موضوعات داغ

توئین توربوشارژر یا سوپرشارژر؟ کدام یک بهتر است؟ + فیلم

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

همه افراد با دوج هلکت آشنایی دارند. این خودرو در هر دو نسخه چلنجر و شارژر (در این مورد چلنجر است)، دارای موتور سوپرشارژ هشت سیلندر وی شکل است. اما فوردموستانگ چطور؟

فورد موستانگ از یک مدل موتور اکوبوست توربوشارژ چهار سیلندر 2.3 لیتری برخوردار شده است که مطمئناً نمی‌توان آن را با هلکت قدرتمند مقایسه کرد، مگر این‌که قصد تمسخر فورد را داشته باشید.

شمشیرها و مشعل‌های خود را کنار بگذارید، هیچ کس در این جا چیزی را مسخره نمی‌کند. در واقع کاملا برعکس است. کلیپی که در زیر مشاهده می‌کنید سعی در بررسی جوانب مثبت و منفی هر دو خودرو دارد و همچنین تا حد امکان به دنبال ارائه نظریه ای است که نشان دهد هر کدام در چه موقعیت‌هایی عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

با این حال، این امر به معضل دوگانه مربوط به تویین توربو فورد موستانگ GT پاسخ نمی‌دهد. به طرز شگفت انگیزی، بررسی محفظه داخلی موتور آن موضوع جدیدی را روشن نمی‌کند و این امر به این دلیل است که موستانگ دارای سیستم تویین توربو هلیون اسلیپر است. دو دمنده در قسمت زیرین موتور 5.0 لیتری هشت سیلندر وی شکل آن نصب و تقریباً به صورت کامل پوشانده شده است.

اکنون این سیستم را با سیستم سوپرشارژری که با ظرافت در بالای موتور 6.2 لیتری هشت سیلندر وی شکل چلنجر نصب شده است مقایسه و اولین نتیجه حاصل از این مقایسه را دریافت کنید. کدام یک مناسب‌تر است؟ هیچکدام دقیقاً نمی‌تواند یک پروژه DIY برای افرادی که تجربه کافی ندارند، به شمار رود اما قطعاً نصب چیزی در بالای موتور بسیار راحت‌تر از نصب آن در زیر است.

این امر به طور طبیعی بر مسئله دوم در این مقایسه تن به تن تأثیر دارد: هزینه. نصب یک کیت تویین توربو و همچنین فراهم نمودن خود کیت، هزینه بالاتری خواهد داشت. با وجود این، می‌توانید با همان قیمت سوپرشارژر، یک سیستم تویین توربو در سطح ابتدایی دریافت کرده و در نتیجه، از میزان قدرت مشابه‌ای برخوردار شوید.

دوج چلنجر هلکت

اگر بخواهیم در مورد قدرت صحبت کنیم، اینجاست که این دو بیشترین تفاوت را دارند. در حالی که با یک سوپرشارژر همیشه به تمام قدرت دسترسی دارید، یک توربو به کمی زمان نیاز دارد تا هوای اضافی را وارد موتور کند. کند بودن سیستم توربوشارژ برطرف شده است اما هنوز هم رفتارهای متفاوت آن در مقایسه با یک سوپرشارژر، قابل توجه است.

گفته می‌شود که توربوشارژرها مزیت بسیار مهمی نسبت به سوپرشارژرها دارند چرا که آن‌ها در پیکربندی مجدد قدرت خروجی به صورت آنی توانایی بالایی دارند. بدیهی است که همه این‌ها را می‌توان در محدوده خاصی انجام داد اما به لطف تغییر نقشه ECU و تنظیم فشار بوت، یک توربوشارژر می‌تواند میزان قدرت ارائه شده را تغییر دهد. فایده این امر چیست؟ خوب، تصور کنید که در سطحی پایین‌تر از ایده آل در حال مسابقه هستید. به جای این که مجبور باشید برای جلوگیری از چرخاندن چرخ‌ها، فشارهای دریچه بنزین را تعدیل کنید، می‌توانید بوست را پایین آورده و به راحتی رانندگی کنید.

بنابراین، آیا کسی می‌تواند به طور قطعی بگوید که کدام یک بهتر است؟ احتمالاً خیر، اما با توجه به ماهیت آن‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که یک سوپرشارژر به دلیل تولید قدرت آنی، در خیابان و هنگام مسابقه قوی‌تر عمل خواهد کرد. این در حالیست که یک تویین توربو به احتمال زیاد توانایی ارائه قدرت بیشتری به شما دارد اما برای ارائه آن به کمی زمان نیاز دارد. این امر بدان معنا نیست که یکی از دیگری بهتر است بلکه آن‌ها متفاوت هستند و بهتر است بدانید که چه چیزی در انتظار شماست.

در عین حال، همه ما مشاهده کرده‌ایم که خودروهایی مانند پورشه 911 توربو S در هر شرایطی از مسابقات اتومبیل‌رانی چگونه عمل می‌‌کنند، بنابراین قرار دادن برچسب روی آن‌ها جالب نیست. در نهایت می‌توان گفت که این امر می‌تواند فقط به ترجیح شخصی هر فرد مربوط باشد. ممکن است شما علاقه مند به صدای یک سوپرشارژر باشید یا صدای سوپاپ را ترجیح دهید. در هر صورت، هر دو قدرت بالایی را برای شما به ارمغان می‌آورند. بنابراین خرید هیچ یک اشتباه نیست.

https://www.aparat.com/v/OWLh5

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد