موضوعات داغ

کامیون Iveco استرالیس گازسوز دو هزار کیلومتر را با یک باک طی کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بخش روسی ایویکو Iveco مدتی است که نسخه گازسوز از کشنده محبوب این شرکت یعنی استرالیس Stralis را به بازار این کشور عرضه کرده است. اکنون این کامیون به رکوردی جالب دست یافته است که نشان از کارآمدی بالای ایویکو استرالیس دارد.

ایویکو استرالیس که از سوخت گاز متان مایع یا LNG استفاده می‌کند، موفق شد تا فاصله دو هزار کیلومتر بین شهرهای سنت‌پترزبورگ و پرم را با یک باک سوخت طی کند. البته این رکورد بدون اتصال تریلر به دست آمده است.

سخت‌گیری مقامات اروپایی در زمینه توقف تولید پیشرانه‌های درون‌سوز بنزینی و دیزلی، سبب شده تا خودروسازان با آینده‌ای نامطمئن در حوزه تولید خودروهای سنگین مواجه شوند. پیشرانه‌های برقی، هیبریدی و پیل‌های سوختی هیدروژنی سه راه حل مرسوم برای انرژی جایگزین خودروهای سنگین هستند، با این حال بخش روسی ایویکو ترجیح داده تا گاز طبیعی را برای این کار امتحان کند. پروپان بوتان مایع شده سنتی (LPG)، متان فشرده (CNG) و در نهایت، LNG یا گاز متان سرد و فشرده سه راهکار ممکن برای گازسوز کردن خودروهای سنگین هستند.

کامیون ایوکو استرالیس

هنگامی که گاز متان تا منفی 162 درجه سرد شود و به حالت مایع درآید، گاز LNG به دست خواهد آمد. هرکدام از گزینه‌های مطرح شده به عنوان سوخت جایگزین مزایا و معایب خود را دارند اما برای حمل بار در مسیرهای طولانی، گاز متان گزینه‌ای ایده آل خواهد بود. علاوه برآن کامیون‌های گازسوز با محیط زیست سازگار هستند. مطابق استاندارد آلایندگی یورو 6، کامیون‌های گازسوز در مقایسه با انواع دیزلی 99 درصد دوده کمتر، 90 درصد هیدروکربن کمتر و 70 درصد اکسید نیتروژن کمتر وارد جو می‌کنند.

بخش روسی ایویکو تنها شرکت فعال در زمینه تولید کامیون‌های گازسوز نیست، بلکه شرکت روسی کاماز از مدت‌ها پیش کامیون‌های گازسوز را به تولید می‌رساند. اسکانیا نیز در حال تحقیق بر روی تولید خودروهای سنگین گازسوز است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد