موضوعات داغ

بررسی آمار فروش خودرو چین در ژوئیه ۲۰۲۱: تویوتا دوباره بالاتر از فولکس واگن + جدول

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه به اطلاعات منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان خودرو چین، برای سومین ماه متوالی شاهد کاهش فروش عمده‌ خودروها در چین هستیم که در ماه ژوئیه با افت ۱۱.۹٪ به ۱،۸۶۴،۰۰۰ دستگاه رسید. البته آمار ژوئيه ۲۰۲۱ نسبت به ژوئن ۲۰۱۹ به میزان ٪۲.۷ افزایش یافت. آمار عمده‌فروشی چین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۹.۳٪ افزایش داشت و به ۱۴،۷۵۶،۰۰۰ دستگاه رسید. در ماه ژوئیه، فروش خودروهای مسافربری با افت ٪۷ به ۱،۵۵۱،۰۰۰ کاهش یافت، در حالی که فروش خودروهای تجاری با افت ٪۳۰.۲ به ۳۱۲.۰۰۰ دستگاه رسید. فروش کلی خودروهای مسافربری در سال تا به امروز با ٪۲۱.۲ افزایش به ۱۱،۵۶۰،۰۰۰ و خودروهای تجاری با ٪۱۲.۹ افزایش به ۳،۱۹۶،۰۰۰ رسید. در بخش خودروهای مسافربری، فروس شاسی بلندها با افت ٪۲.۹ به ۷۲۴.۰۰۰ دستگاه کاهش یافت، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٪۲۲.۶ بهتر بود و به ۵.۳۵۴.۰۰۰ دستگاه رسید. فروش خودروهای سدان با افت ٪۱.۸ به ۷۱۱.۰۰۰ دستگاه رسید، اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٪۲۰.۳ بهتر بود و به ۵،۴۵۷،۰۰۰ دستگاه رسید.

بار دیگر برندهای چینی با افزایش ٪۲۲.۲ فروش خودروهای مسافربری ۷۲۰.۰۰۰ دستگاه خودرو فروختند که باعث شد سهم آن‌ها در بازار به ٪۴۶.۴ افزایش یابد. فروش خودروهای مسافربری چینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کسب ٪۴۲.۶ از سهم بازار به ۴،۹۲۰،۰۰۰ دستگاه رسید. خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی در ماه ژوئیه به رکوردشکنی ادامه دادند و فروش آن‌ها با افزایش ٪۱۹۷ به ۱،۴۷۸،۰۰۰ دستگاه رسید که بیشتر از فروش کل سال ۲۰۲۰ و برابر با ٪۱۰ از سهم بازار است. فروش کلی این خودروها در ژوئیه شامل ۲۵۶.۰۰۰ خودروی مسافربری بود که ٪۱۷۵ رشد فروش داشتند و شامل ۲۰۶،۰۰۰ خودروی برقی و ۵۰،۰۰۰ خودروی پلاگین هیبریدی بودند. در ماه ژوئیه، صادرات خودرو از چین با ٪۱۸۰ افزایش به ۱۷۴،۰۰۰ دستگاه رسید که یک رکورد جدید است. صادرات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از ۱ میلیون دستگاه عبور کرده که شامل ۷۷۰،۰۰۰ خودروی مسافربری می‌شود.

برای دومین بار در تاریخ چین، تویوتا محبوب‌ترین خودروساز ماه شد. این خودروساز ژاپنی در این ماه از فروش عالی کمری، وایلدلندر، لوین، راو ۴ و کورولا بهره برد. تویوتا ۴۶،۸۳۹ دستگاه بیشتر از فولکس ‌واگن فروخت. فولکس واگن تی‌-کراس، تاکوا، پولو و تالاگون جدید نتوانستند کمک زیادی به این خودروساز آلمانی بکنند.

هوندا با فروش ۵،۰۰۰ خودرو کمتر از فولکس‌ واگن در جایگاه بعدی قرار گرفت، جایی که فیت، ادیسی و بریز نتوانستند افت فروش آوانسیر، سیویک، آکورد و ویزل را جبران کنند. نیسان و جیلی عملکرد خوبی داشتند اما همچنان افت فروش را تجربه کردند. همچنین شاهد عملکرد عالی سه برند محلی هستیم: هاوال از موفقیت سه مدل جدیدش یعنی بیگ داگ، چیتو و فرست لاو بهترین بهره را برد. BYD به لطفQin پلاس، هان، سانگ، یوان و تانگ بهترین عملکرد خود را داشت. در نهایت چری با آریزو ۵، تیگو ۳، لیتل انت، تیگو ۸ و تیگو 5x پرقدرت ظاهر شد.

تمام سه خودروساز برتر آلمانی از بین ۱۰ برند برتر بیرون انداخته شدند: آئودی، بی‌ام‌و و مرسدس بنز عملکرد بدی داشتند. در مقابل وولینگ به لطف هونگ‌گوانگ مینی برقی، تسلا به لطف محبوبیت مدل ۳ و Y، ام جی، هونگ چی و دانگ فنگ همگی در بین ۲۰ برند برتر قرار گرفتند.

در رده‌بندی مدل‌ها، نیسان شیلفی در صدر و تویوتا کورولا، وولینگ هونگ‌گوانگ مینی برقی و هاوال H6 در رده‌های بعدی قرار دارند. اگر لوین، آلیون و لوین GT را هم در نظر بگیریم، در مجموع ۶۰،۰۰۰ کورولا به فروش رسیده است که آن را با اختلاف به پرفروش‌ترین خودرو در چین تبدیل می‌کند. تسلا مدل ۳ دوباره به جایگاه پنجم برگشت و فولکس واگن لاویدا در رده ششم قرار گرفت. تویوتا کمری، لوین، چانگان CS75 و تویوتا راو ۴ سایر خودروها در بین ۱۰ مدل برتر این جدول هستند.

<
PosBrandJul-21/20Jun2021
1Toyota153,3290.9%1985,734
2Volkswagen106,490-50.3%21,153,905
3Honda101,401-32.8%3852,528
4Nissan80,136-15.9%4581,236
5Geely  79,185-10.8%5594,869
6ChangAn (incl. Chana)75,6631.0%6622,505
7Buick58,315-24.2%12425,954
8Haval57,19620.4%7448,737
9BYD56,97589.4%10299,296
10Chery54,96560.7%11337,747

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/3
در قسمت سمت راست فروش این ماه نوشته شده ولی در قسمت سمت چپ آمار فروش از اول سال 2021 تا الان هست. در جدول سمت راست میبینم آمار فروش چانگان در این ماه کمتر از جیلی و نیسانه. ولی مجموع فروش از اول سال تا الان، چانگان از اونا خیلی بیشتره.

اگه بخواهیم پر فروش ترین خودرو تو چین طبقه بندی کنیم اونم از اول سال، اول فولکس واگن، دوم تویوتا، سوم هوندا، چهارم چانگان، پنجم جیلی،ششم نیسان و... الی آخر.

جالبه یه سری متعصب و متوهم میگم مردم چین ماشین خودشونو نمیخرن ولی میبینیم جیلی و چانگان آمار فروششون بیشتر از نیسانه و داره میرسه به هوندا و میانگین بگیریم نسبت به پارسال کلی رشد فروش داشتن این 2 کمپانی چینی.

مجموعا 2 حالته. یا مردم چین جنس داخل دوست دارن که بحثش جداس. یا واقعا ژاپنی هایی مثل نیسان زیاد مالی نیستن و آپشن کیفیت هندلینگ و... ندارن و مردم چین چانگان و جیلی رو ترجیح میدن. مجموعا از این 2 تا فراتر نیست.

جالبه بدونید پرفروش ترین ماشین چانگان همون cs75 پلاس هست که آمار فروشش برید ببینید از راوا 4 هم تو چین بیشتر فروخته!! مدل 2021 قیمتش از 17 هزار دلار شروع میشه و نسخه فول یه 22 هزار دلار میرسه. قیمت راوار فور تو چین از 26 هزار دلار شروع میشه و نسخه فول به حدود 34هزار دلار میرسه. البته جالبه بدونید cs75 پلاس تو چین به علت یه سری چیزا ارزونه. وگرنه تو دوبی عربستان قطر کویت و... قیمتش بین 32الی 36 هزار دلاره!!! و تازه خوب هم میفروشه!

واقعا اختلاف قیمت 5 یا 6 هزار دلاری اصلا زیاد نیست اونم تو چین. چون اکثر مردم چین ماشین رو قسطی میخرن و یا 2/3 پول رو میدن بعد اون آخرش رو بعد 1 ماه با 5 درصد بهره میدن

کسی که میخواد مثلا 22 هزار دلار بده چانگان cs75 پلاس بخره. یا کسی که میخواد 24 هزار دلار بده جیلی اطلس بخره میتونه یه مقدار ناچیز بزاره رو پولش بره راوا فور بخره. ولی اینکارو نمیکنن!
حالا غیر راوا فور ، میتونه بره قشقایی بخره. تازه ارزونتر!! میتونه با 26 هزار تا بره تیگوان بخره.
یا حتی محصولات ارزان آمریکایی مثل شورلت بلیزر بخره و...

حالا اینکه چرا نمیخرن و اون چینی هه پر فروش تره ، دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. ولی قطعا دلیلی هست که این از اون بهتره... و اون چینی هه پر فروش تره.

اما متاسفانه هزار سال هم بگذره باز یه عده میان میگن اینا چاخانه تو هیچی نمیدونی و زمین کجه!!