موضوعات داغ

با یونیماگ بلاروسی آشنا شوید، جذاب‌تر از یک تراکتور ساده!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مرسدس بنز یونیماگ یکی از خودروهای سنگین مشهور در جهان است که نسل‌های مختلف آن در زمینه‌های متفاوتی به ایفای نقش پرداخته‌اند. طی سال‌های پایانی عمر اتحاد جماهیر شوروی، روس‌ها تصمیم گرفتند تا نسخه‌ای کمونیستی از یونیماگ را تولید کنند که حاصل آن تراکتور بلاروسی SHU-356، تولید کارخانه تراکتورسازی مینسک بود.

با وجود آن‌که روس‌ها تمایل داشتند این خودرو را تراکتور بنامند اما ساختار آن هیچ شباهتی به تراکتورها نداشت، چرا که اتاق خودرو در جلو و سایر قسمت‌ها در عقب قرار گرفته‌اند. این ماشین عجیب و غریب برای طیف وسیعی از وظایف در نظر گرفته شده بود، هرچند حمل و نقل کالا نیز یکی از اهداف توسعه آن محسوب می‌شد.

استفاده از موتور دیزلی با قدرت 81 اسب‌بخار و انتقال قدرت به چهارچرخ، سبب شده بود تا این تراکتور عجیب را یونیماگ بلاروسی لقب دهند. با این وجود تیراژ تولید این خودرو در سطح بالایی قرار نداشت و نسخه‌های محدودی از آن به تولید رسیدند.

نادرترین نسخه از یونیماگ بلاروسی، تراکتور برقی KhTZ -12 بود که فقط 32 دستگاه از آن‌ها در خارکف به تولید رسید. این تراکتور در فیلمی به کارگردانی یولی رایزمن نیز ایفای نقش کرده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد