موضوعات داغ

مرسدس بنز ویژن AVTR رونمایی شد، خودرویی با قابلیت خواندن ذهن راننده!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

این روزها تلاش خودروسازان مختلف در راستای الکتریکی کردن خودروها و توسعه سیستم‌های خودران متمرکز شده است اما مرسدس بنز تفکر دیگری دارد و به مسائلی دیگر می‌اندیشد. مدل مفهومی مرسدس بنز ویژن AVTR که به تازگی توسط این برند رونمایی شده، رویکرد متفاوت بنز نسبت به رقبا را نشان می‌دهد، جایی که خودرو قادر است ذهن راننده را بخواند.

مرسدس بنز ویژن AVTR نخستین نسل از خودروهای کاملا هوشمند این شرکت است که قادر است فرامین راننده را از ذهن او دریافت کند و عکس‌العمل نشان دهد. به عنوان مثال وسیله نقلیه می‌تواند مقصدی که در ذهن راننده قرار دارد را بخواند و سپس خودرو را به سمت مقصد انتخاب شده هدایت کند. تنظیم نورپردازی محیط یا تغییر فرکانس رادیو نیز از دیگر فرامین ذهنی هستند که مرسدس بنز ویژن AVTR قادر به خواندن آن‌ها است.

مرسدس بنز ویژن AVTR

فرآیند ارتباط خودرو با ذهن راننده در مرسدس بنز ویژن AVTR، از طریق رابط‌های مغز – رایانه یا BCI امکان پذیر شده است. این فناوری امواج خروجی مغز را اندازه‌گیری می‌کند و پس از انجام تجزیه و تحلیل‌های گوناگون، مقصود ذهن را دریافت کرده و عمل مشخصی را انجام می‌دهد. فرآیند اندازه‌گیری امواج خروجی مغز با استفاده از الکترودهای قابل حمل انجام می‌شود که به ناحیه پشتی مغز کاربر متصل می‌شوند. هرچقدر فعالیت‌های عصبی بیشتر باشد، دستور با قدرت و شدت بیشتری دریافت خواهد شد.

مرسدس بنز ویژن AVTR برای نخستین بار در جریان نمایشگاه CES 2020 (نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی) در لاس وگاس رونمایی شد. واژه AVTR کوتاه شده عبارت ADVANCED VEHICLE TRANSFORMATION که تجسمی از دید طراحان، مهندسان و محققان مرسدس بنز برای حمل و نقل آینده را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/6/20
عجیبه که کانسپت بنز برای آینده اینه! 🤔صنایع خودرویی ما سالهاست به ارتباط بین ماشین و ذهن راننده دست پیدا کردن. به این صورت که ماشین تا حد انفجار راه میره رو ذهن و روان راننده! تازه ارتباط جسمی هم گاهی برقرار میکنه با راننده که توضیح لازم نداره...