موضوعات داغ

آشنایی با سیستم‌های محرک و آفرودی جیپ

عکس مطلب اول
جیپ، برندی کاملا شناخته شده در صنعت خودروسازی جهان است که بیش از چندین دهه فعالیت در بازار، خود را بر همگان ثابت کرده است، ولی در این مدت شاهد معرفی چندین سیستم محرک توسط این کمپانی بوده‌ ایم که اگر بخواهیم تنها به آخری‌ها بسنده کنیم، دست کم به 10 سیستم مختلف محرک بر خواهیم خورد که برخی از آن‌ها با نام‌های اکتیو درایو، free درایو، کوادرا track، سلکت ترک و کوادرا درایو شناخته می‌شوند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم در ادامه مطلب صحبتی کوتاه در رابطه با سیستم‌های محرک فعلی محصولات جیپ داشته باشیم.
اول از همه کارمان را با سیستم محرک مشترک جیپ چروکی و جیپ Renegade شروع می‌کنیم. برخلاف دیگر سیستم‌های چهارچرخ محرک موجود در خودروها، در این دو خودروی جیپ هیچ سیستمی ورودی از سوی راننده در نظر گرفته نشده است و تمامی تحلیل‌های چرخ‌‌ها توسط سنسور دریافت شده و به واحد پردازشگر ارسال می‌شود تا نیروی مناسب را به چرخ نیازمند (چرخ جلو یا عقب) ارسال کند و سرعت چرخ‌ها را با یکدیگر تطبیق دهد. نیروی تولیدی پیشرانه به صورت همیشگی به هر چهارچرخ خودرو ارسال می‌شود، ولی در شرایط مورد نیاز واحد پردازشگر خودرو تصمیم می‌گیرد که چند درصد از نیرو به کدام محور منتقل شود.
خودروی بعدی جیپ رانگلر است که بر روی آن آفرودی‌ترین سیستم محرک جیپ نصب شده است، این سیستم به 3 حالت مختلف مجهز است و می‌توان در مسیرهای مختلف حتی سنگی از این خودرو استفاده کرد. در حالت عادی نیروی تولیدی موتور تنها به محور عقب منتقل می‌شود که در این شرایط می‌توان با سرعت‌های بالا حرکت کرد. با ورود به سطوح ناهموار و گلی هم می‌توان هرچهارچرخ خودرو را محرک کرد و سپس با کمک گرفتن از سنسورها و واحد پردازشگر، می‌توان به راحتی از این مسیرهای ناهموار نیز عبور کرد، ولی برای عبور از مسیرهای سنگلاخی دیگر نمی‌توان از سیستم چهارچرخ محرک عادی استفاده کرد چون باعث آسیب رسیدن به مجموعه می‌شود و هم کاری به جایی پیش نخواهید برد، به همین دلیل شرکت سازنده قابلیتی دیگر تحت عنوان 4X4 Low یا راک- ترک را در این سیستم محرک تعبیه کرده که حداکثر گشتاور را در سرعت‌های بسیار پایین به چرخ‌ها منتقل می‌کند تا به راحتی بتوان از پس مسیرهای سنگلاخی هم برآمد.

جیپ Wrangler

پیچیده‌ترین سیستم محرک چهارچرخ هم مربوط به جیپ گرند چروکی می‌شود. این خودرو تنها مدل از جیپ است که از سیستم چهارچرخ محرک کوادرو درایو استفاده می‌کند.

فیلم توضیح سیستم Quadra Drive را در زیر می توانید مشاهده کنید:

Loading the MediaPack player...


این سیستم نیز همچون سیستم جیپ چروکی و رنگید، به صورت دائمی چهارچرخ محرک است که به 5 حالت مختلف سطح زمین مجهز شده است. در حالت عادی نیرو به هر چهارچرخ خودرو ارسال می‌شود و به صورت 60/40 درصد به ترتیب بین چرخ‌های عقب و چرخ‌های جلو تقسیم می‌شود تا سرعت بیشتری بر روی جاده‌های صاف بدست آید. در مسیرهای برفی هم 60 درصد نیرو به چرخ‌های جلو و 40 درصد دیگر هم به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود تا حالتی کششی در خودرو ایجاد شود. در ضمن این سیستم تنها سیستمی است که می‌تواند در مواقع هرز گردی دو الی سه چرخ خودرو، نیرو را تنها به یک چرخ هم ارسال کند.
سیستم free درایو هم کارکردی تقریبا مشابه با سیستم محرک جیپ گرند چروکی و رنگید دارد و در ورودی نیازی آنچنانی به داده‌های راننده برای تعیین محور محرک ندارد و همگی محاسبات و تحلیل‌ها توسط سنسورها انجام می‌شود. این سیستم به صورت الکترونیکی اداره می‌شود و عمده نیرویش هم به چرخ‌های جلو انتقال داده می‌‌شود، ولی باز هم چهارچرخ محرک است و در شرایط مختلف خصوصیات جیپ بودنش را نشان می‌دهد. برای مدیریت بهتر این سیستم هم از کلیدهای الکترونیکی استفاده شده که سه حالت خشک، مرطوب و برفی دارد، ولی برای راحتی کار راننده، حالتی اتوماتیک هم برای آن در نظر گرفته شده است.
در آخر هم می‌توان فرق بین 4X4 یا 4WD در مقایسه با AWD را چنین بیان کرد که 4WD چهارچرخ محرک بوده و می‌‌توان بین محور‌ها سوئیچ کرد و در مواقع غیرضروری تنها از محور عقب سیستم محرک استفاده کرد، ولی سیستم AWD به صورت دائمی نیرو را به هرچهارچرخ خودرو ارسال می‌کند، ولی به صورت الکترونیکی کنترل می‌شود تا نیرو را متناسب با نیاز خودرو به چرخ‌‌ها منتقل کند.

فیلم توضیح سیستم TRAC جیپ:

Loading the MediaPack player...


فیلم توضیح سیستم Active Drive جیپ:

Loading the MediaPack player...

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/1
Only in a jeep
○|||||||○
جیپ یعنی آفرود...آفرود یعنی جیپ
1395/2/3
اُسطوره آفرود ^_^
جیپ چروکی واقعا دلــرباست !