موضوعات داغ

برنامه چری برای ورود به بازار ایالات متحده، تلاشی دردسرساز

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

چری یکی از خودروسازان موفق چینی در بحث صادرات خودرو است و محصولات این برند در برخی مناطق همچون خاورمیانه و شمال آفریقا حضور گسترده‌ای دارند. با این حال تلاش‌ چری برای ورود به بازار آمریکا چندان موفق نبوده است.

شرکت چری نخستین بار در سال 2007 با شرکت آمریکایی کرایسلر توافق‌نامه‌ای را برای عرضه مشترک خودرو عقد کردند. براساس این تفاهم‌نامه، قرار بود تا کرایسلر خودروهای چری را با مارک دوج در بازار مکزیک بفروشد. این خودرو با نام دوج نسیم نقش یک هاچ‌بک کوچک شهری را در بازار آمریکای شمالی ایفا می‌کرد و امید زیادی به موفقیت آن وجود داشت. با این حال شرکت آمریکایی اندکی پس از عقد تفاهم‌نامه متوجه سطح پایین مهندسی شریک چینی خود شده و قرارداد را لغو کرد.

خودرو شکست خورده چری و کرایسلر

با این حال چری خستگی‌ناپذیر بود و در سال 2020 تصمیم گرفت تا یکبار دیگر وارد بازار آمریکا شود. شرکت چینی این بار به سراغ هلدینگ کالیفرنیایی HAAH Automotive رفت که توسط دوک هیل تاسیس شده است و قبلاً در بخش های آمریکایی ولوو و مزدا همکاری می‌کرد. پس از ناکامی هلدینگ HAAH در واردات خودروهای برند زوتی به چین، آن‌ها تصمیم گرفتند تا شانس خود را یکبار دیگر با چری تکرار کنند.

براساس طرح HAAH و چری، قرار بود تا کراس‌اوورهای چری اکسید با مارک Vantas و کراس‌اوورهای چری تیگو با مارک T-Go به بازار آمریکا عرضه شوند. برنامه عرضه اولیه و سپس مونتاژ خودروهای چری برای بازار آمریکا قرار بود در سال 2022 و 2023 به تحقق بپیوندد اما چری یکبار دیگر در ورود به بازار ایالات متحده شکست خورد.

بنابر گفته دوک هیل، هلدینگ NAAH ورشکسته شده است و سرمایه لازم برای واردات خودرو از چین به آمریکا را ندارد. با بدتر شدن روابط تجاری بین چین و ایالات متحده، سرمایه‌گذاران هلدینگ NAAH این شرکت را ترک کرده‌اند. به نظر می‌رسد چری حداقل برای مدتی کوتاه باید سودای حضور در آمریکای شمالی را از سر خود بیرون کند. هلدینگ HAAH یکی از مدعیان خرید شرکت کره‌ای سانگ یانگ بود!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد