موضوعات داغ

یکی از خاص‌ترین کامیون‌های ولوو FH ایران؛ ولوو اوشن ریس

عکس نویسنده
علیرضا روستا
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

کمپانی ولوو بیش از هر برند دیگری در دنیای کامیون دارای نسخه‌های خاص و محدود است. یکی از خاص‌ترین نسخه‌های این برند، نسخه معروف اوشن ریس Ocean Race به معنای نسخه مسابقه اقیانوسی است. مسابقات اقیانوسی ولوو اوشن ریس بزرگ‌ترین مسابقه قایقرانی دنیاست که 8 ماه و 11 روز طول می‌کشد و قایقرانان باید در این مدت مسیر ۸۳ هزار کیلومتری آبی اقیانوس‌های آرام و اطلس را پیمایش کنند و از تعدادی کشور نیز عبور کنند. میزبان و اسپانسر اصلی این مسابقات کارخانه ولوو است. سال ۲۰۱۴ که زمان برگذاری این مسابقات بود، ولوو تصمیم گرفت تعدادی از برترین کامیون‌های تولیدی حال حاضر خود را با نام اوشن ریس روانه بازار کند. کامیون‌های ولوو FH اوشن ریس به هدف نشان دادن توانمندی و دوام قایق‌های این مسابقات و از طرفی با توجه به رفت و آمد همیشگی کامیون‌ها، تبلیغاتی نیز برای این سری مسابقات شد.

ویژگی‌های کامیون ولوو اوشن ریس

این نسخه فقط به تعداد ۳۰۰ دستگاه و همگی در رنگ‌های نقره‌ای و یا آبی مرواریدی تولید شدند. تمامی این ۳۰۰ نسخه، دیزاین و ویژگی‌هایی را دارا بودند که نسبت به نسخه‌های عادی، آن‌ها را متفاوت نشان می‌داد. این کامیون‌ها از نظر موتور و گیربکس تفاوتی با نسخه‌های عادی نداشتند و تفاوت اصلی آن‌ها و دیزاین و طراحی کابین بود.

کامیون ولوو FH اوشن ریس

کامیون ولوو اوشن ریس با ویژگی‌هایی نسبت به نسخه‌های عادی تولید شدند که می‌توانیم به سه گوش شیشه‌ای کنار کابین، زه‌های مشکی بزرگ‌تر حالت عادی بالا و پایین فلاپ‌ها، برچسب آب‌های اقیانوسی در دو طرف کابین، لوگو اوشن ریس بر روی تابلو به جای واژه گلوبتروتتر GLOBETROTTER، تودوزی خاص (طوری که نقشه مسیری که قایق‌ها گذر می‌کردند بر روی صندلی‌ها درج شده)، خط قرمز بیرون کابین که با دوخت قرمز چرم دور فرمان و صندلی در داخل کابین ادامه پیدا کرده، ایجاد خط آبی به نشانه آب‌های اقیانوس در تودوزی و طراحی داخلی، قالپاق فابریک اختصاصی ولوو اشاره کنیم.

نسخه‌های اوشن ریس از مدل FH نسل چهارم تک دیفرانسیل با کابین سقف نرمال و ایکس‌ال و با موتورها ۵۰۰ و ۵۴۰ اسب بخاری تولید شده‌اند. لازم به ذکر است همگی این کامیون‌ها، تمام آپشن‌های ممکن را از جمله رادار خط‌خوان، تنظیم صندلی و پرده برقی، ترمز اضطراری و ... را دارند.

کامیون ولوو اوشن ریس در ایران

سال ۱۳۹۶ به جهت نمایشگاهی که سایپا دیزل برای محصولات جدید خود داشت، یک سری کامیون‌های خاص از طرف شرکت ولوو و کشور سوئد وارد ایران شدند و قرار بود بعد از تمام نمایشگاه‌ها، این کامیون‌ها برگردانده شوند. اما چند ماه بعد که مشکلات تحریم جدی‌تر شد، این کامیون‌ها در ایران ماندنی شدند و در انباری زیر سایه به خواب رفتند. یکی از این کامیون‌ها، ولوو FH500 نسخه اوشن ریس بود.

پس از آن در سال ۹۸ و سپس ۹۹ شمسی، مشتریانی که از شرکت سایپا حواله خرید داشتند و از شرکت پاسخی دریافت نمی‌کردند، اقدام به شکایت و توقیف اموال سایپا کردند و با هوشمندی و تلاش فراوان، عده‌ای توانستد با توجه به نامه توقیف اموال، به این کامیون‌های وارداتی خاص که پنهان شده بودند، دسترسی پیدا کنند و سپس با تلاش و زحمات بسیار زیاد موفق به دریافت پلاک ملی و ثبت سند برای این کامیون‌ها شدند.

Volvo Ocean Race

در قسمت بالا، ماجرای ورود اولین اوشن ریس را به ایران خواندید اما این پایان حضور اوشن ریس در ایران نیست و با توجه واردات کامیون‌های دست دوم به کشور، 2 یا 3 دستگاه کامیون ولوو اوشن ریس نیز وارد گمرکات کشور شده‌اند که یکی از آن‌ها فعلا موفق به ترخیص از گمرک شده و منتظر شماره‌گذاری است.

البته تعدادی ولوو با برچسب و دیزاین اوشن ریس نیز وارد ایران شده‌اند که اوشن ریس اصلی بحساب نمی‌آیند و توسط مراکز دیزاین کامیون در اروپا طرح و شکل اوشن ریس را گرفته‌اند و متاسفانه عده‌ای از محبوبیت این نسخه سوءاستفاده کردند و این کامیون‌های به اصطلاح اوشن ریس را با قیمت خیلی بالاتر به مردم فروخته‌اند.

مشخصات فنی

موتور FH اوشن ریس d13k است که نسل چهارم موتورهای ولوو است. این موتور 6 سیلندر 13 لیتری بوده که ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰۰ نیوتن‌برمتر گشتاور تولید می‌کند. تفاوت اصلی این موتور با موتور FH500 که در ایران مونتاژ شدند، این است که این موتور نسل چهارم است اما موتور FH500 دیگر نسل 3 ارتقاء یافته است. این موتور مجهز به خفه‌کن و ترمز سوپاپ یا همان ترمز موتور 3 زمانه نسل چهارم ولوو است.

کامیون ولوو Ocean Race

جعبه دنده این کامیون at2612f است که ۱۲ سرعته اتومات بوده و مجهز به اینتاردر نیست. کابین این کامیون نسخه سقف نرمال است که این روزها معروف به دو خط شده است. این کابین دارای تودوزی خاص اوشن ریس با رنگ زیبا و دوخت قرمز است. بر روی صندلی‌های این تودوزی طرح راه‌های آبی قایق‌های مسابقه حک شده است. تعلیق محور جلو بر روی فنر سوار است و محور عقب سوار بر بالن بوده و تعلیق کابین نیز بر روی چهار بالن است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/5
من یکیشون میخرم کی رو باید ببینم