موضوعات داغ

نگاهی به گلف پیکاپ، هنر ساخت وانت از هر اتومبیل به سبک آلمانی‌ها

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تولید وانت از خودروهای سدان یا هاچ‌بک، هنری است که طی دهه‌های اخیر بین خودروسازان ایرانی رواج یافته است. وانت پیکان یا وانت باردو، وانت پراید یا سایپا 151، وانت آریسان که ترکیبی از کابین پژو و موتور پیکان را ارائه می‌دهد و تندر پیکاپ یا تندر 90 وانت نمونه‌هایی از این سگمنت هستند. با این حال بد نیست بدانید که هنر ساخت وانت از خودروهای عادی پیشینه‌ای بسیار طولانی دارد.

نسل نخست فولکس واگن گلف موسوم به گلف مارک 1 یکی از خودروهای تاثیرگذار در تاریخ صنعت اتومبیل است که از دهه 1970 در بازار حضور دارد. موفقیت عظیم نسل اول این خودرو فولکس واگن را برآن داشت تا نسخه‌های مختلفی از این هاچ‌بک را به بازار عرضه کند. یکی از نسخه‌های نسل اول فولکس واگن گلف به نمونه وانت آن مربوط می‌شد، خودرویی که در اواخر دهه 1970 وارد بازار شد.

فولکس واگن ابتدا نسخه وانت گلف را برای بازار آمریکا توسعه داد و آن را با نام وانت خرگوش (Rabbit Pickup) به بازار آمریکای شمالی عرضه کرد. نمونه مشابهی از این خودرو با نام فولکس واگن کدی نیز به بازار اروپا فرستاده شد. خط تولید فولکس واگن کدی در سارایوو واقع بود که در آن زمان جزئی از یوگسلاوی محسوب می‌شد. این خط تولید تا سال 1992 به تولید فولکس واگن کدی ادامه داد و پس از آن کارخانه فولکس واگن یوگسلاوی در طول جنگ داخلی بالکان به کلی نابود شد.

نسل اول فولکس واگن کدی

قدرت فولکس واگن کدی توسط پیشرانه 1588 سی سی چهارسیلندر تنفس طبیعی SOHC با 110 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور تامین می‌شد. حداکثر سرعت این وانت کوچک 177 کیلومتربرساعت بود و شتاب صفر تا صد آن نیز حدود 9 ثانیه برآورد می‌شد. گیربکس 5 سرعته دستی وظیفه انتقال قدرت در فولکس واگن کدی را برعهده داشت. همانند دیگر خودروهای فولکس واگن، وانت گلف خودرویی به شدت بادوام بود و نسخه‌های مختلفی از آن با کارکرد بیش از یک میلیون مایل (یک میلیون و 600 هزار کیلومتر) در بازار اروپا خرید و فروش می‌شوند. فولکس واگن کدی به عنوان یک خودرو تجاری همچنان در سبد محصولات فولکس واگن حضور دارد و نسل‌های مختلفی از آن تاکنون وارد بازار شده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد