موضوعات داغ

راهنمای جامع تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی

عکس مطلب اول

برای اینکه بتوانید در کشورهای دیگر رانندگی کنید، باید گواهینامه آن کشور را بگیرید. برای این کار به تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی احتیاج دارید. در این مقاله قصد داریم راهنمای جامع تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی را شرح دهیم. اگر می‌خواهید به اروپا بروید یا آنجا کار و زندگی کنید و به گواهینامه احتیاج دارید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به اتریشی

برای بررسی روند تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی بهتر است که هر کدام از کشورها را جداگانه درنظر بگیریم. مثلا برای دریافت گواهینامه اتریشی به فرم درخواست تبدیل گواهینامه، یک قطعه عکس 3 در 4، کپی کارت اقامت و پاسپورت، گواهینامه ترجمه شده، کپی از گواهینامه ایرانی، کپی برگه محل اقامت اتریش و برگه ثبت‌نام در آموزشگاه رانندگی احتیاج دارید.

با داشتن گواهینامه ایرانی لازم نیست در آزمون آیین‌نامه اتریشی شرکت کنید. فقط کافی است در آزمون شهری امتحان دهید. علاوه‌بر این مدارک، گزارش سلامت هم هست. برای گرفتن گزارش سلامت باید پزشک‌هایی را انتخاب کنید که اداره راهنمایی و رانندگی شهر محل زندگی‌تان در اتریش ‌آنها را تایید کرده باشند.

گواهینامه اتریشی

هزینه گرفتن گزارش سلامت چیزی بین 35 تا 40 یورو است. این نتیجه را باید به اداره راهنمایی و رانندگی ببرید. فراموش نکنید که این برگه را باید به اداره راهنمایی و رانندگی شهرتان ارائه کنید. مدت زمان اعتبار برگه 18 ماه است. با دریافت گواهینامه اتریشی می‌توانید در بسیاری از شغل‌ها استخدام شوید و در اروپا هم رانندگی کنید.

چگونه گواهینامه آلمانی بگیرید؟

یکی از گزینه‌های تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی، کشور آلمان است. اگر می‌خواهید گواهینامه آلمانی بگیرید، باید این کار را در سه سال اول اقامت انجام دهید. اگر در سال‌های بعد بخواهید گواهینامه آلمانی دریافت کنید، باید در کلاس‌های رانندگی شرکت کنید.

در مرحله اول، گواهینامه ایرانی خودتان را ترجمه می‌کنید. ترجمه باید توسط مترجم رسمی آلمانی انجام شود. همچنین باید دوره کمک‌های اولیه را هم بگذرانید. این دوره یک‌‌روزه است و 7 ساعت طول می‌کشد. برای شرکت در این دوره، باید 25 با 30 یورو هزینه کنید.

تست بینایی و عکس بیومتریک مراحل بعدی هستند. با 12 یورو می‌توانید در فروشگاه‌های عینک، تست بینایی بدهید. برای گرفتن عکس بیومتریک لازم نیست حتما به عکاس مراجعه کنید. ایستگاه‌های اتوماتیک عکاسی با هزینه 10 یورو از شما عکس می‌گیرند.

گواهینامه آلمانی

البته می‌توانید معاینه چشم و دریافت عکس پرسنلی را در همون موسسه دوره کمک‌های اولیه انجام دهید. هزینه کل خدمات 45 یورو است. در مرحله بعد باید به اداره راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و مدارکتان را تحویل دهید. برای دریافت گواهینامه هم 35 تا 40 یورو پرداخت می‌کنید. 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا مجوز تبدیل گواهینامه ایرانی به گواهینامه آلمانی صادر شود. در آخر این که 1 سال وقت دارید تا در آزمون تئوری رانندگی آلمان شرکت کنید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به آلمانی در هامبورگ

در صورتی که در هامبورگ زندگی می‌کند و این شهر محل اقامت رسمی شما در آلمان است. برای دریافت گواهینامه آلمانی A و B باید شرایطی داشته باشید. اولا این که گواهینامه رانندگی ایرانی شما باید اعتبار داشته باشد و حداقل شش ماه بعد از دریافت گواهینامه ایرانی باید در ایران زندگی کرده باشید. همچنین گواهینامه ایرانی خودتان را باید توسط مترجم رسمی به آلمانی ترجمه کنید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به لهستانی

مرحله اول تبدیل گواهینامه ایرانی به لهستانی، ثبت‌نام در سامانه میخک وزارت امور خارجه و سفارت ایران در ورشو است. در واقع باید تاییدیه گواهینامه خودتان را بگیرید. بعد از شرکت در آزمون تئوری، مدرک ترجمه‌شده به لهستانی را تحویل می‌دهید. برای تبدیل گواهینامه به اصل گواهینامه ایرانی، ترجمه گواهینامه ایرانی توسط مترجم رسمی فارسی به لهستانی، تاییده سامانه میخک، پروفایل PKK و مدرک قبولی در آزمون تئوری رانندگی احتیاج دارید.

اعتبار گواهینامه لهستانی شما به اندازه اعتبار گواهینامه ایرانی است. بعد از دریافت گواهینامه لهستانی، گواهینامه ایرانی شما برای سفارت ارسال می‌شود. با داشتن این مدرک می‌توانید در کشورهای اروپایی دیگر هم رانندگی کنید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی در مجارستان

اگر در مجارستان زندگی می‌کنید و کارت اقامت این کشور را دارید، خیلی راحت می‌توانید تبدیل گواهینامه ایرانی به اروپایی را انجام دهید. مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه اروپایی عبارتند از گذرنامه، کارت اقامت مجارستان، آدرس کارت مهرشده، گواهینامه ترجمه‌شده به زمان مجاری و اصل گواهینامه ایرانی.

گواهینامه مجارستانی

بعد از دریافت گواهینامه اروپایی، گواهینامه ایرانی خودتان را تحویل می‌دهید. این گواهینامه 5 تا 10 سال اعتبار دارد. ترجمه گواهینامه ایرانی به زبان مجاری، 12 روز طول می‌کشد. در این مدت می‌توانید آزمایش‌های پزشکی موردنیاز را انجام دهید و گواهی سلامت بگیرید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به بلژیکی

برای رانندگی در بلژیک به گواهینامه رانندگی بلژیکی احتیاج دارید، چون گواهینامه ایرانی در این کشور اعتبار موقت دارد. برای دریافت گواهینامه بلژیکی هم مراحل مشابهی را انجام می‌دهید. اول در سامانه میخک ثبت‌نام می‌کنید و درخواست می‌دهید. بعد از ارائه مدارک مورد نیاز از جمله تصویر گواهینامه، مدرک اقامتی و پاسپورت درخواست شما ثبت می‌شود.

در مرحله بعد یک کد رهگیری می‌گیرید. در نهایت برای دریافت مدرک ترجمه شده به سفارت ایران در بلژیک مراجعه کرده و مدارک خودتان را ارائه می‌کنید. این مدارک، یک قطعه عکس 3 در 4 رنگی، تصویر مدرک اقامتی، اصل گواهینامه و کد رهگیری است. علاوه بر این‌ها ، 15 یورو هم باید پرداخت کنید.

گواهینامه بلژیکی

فراموش نکنید که قبل از مراجعه حضوری از سایت سفارت ایران در بلژیک وقت بگیرید. مدارک پزشک موردنیاز هم گواهینامه معاینه چشم و گواهی سلامت جسمی هستند. مراحل تبدیل گواهینامه ایرانی به بلژیکی را می‌توانید در ایران هم انجام دهید. در این صورت باید تمام مدارک پزشکی را به بلژیکی تجربه کنید.

تبدیل گواهینامه ایرانی به ایتالیایی

گواهینامه رانندگی ایرانی در ایتالیا معتبر است. برای دریافت تاییدیه باید به اداره کنسولگری بروید و ترجمه گواهینامه خود را ارائه داده و مهر تایید بگیرید. با این کار می‌توانید به طور موقت در ایتالیا رانندگی کنید. دولت ایتالیا فقط هر 8 ماه یک بار مجوز موقت به شما می‌دهد.

بنابراین اگر در ایتالیا زندگی می‌کنید و می‌خواهید در این کشور رانندگی کنید، باید گواهینامه ایرانی خودتان را به ایتالیا تبدیل کنید. با پرداخت هزینه 1500 یورویی، انجام آزمایش‌های پزشکی، شرکت در امتحان آیین‌نامه رانندگی و امتحان شهری و ارائه عکس 3 در 5 گواهینامه ایتالیایی می‌گیرید. گرفتن گواهینامه رانندگی ایتالیا کمی سخت و زمان‌بر است. اما بعد از آن می‌توانید در تمام کشورهای اروپایی رانندگی کنید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/21
سلام من اقامت المان دارم ایا میتوانم گواهینامه بلژیک بگیزم
1401/5/26
سلام لطفا درباره رومانی هم بزارین بنده قصد تبدیل گواهینامه ایرانی به رومانی رو داشتم ولی متاسفانه نزاشتین