موضوعات داغ

آغاز تحویل سوئست DX3 به بازار، نگاهی به قیمت نجومی در بازار آزاد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بازار خودرو ایران در طی چندماه گذشته میزبان دو دسته از خودروها بوده است، نخست پیکاپ‌های چینی سایز متوسط که معمولا با پیشرانه‌های چهارسیلندر توربوشارژر به بازار عرضه شده‌اند و دوم کراس‌اوورهای کوچک و متوسط چینی که از موتورهای 1.5 لیتری قدرت می‌گیرند. سوئست DX3 نیز یکی از همین کراس‌اوورها است که از ابتدای سال 1400 توسط دیار خودرو به بازار کشورمان عرضه شده است.

سوئست DX3 در سگمنت کراس‌اوورهای جمع‌وجور قرار دارد که در سرزمین اصلی با نام سوئست DX5 شناخته می‌شود اما به دلایلی دیار خودرو آن را با نام سوئست DX3 به بازار ایران عرضه کرده است. مشخصه اصلی کراس‌اوورهای اخیر چینی را در این خودرو می‌توان دید، یعنی موتور 1.5 لیتری توربوشارژر که حداکثر 154 اسب‌بخار قدرت و 225 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT با 8 دنده مصنوعی است که قدرت را به دیفرانسیل جلو انتقال می‌دهد.

نخستین تصاویر از خط تولید سوئست DX3 در اردیبهشت ماه امسال منتشر شد، زمانی‌که دیار خودرو اخبار مرتبط با تولید این خودرو را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. انتظار می‌رفت که نخستین نمونه‌های تولیدی از سوئست DX3 در شش ماهه نخست 1400 به دست مشتریان برسند، اتفاقی که اکنون رخ داده است.

بزرگترین عیب سوئست DX3 در حال حاضر، عرضه محدود این خودرو است که موجب شده تا قیمتی مافوق تصور برای این خودرو در بازار رقم بخورد. در حال حاضر برای خرید سوئست DX3 نیاز به تامین بودجه‌ای در حدود 900 میلیون تومان خواهید داشت که به نظر می رسد رقمی غیر منطقی برای این خودرو محسوب می‌شود.

سابقه نه چندان درخشان دیار خودرو در تولید و عرضه اتومبیل‌های گوناگون، سبب شده تا از هم‌اکنون با تردید به آینده سوئست DX3 نگاه کنیم. تاکنون محصولات مختلفی از دیار خودرو به بازار عرضه شده‌اند که بسیاری از آن‌ها ناکام بوده‌اند. برای مثال عرضه وانت‌های گریت وال وینگل، بایک سابرینا و بایک سنوا در طی چند سال اخیر به صورت محدود بوده و پس از مدتی، عرضه آنها متوقف شد که باعث شد بازار این خودروها در بازار آزاد از رونق بیافتد. جدیدترین محصول این شرکت یعنی بایک X25 نیز به قصد رقابت با جک S3 و ام وی ام X22 معرفی شده بود که اکنون حضور چشم‌گیری در بازار ندارد.

تمامی موارد گفته شده به علاوه عرضه محدود سوئست DX3 و قیمت بالای این خودرو سبب می‌شود تا کراس‌اوور جدید دیار خودرو را به عنوان یکی از گوشه‌نشینان بازار تلقی کنیم. بزرگترین رقیب سوئست DX3 در شرایط فعلی بازار ام وی ام X55 مدیران خودرو است، محصولی که مشتریان با بودجه تقریبی 750 الی 850 میلیون تومان قادر به خریداری نسخه‌های صفر کیلومتر آن هستند.. تردیدی نیست که اگر دیار خودرو با رویه گذشته به تولید و عرضه سوئست DX3 ادامه دهد، آینده روشنی در انتظار این خودرو نخواهد بود.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/7/5
یک چینی دیگه ....
1400/7/6
مسخره است . قوطی کبریت های چینی را با قیمت های نجومی میلیاردی میخوان بدن دست مردم . با این اوضاع گرونی فقط انحصار طلبی شرکت ها و نهاد های وابسته به قدرت اعم از نهاد های اجرایی و قانون گذاری خون ملت را تو شیشه میکنن و مسئولی که رشوه ناچیزی میگیره تا مجوزی برای تعیین قیمت نجومی بده یا رشوه میگیره که مانع ورود خودرو و رقابتی شدن بازار و ارزونی بشه خیانت به ملت و دین و مذهب است