موضوعات داغ

بنز و BMW نیز سیاست توزیع قطره‌چکانی را پیش خواهند گرفت!

عکس مطلب اول

شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌های کارخانه‌ها در دوران قرنطینه باعث شده در همه بازارهای خودرویی عرضه خودرو کمتر شود. در روسیه در اکثر نمایندگی‌های شرکت‌های خودرویی محبوب تنها خودروهای معدودی مشاهده می‌شوند که این خودروها هم فروخته‌شده و به قولی "امانی" هستند.

فروش خودرو در دوران کرونا

به همین دلیل قیمت خودرو در اکثر بازارهای خودرویی ازجمله بازار روسیه افزایش محسوسی داشته است. در این بین در روسیه نمایندگی‌های شرکت‌های خودرویی بیشترین نفع را از کمبود خودرو برده‌اند. به‌عنوان مثال قیمت رسمی بالاترین و مجهز‌ترین نمونه Haval Jolion در روسیه برابر با 1390000 روبل است ولی اگر فردی بخواهد فقط با این مبلغ مالک بالاترین و مجهز‌ترین نمونه Haval Jolion شود باید چندین ماه انتظار بکشد و اگر هم بخواهد در کمترین فرصت این خودرو را تصاحب کند باید به نمایندگی‌ها مراجعه کند. نمایندگی‌ها هم قیمت بالاترین و مجهز‌ترین نمونه Haval Jolion موجود خودشان را بین 1620000 روبل تا 1790000 روبل اعلام می‌کنند، یعنی در حدود 16 الی 29 درصد بیشتر از قیمت رسمی کارخانه. شایان‌ذکر است Haval Jolion در کارخانه اختصاصی Haval در کشور روسیه تولید می‌شود و جایگزین Haval H2 است.

هاوال Jolion

گویا شرکت‌های خودرویی نیز پس از مشاهده این وضعیت قصد دارند ماهی خودشان را از این آب گل‌آلود بگیرند. شرکت‌های دایملر بنز و BMW متوجه شده‌اند مشتریانشان به دلیل کمبود رخ‌داده حاضر هستند نه‌تنها چندین ماه منتظر بمانند بلکه حتی مبالغ بیشتری نیز پرداخت کنند. مطابق این سیاست اکنون مشتریان می‌توان با پرداخت مبلغ بیشتر نسبت به قبل خودروهای شرکت‌های دایملر بنز و BMW را در مدت کوتاه‌تری تحویل بگیرند. به بیانی دیگر یا قیمت کمتر و مدت انتظار بیشتر یا قیمت بیشتر و مدت انتظار کمتر. تحقیقات منابع مستقل نشان می‌دهد میزان تخفیف در آمریکا و اروپا به میزان 2 درصد کمتر شده و به همین میزان به سود این شرکت‌ها افزوده‌شده است.

فروش مرسدس بنز در دوران کرونا

مدیر مالی شرکت‌ دایملر بنز به فایننشال تایمز گفته که حتی پس از خاتمه بحران نیمه‌هادی‌ها و چیپ‌های الکترونیکی، شرکت‌ دایملر بنز تعمداً خودروهای کمتری به بازار عرضه می‌کند. به بیانی دیگر به‌طور مصنوعی تعداد خودرو کمتری نسبت به تقاضای بازار تولید و عرضه خواهد نمود و تقاضاها را به سمت نمونه‌های گران‌تر و با حاشیه سود بیشتر هدایت می‌کند.

گفته وی را نیکلاس پیتر که جایگاه شغلی مشابهی در شرکت‌ BMW دارد تکرار کرده و تائید می‌کند که سطح فعلی قیمت‌ها پس از خاتمه بحران همین‌گونه حفظ می‌شود. اگر تاکنون تولیدکنندگان خودروهای گران‌قیمت همچون Ferrari به‌وضوح و علناً به سیاست کمبود مصنوعی و توزیع قطره‌چکانی خودرو پایبند بوده و هستند، از این به بعد به‌احتمال‌زیاد شرکت‌های دایملر بنز و BMW نیز این مسیر را دنبال خواهند کرد.

با مقایسه این خبر با فرضیه‌های "اتخاذ سیاست کمبود مصنوعی" و "توزیع قطره‌چکانی خودرو" توسط خودروسازان داخلی که مکرراً در فضای مجازی منتشرشده تنها می‌توان گفت: "هر جا که روی آسمان همین رنگ است!"

منتها برای ما این موضوع در مورد پژو 207 و پارس TU5 و تارا و شاهین سایپا و ساینا صدق می‌کند و برای آن‌ها در مورد خودروهای بنز و BMW و غیره!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد