موضوعات داغ

انواع ترمز دستی را بشناسید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

ترمز دستی سیستمی است که می‌تواند چرخ‌های خودرو را قفل کند و مانع حرکت خودرو شود، تا زمانی که آن را آزاد کنید. ترمز دستی هنگام رانندگی استفاده نمی‌شود و تنها در مواقع اضطراری اجازه استفاده از آن را دارید. ترمز دستی معمولا یک سیستم مکانیکی است که از کابل فولادی تشکیل شده و هر چهار چرخ خودرو را قفل می‌کند. قبل از رها کردن ترمز دستی، لاستیک‌های خودرو در وضعیت کاملا ثابتی قرار دارند و تنها با رهاسازی ترمز می‌توان آن‌ها را به حرکت درآورد. برخی خودروهای جدید نیز از ترمز دستی الکترونیکی بهره می‌برند.

ترمز پارک برقی

ترمز پارک برقی

ساده‌ترین نوع ترمز دستی، نوع هیدرولیکی آن است. در این مدل از ترمز دستی با استفاده از کشش اهرم‌ها و کابل‌ها می‌توان مانع حرکت خودرو شد. نوع پیشرفته‌تر این مدل ترمز دستی برقی است که به جای دستگیره ترمز، از یک دکمه استفاده می‌کند. این دکمه‌ها به صورت مستقیم با سیستم ترمز ارتباط ندارند، بلکه فعال‌سازی ترمز دستی را از طریق نرم‌افزار انجام می‌دهند. این سیستم ترمز پارک برقی نیز نامیده می‌شود.

و در نهایت سومین سیستم ترمز دستی، نوع هیدرولیک آن است که در اکثر خودروهای بازار مشاهده می‌شود. این سیستم ترمز از اهرمی به همراه دکمه استفاده می‌کند که هنگام غیرفعال کردن آن، بایستی دکمه را فشار داده و دستگیره را به پایین فشار دهید. استفاده مکرر از ترمز دستی هیدرولیکی موجب داغ شدن روغن ترمز می‌شود و در نتیجه ممکن است چرخ‌های اتومبیل شما برای مدتی قفل شوند. علاوه برآن باید توجه داشت که ترمز دستی همیشه در وضعیت کاملا فعال یا غیرفعال باشد، چرا که نیمه فعال بودن موجب سایش لنت‌ها و دیسک ترمز خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد