موضوعات داغ

تولید دوج وایپر رسماً به پایان رسید، آینده این ابرخودرو آمریکایی چه خواهد شد؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

آخرین دوج وایپر ماه گذشته از خط مونتاژ کارخانه کانر خارج شد و فصل پنجم کتاب وایپر را به پایان رساند. این موضوع بسیاری از مردم را متعجب کرد. آینده برنامه این ابرخودرو دوج چه می‌شود؟

در 16 اوت 2017، دوج وایپر قرمز مدل 2017 از کارخانه کانر خارج و خط مونتاژ وایپر بعد از 25 سال برای همیشه خاموش شد. با تولید آخرین دوج وایپر مدل 2017، تولیدات ابرخودرو دوج به پایان رسید. تعدادی عقیده دارند که تولید آن برای همیشه به پایان رسیده است، البته هنوز تعداد زیادی وایپر در نمایندگی‌های اطراف ایالات متحده وجود دارد.

طبق FCA به نظر می‌رسد که تولید دوج وایپر برای همیشه به پایان رسیده است اما ما در این مورد شک داریم. بنابراین اکنون به بررسی علت توقف مجدد تولید دوج وایپر و آینده برنامه ابرخودرو موپار می‌پردازیم.

چرا تولید وایپر بار دیگر متوقف شد؟

نسل پنجم دوج وایپر در سال 2013 با نام وایپرSRT معرفی و پس از 2 سال وقفه از خط تولید شرکت، رونمایی شد. آخرین وایپر در سال 2010 ساخته شده بود بنابراین معرفی وایپر 2013 با هیاهوی زیادی روبرو شد.

موپار از بازگشت این ابرخودرو افسانه‌ای بسیار خوشحال بود اما فروش آن پایین‌تر از حد انتظار بود. پس از کاهش قیمت، فروش وایپر کمی افزایش یافت اما هرگز نتوانستند به اعداد موردنظر خود برسند بنابراین مدل 2017 به عنوان آخرین مدل سال برای این وایپر اعلام شد.

دوج وایپر در اوایل دهه 1990، یک سوپراسپرت آمریکایی پیشرفته با قابلیت و عملکرد خیره کننده بود. موتور ده سیلندر وی شکل نسل اول آن، 400 اسب بخار قدرت و 465 پوند فوت گشتاور ارائه می‌داد.

دوج وایپر

برای مقایسه، نسل اول دوج وایپر می‌توانست به راحتی هر شورولت کوروت تولید شده در همان سال را شکست دهد و این امر تا زمان معرفی کوروت C6 ZR1 (با تولید 600 اسب بخار قدرت) سال به سال و نسل به نسل صادق بود.

حتی با موفقیت نسل چهارم وایپر، این شرکت در حالی که روی تولید یک وایپر قوی‌تر کار می‌کرد، تولیدات خود را پس از سال 2010 متوقف کرد. این خودرو در قالب نسل پنجم وایپر، با نام وایپر SRT مدل 2013 وارد بازار شد. این وایپر همچنان از موتور 10 سیلندر V شکل سابق، اما با تولید 645 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد و بار دیگر به عنوان قدرتمندترین ابرخودرو آمریکایی به شمار می‌رفت. تنها مشکل این بود که نسل پنجم وایپر بسیار گران‌ بود. بنابراین اگرچه برای رانندگی روزانه بسیار پیشرفته تر و راحت تر بود اما فروش بالایی نداشت. همچنین مشخص شد که تفاوت چندانی با ZR C6 ندارد و ZR C6 در بسیاری از پیست‌ها عملکردی نزدیک به آن دارد.

دوج وایپر

در نهایت و از همه مهم‌تر، استانداردهای ایمنی جدیدی وجود دارد که خودروها را مجبور به استفاده از کیسه هوای ضربه‌ای جانبی می‌کند که ساختار وایپر توانایی مطابقت و پشتیبانی از آن را ندارد. بنابراین وایپر بدون اعمال تغییرات قابل توجه، مجاز به فروش خودروهای خود نیست و حتی در صورت فروش مطلوب این خودروها در سال جدید، این محدودیت‌های ایمنی به این نسل از وایپر پایان می‌داد.

آینده وایپر

در حالی که فیات کرایسلر کم و بیش تولید دوج وایپر را متوقف اعلام کرده است، ما معتقدیم که هنوز آخرین وایپر را ندیده‌ایم. حتی اگر کارخانه کانر نیز به فروش برسد، در آینده شاهد یک سوپراسپرت دوج دیگر خواهیم بود که عملکردی متفاوت با دیگر خودروهای آمریکایی خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد