موضوعات داغ

نگاهی به پنج خودروی پرفروش اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۱

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

صنعت خودروی اروپا همچنان تحت فشار همه‌گیری کرونا و کمبود تراشه‌ها قرار دارد و با وجود نشانه‌های بهبودی در گذشته، فروش خودروها به تازگی کاهش ‌یافته است.

طبق آخرین گزارش‌ها، فروش خودروهای پلاگین هیبریدی و برقی در ماه مه ۲۰۲۱ افزایش یافته است. اما تقاضا در بازار هنوز با دوران پیش از همه‌گیری کرونا فاصله زیادی دارد: ۱،۲۶۸،۶۸۳ خودروی ثبت‌شده در ۲۶ کشور اروپایی طی هر ماه، در ژوئن ۲۰۱۹ به میزان ۱۴ درصد کاهش یافت.

کل فروش خودروها در نیمه اول سال ۲۰۲۱ به ۶.۴۱ میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ رشد ۲۷ درصدی داشته است، اما ۲۳ درصد کمتر از نیمه اول سال ۲۰۱۹ است.

خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی عملکرد خوبی داشته‌اند و ۱۸.۵ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، که نسبت به ژوئن ۲۰۲۰ رشد ۸.۲ درصدی داشته‌ است. در این مدت ۱۲۶ هزار خودروی برقی و ۱۰۴ هزار خودروی پلاگین هیبریدی به فروش رسیده‌ است.

فیات، تسلا، اشکودا، فولکس‌واگن و فورد بیشترین سهم را در بازار خودروهای برقی به دست آوردند، در حالی که کوپرا، جیپ، فولکس‌واگن، رنو و سیات بیشترین سهم را در بازار خودروهای پلاگین هیبریدی داشتند.

شاسی بلندها همچنان بیشترین سهم را در بازار دارند و ۴۴.۲ درصد از کل فروش را به خود اختصاص می‌دهند، که نسبت به سهم ۴۴.۶ درصدی از بازار در ماه گذشته کاهش یافته است.

بازار خودرو همچنین به دلیل افزایش تقاضا برای مدل‌های خاصی مانند فولکس‌واگن گلف و تسلا مدل ۳ رشد پیدا کرده است. این سدان برقی پرفروش‌ترین خودروی برقی لقب گرفت، در حالی که فورد کوگا این مقام را در بین خودروهای پلاگین هیبریدی به دست آورد.

پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در ژوئن ۲۰۲۱ به شرح زیر هستند:

۱. فولکس‌ واگن گلف: ۲۷،۲۴۷ دستگاه، رشد ۱۲٪

نسل جدید فولکس‌ واگن گلف در تابستان گذشته در اروپا عرضه شد. گلف همواره یکی از پرفروش‌ترین خودروها در این منطقه بوده ‌است، بنابراین جای تعجبی ندارد که در صدر این لیست قرار گرفته است. این هاچ‌بک خانوادگی جایگاه اول را از کراس اوور پژو ۲۰۰۸ پس گرفت. نسخه‌های جدید از جمله GTI کلاب اسپورت و R می‌توانند به حفظ جایگاه نخست گلف در ماه‌های آینده کمک کنند.

فولکس‌ واگن گلف

۲. تسلا مدل ۳: ۲۵،۶۹۷ دستگاه، رشد ۲۶۲٪

تسلا مدل ۳ بعد از یک ماه عالی دوباره به جایگاه دوم برگشته است. کوچکترین و ارزان‌ترین مدل این شرکت، محدوده مسافتی ۴۰۹ کیلومتری یا ۵۶۰ کیلومتری را ارائه می‌دهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این مدل قدرتمند ۳.۲ ثانیه است.

تسلا مدل ۳

۳. داچیا ساندرو: ۲۲،۷۶۴ دستگاه، رشد ۱۰٪

داچیا ساندرو ارزان‌ترین خودروی بریتانیایی است، اما حالا یک ظاهر شیک و امکانات زیادی از جمله چراغ‌های LED و یک نمایشگر سرگرمی رسانه‌ای در نسخه‌های بالارده دارد. این مدل روی پلتفرم رنو کلیو ساخته شده و مقرون به صرفه بودن آن نقش زیادی در قرار گرفتنش در جایگاه سوم پرفروش‌ترین خودروهای اروپا داشته است.

داچیا ساندرو

۴. رنو کلیو: ۲۲،۲۵۴ دستگاه، افت ۴۰٪

رنو کلیو افت فروش ۴۰٪ را نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تجربه کرد و در جایگاه چهارم این لیست قرار گرفت. با این وجود، کلیو پس از تجدید حیات در اواسط سال ۲۰۲۰ همچنان در بازار خودروهای سوپرمینی پیشتاز است و یک نسخه هیبریدی از آن عرضه شده که محبوبیت آن در بین مشتریان را افزایش می‌دهد.

رنو کلیو

۵. فیات ۵۰۰: ۲۲،۱۷۹ دستگاه، رشد ۶۴٪

فیات ۵۰۰ کوچک و جذاب در مکان پنجم این لیست قرار گرفته است. فروش این مدل به دلیل تقاضا برای نسخه برقی جدیدش افزایش یافته است. نسخه میان‌رده این مدل محدوده مسافتی ۳۲۰ کیلومتری ارائه می‌دهد، که خیلی بهتر از برخی از رقبایش است. ۱۴ سال پس از تصمیم فیات برای احیای خودروی محبوب خود در سال ۲۰۰۷، فیات ۵۰۰ همچنان یکی از خودروهای پرفروش در اروپاست.

فیات ۵۰۰

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد