادات کامپیوتری، تا حدودی کاهش یافته است. مطابق گفته‌های مالک، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در ابتدا حدود 14 لیتر در صد کیلومتر بوده است که رفع ایرادات نرم‌افزاری به حدود 11 لیتر در صد کیلومتر کاهش پیدا کرده است. علاوه برآن یکبار خودرو در فصل تابستان و در هوای گرم به طور ناگهانی خاموش شده که هنوز علت آن مشخص نشده است.

تجربه مالکیت پژو 207 اتوماتیک، خوب و قابل قبول

مالک تجربه رانندگی با پژو 207 اتوماتیک را قابل قبول و لذت‌بخش توصیف می‌کند، در حدی که وی اعتقاد دارد دیگر خودرو دنده‌ای نخواهد خرید. این طرز تفکر در اکثر مشتریان اقشار متوسط که پس از سال‌ها مالک یک خودرو اتوماتیک اقتصادی همچون برلیانس H330 یا جک J5 شده‌اند نیز مشاهده می‌شود که حکایت از تشنگی بازار ایران برای دست‌یابی به محصولات اتوماتیک و اقتصادی دارد.

لازم به ذکر است که استفاده از گیربکس اتوماتیک در سراسر جهان به شدت فراگیر شده است و امروزه کمتر خودرویی با گیربکس دنده‌ای به تولید می‌رسد و احتمال می‌رود در روزگاری نه چندان دور، گیربکس دنده‌ای از صنعت خودروسازی کنار گذاشته شود. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که صنعت خودروسازی ایران به شدت وابسته به گیربکس دنده‌ای است و به جز خودروهای چینی، اکثر محصولات داخلی با جعبه‌دنده‌های دستی به فروش می‌رسند. روندی که از عقب‌ماندگی صنعت خودروسازی ایران حکایت دارد.

پژو 207 اتوماتیک

به مشتریانی که قصد خرید پژو 207i اتوماتیک را دارند، توصیه می‌کنیم به جای خرید نسخه‌های صفرکیلومتر با مدل بالا، نسخه‌های کم‌کارکرد و نسبتا سالم متعلق به سال‌های 1395 تا 1397 را خریداری کنند تا علاوه بر تجربه کیفیت ساخت بهتر، از حداکثر امکانات موجود در خودرو نیز بهره‌مند شوند. یافتن چنین گزینه‌هایی چندان سخت نیست اما طبیعی است که برای در اختیار گرفتن آن‌ها نیاز به پرداخت مبلغ بیشتری خواهید داشت. همچنین با توجه به کیفیت نه چندان جالب اجزای کابین، خریداری اقلامی همچون روکش دور فرمان و روکش صندلی برای این خودرو ضروری به نظر می‌رسد. همچنین در صورتی که خودرو را برای مصارف خانوادگی خریداری می‌کنید، پژو 207 اتوماتیک به دلیل فضای پای محدود ردیف عقب و قسمت بار کوچک انتخاب چندان مفیدی نخواهد بود و باید محصولاتی همچون پژو پارس اتوماتیک و جک J5 اتوماتیک را برای خرید مد نظر قرار دهید. در پایان از کمک مالک خودرو، جناب آقای سید احمدرضا امامی در تهیه و تدوین این مقاله تشکر به عمل می‌آوریم و شما را به مشاهده جدول قیمت پژو 207i اتوماتیک در بازار دعوت می‌کنیم:

جدول قیمت پژو 207 اتوماتیک، تیرماه 1400:

مدلرنگوضعیت بدنهکارکردقیمت
1396خاکستریسالم80 هزار کیلومتر296 میلیون تومان
1396مشکی سالم62 هزار کیلومتر297 میلیون تومان
1397خاکستریسالم84 هزار کیلومتر293 میلیون تومان
1397سفیدیک لکه رنگ89 هزار کیلومتر287 میلیون تومان
1399سفیدسالم15 هزار کیلومتر350 میلیون تومان
1400سفیدسالمصفر کیلومتر390 میلیون تومان

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/28
اخه این چه مغاله ایه.بیست هزار تا راه رفته نه دویست هزار تا. خجالت داره. چرا این اشغالارو بولت میکنید
1400/4/29
داداش فازت چیه؟با هزینه اندک صاحب خودروی اتومات شوند؟۴۰۰ میلیون واسه این آشغال اندکه؟؟؟؟
1400/4/29
من داشتم گیربوکس آشغالی داشت تقه میزد کیفیت لوازم یدکی ها هم پایین حیف پول
1400/5/1
سلام
بنده تجربه شخصی معایب 20000 کیلومتر کارکرد با 207 اتومات مدل 97 را عرض میکنم:
1. گرم شدن سریع موتور و وارد عمل شدن فن دور تند ( جت فن) با صدای آزاردهنده حتی درون کابین، بسیار زودتر از آستانه استاندارد، بصورتی که هم آمپر بالا رفته دمای موتور آزار دهنده است و هم صدای خارج از حد فن دور تند ( نسبت به 206 فرانسوی) که این مشکل مضاعف این خودروست که بعضی افراد ناآشنا به خواسته مکانیک سریعا به سمت تعویض ترموستات ميرن که اصلا کاربردی نیست و فقط اتلاف هزینه و پابرجا بودن مشکل را در پی دارد.
متاسفانه نمایندگی این مساله را طبیعی قلمداد میکند
2. کارکردن خود بخود و گهگاه برف پاکن عقب در مواقع خاموش بودن خودرو، که این مساله در نمایندگی با دیاگ حل شد و ديگه مشاهده نشد.
3. خاموش شدن و از مدار خارج شدن ناگهانی و خطرناک کروز کنترل، بصورتی که با وجود روشن ماندن موتور، شاهد کاهش شدید سرعت و افزایش احتمال تصادف شده که پس از متوقف شدن خودرو با وجود روشن بودن موتور، پدال گاز هیچ عکس العملی نداشته و این مشکل با روشن و خاموش کردن خودرو ميشد و ديگه از کروز کنترل هیچگاه استفاده نشد.
4. داغ شدن بیش از حد دیسک ترمز جلو بدون ترمز پیاپی که آن را فقط میتوان به جنس نامرغوب دیسک ترمز یا لنت یا درگیری دیسک و لنت در حالت بدون ترمز نسبت داد. چنانکه با کارکرد زیر 20 هزار تا دیسک ترمز دارای اثرات موجی شده یا اصطلاحا روی دیسک خط میوفته که این مشکل را حتی در 206 مدل 89 با کارکرد 120 هزار تا هیچ وقت مشاهده ننمودم، جالب اینکه نمایندگی هم مساله خط برداشتن دیسک را انکار کرده و طبیعی جلوه میدهد
5. رنگ پاشی برخی قطعات از جمله قسمت بالای سپر جلو زیر کاپوت جاییکه پیچ سپر بسته میشود طوری بود که انگار هنگام بستن پیچ در کارخانه، بعلت خشک نبودن کامل رنگ یا چسبندگی ضعیف رنگ به پلاستیک، رنگ زیر پیچ هم در مرحله آخر سفت شدن پیچ، چرخیده و به صورت ورقه ای از جای خود کنده شده و به همان صورت خشک شده بود
6. بر خلاف بسیاری از 206 های اتومات کارکرده که مشکل تقه زدن گیربکس مخصوصا هنگام دنده یک به دو را دارند، دنده در مدت کارکرد تقه یک به دو نداشت...ولی هنگام توقف که برعکس دنده میخاد از دو به یک بیاد، بعلت فشار پایین روغن گیربکس و ضعف ساختاری، این عمل حتی در مواقع توقف کامل خودرو بوقوع پیوسته و شما پس از توقف، شاهد وارد عمل شدن دنده یک و تقه کوچک همراه با تکانه قابل احساس در درون خودرو در برخی مواقع خواهید شد که اگر قبل این لحظه سریعا تصمیم به حرکت دوباره بگیرید، بعلت درگیر نبودن دنده یک، با تقه بزرگتری برای انتقال دنده مواجه خواهید شد
که دقیقا این مشکل در 206 های اتوماتیک فرانسوی پس از کارکردهای بسیار بالاتر خودرو بوقوع میپیوندد