موضوعات داغ

بهترین و بدترین‌های تاریخ ماستنگ

عکس مطلب اول
تاریخ از ابتدا تاکنون خودروهای زیادی به چشم دیده است، ولی در این میان خودروهای ماستنگ شاخه‌ای برگزیده از صنعت خودروسازی جهان هستند که تا به امروز نام آن‌ها تداوم داشته و در رابطه با آن سخن می‌گویند، ولی همیشه این نام برای خریدارانش خوش یُمن نبوده و چندین بار دیده شده که در طول تاریخ مدلی خود فروخته و نه چندان دلچسب از آن عرضه شده است. در ادامه قصد داریم 10تا از بهترین و بدترین ماستنگ‌های تاریخ را برایتان شرح دهیم.

بهترین‌ها:

شلبی کبرا GT 500-KR


در طول 1968 میلادی و در آن زمان که کمتر کسی توان خریداری خودرویی بخصوص محصولات اسپرت فورد را داشت، کمپانی سازنده حداقل 4451 واحد از این خودرو در مدل‌های مختلف تولید و عرضه کرد تا این خودرو تبدیل به پادشاهی در زمان خودش شود. البته پادشاه شدن در صنعت خودرو به این سادگی‌ها نیست، ولی چیزی که فورد ماستنگ داشت، بدنه‌ای عضلانی جاه‌طلب و پیشرانه‌ای بسیار بزرگ 7 لیتری هشت سیلندر بود که صدای اگزوزهای آن به تنهایی هر کسی را مجذوب خود می‌کرد. گفتنی است که این مدل از فورد ماستنگ شلبی به تازگی در یک حراجی به قیمتی 145 هزار دلاری به فروش رسیده است.

SVT ماستنگ کبرا (Fox Body)


معمولا کمتر دیده شده خودروهایی نظیر این مدل از ماستنگ که از بدنه‌ای عضلانی بی‌بهره هستند، به درجه موفقیتی اینچنینی دست پیدا کند. این خودرو به خاطر طراحی ظاهری که نسبتا برای افراد کهن سال مناسب است، توانست علاوه قشر جوان (1983 میلادی)، قشر میان سالان و کهن سالان را هم در بر بگیرد. تنها چیزی هم که این خودرو را برای جوانان جذاب کرده بود، یک طراحی نوین و نسل جدید در کنار پیشرانه‌ای 5 لیتری 235 اسب بخاری بود که می‌توانست شتاب خودرو را در عرض 5.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند.

2000 SVT Mustang Cobra R


در سال 2000 میلادی، تیم ویژه طراحی فورد با الهام از کبرا R، خودرویی محدود 300 دستگاهی تولید کرد که تبدیل به یک هیولای جهنمی در سال 2000 میلادی شد. این خودرو در زیر کاپوت خود از پیشرانه‌ای هشت سیلندر 385 اسب بخاری سود می‌برد که با استفاده از بنزین‌های اکتان بالا، می‌توانست جاده را با لاسیتک‌هایش به آتش بکشد.

شلبی GT500


اسطوره‌ای به تمام معنا از کمپانی فورد، شاید کمتر چیزی باشد که بتوان در مورد این خودرو گفت، چون با عملکرد فوق العاده فنی این خودرو و استفاده گسترده از آن در مسابقات و کارهای مختلف، نام ماستنگ را در تاریخ جاودانه کرد. این خودروی فورد ماستنگ شلبی علاوه بر بدنه‌ای عضانی و جسور خود، به پیشرانه‌ای 5.8 لیتری هشت سیلندر بلوکه آلومینیومی مجهز شده است که به لطف توربوشارژر قدرتمند 2.3 لیتری آن، حداکثر قدرتی 662 اسب بخاری در کنار گشتاوری 856 نیوتن متری تولید می‌کند تا در این صورت رشد و کمال محصولات ماستنگ را به اوج خود رسانده باشد.

ماستنگ شلبی GT350R


تا حالا شنیده‌اید که شرکت خودروسازی فورد به بهترین بودن این خودرو در میان برند ماستنگ اشاره کرده باشد؟. درست گفته‌اند، این خودرو را چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ عملکردی می‌توان بهترین خودروی تاریخ مویتانگ نامید، ولی باز هم شهرت آن به پای فورد شلبی GT500 که در بخش قبل در مورد آن صحبت کردیم، نمی‌رسد. این خودرو برای سال جاری میلادی به تعدادی محدود ساخته خواهد شد تا شاید شکست‌های این نسل از فورد ماستنگ را جبران کند و سال 2016 را عاری از فورد ماستنگ‌های سرکش و عصبانی نکرده باشد.

بدترین‌ها:

ماستنگ E


بدترین و نفرت انگیزترین ماستنگ تاریخ، دقیقا همین مدلی است که در مورد آن صحبت می‌کنیم، اول بخاطر اینکه پیشران‌ای 4.1 لیتری شش سیلندر خطی در زیر کاپوت خود دارد و تنها 155 اسب بخار قدرت تولید می‌کند، نسبت محور عقب آن بسیار کم و به اندازه 2.33:1 است و شتاب این خودرو هم با وجود اینکه نام خودروهای اسپرت را یدک می‌کشد، حدودا 13.3 ثانیه آن هم برای رسیدن به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت است. در ضمن سیستم تهویه مطبوع هم از روی این خودرو حذف شده تا هزینه تمام شده آن برای خریدار کمتر شود، به همین دلیل تنها شاهد فروش 50 دستگاه از این خودرو در زمان تولیدش بودیم و پس از تولید پنجاهمین نسخه از این خودرو، خط تولید آن به کلی تعطیل شد.

دومین نسل از فورد ماستنگ (از سال 1937 تا سال 1978)


کلا نسل دوم فورد ماستنگ و تمامی مدل‌های تولید شده در این نسل را می‌توان بدترین خودروهای تاریخ ماستنگ عنوان کرد. زیرا طراحی داخلی و خارجی آن نسبت به خودروهای رقیب افتضاح بود، مقدار مصرف سوخت این خودرو بسیار بالا بود و دقیقا در برهه‌ای از تاریخ قرار داشت که بحران نفتی در سال 1973 آغاز شده بود و در آخر هم وزن سنگین‌تر از نسل اول به مقدار 226 کیلوگرم موجب شد تا این نسل از فورد ماستنگ به عنوان بدترین نسل در کارنامه ماستنگ ثبت شود. در ضمن موتورهای نصب شده بر روی این خودروها هم از نوع 8 سیلندر بودند که تنها 139 اسب بخار قدرت در خروجی داشتند.

نسل دوم از فورد ماستنگ Mach 1


از میان نسل دوم که به عنوان بدترین نسل از فورد ماستنگ از آن یاد شد، بدترین خودروی این نسل هم در سال 1974 میلادی تولید شد که در طراحی عقبی خود شباهتی نزدیک به شورلت کامارو زمان خودش داشت. این خودرو علارغم بهره جستن از پیشرانه‌ای 8 سیلندر، در مرحله اول 105 اسب بخار قدرت و پس از اعمال تغییرات، می‌توانست حداکثر 140 اسب بخار قدرت تولید کند که در مقایسه با رقیبان عدد قابل توجهی به حساب نمی‌آمد.

زبان جدید طراحی برای فورد ماستنگ


یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات فورد، طراحی یک زبان جدید برای سری فورد ماستنگ بود، طرحی که در آن از بدنه‌ای عضلانی خبری نبود و شاهد بدنه‌ای کشیده و لاغر هستیم، در حالی که محصولات فورد ماستنگ را همه با طراحی عضلانی می‌شناسند ،به همین دلیل شرکت خودروسازی فورد زیاد از این طراحی استفاده نکرد و سریع به حالت قبلی خود در طراحی سری ماستنگ بازگشت.

نسل جدید فورد ماستنگ


به نقل از نویسنده و سایت Evo، نمی‌دانم که مردم چطور با این خودرو ارتباط برقرار می‌کنند، در حالی که می‌خواهند ماستنگ سوار شوند، ولی ماستنگی که چهره خشن آن دزدیده شده و تنها یک خودروی سنگین و کند از آن بجای مانده است. تا حدودی می‌توان به گفته‌های نویسنده اکتفا کرد، چون برای این خودرو یک پیشرانه 2.3 لیتری اکوبوست و یک موتور 3.7 لیتری شش سیلندر در قدرتمندترین حالت در نظر گرفته شده که به ترتیب می‌توانند حداکثر سرعتی 195 کیلومتر بر ساعتی و 233 کیلومتر بر ساعتی برای این نسل از فورد ماستنگ به همراه داشته باشند.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/2
اتفاقا از نظر طراحی من عاشق نسل آخر فورد هستم.واقعا واقعا واااااااقعا زیباست
1395/2/2
یدونه از دومین ماشین های افتضاح رو من هراز گاهی میبینم،،،،به معنای واقعی کلمه زشته..زشششششت!
هیچوقت نتونستم قبول کنم که اینم یه موستانگه!
1395/2/2
مدل 2016 نسخه 5 لیتری هم داره من ساکن اهواز هستم و اینجا چون منطقه آزاد هست چند تا مدل 5 لیتری داریم توی شهر که خودم از نزدیک دیدمشون
1395/2/2
عاشق موستانگ هستم. نسل اخریش ب نظرم خوشگله و موتور 8 سیلندر 5لیتری هم داره
1395/2/3
از لحاظ موتوری مصرفش بالاست و اسب بخار نسبت به حجم موتورش همیشه کمه در کل فقط قیافه جذابی داره و نسبت به موتورش کنده.ولی شدیدا بدرد دوئل میخوره
1395/2/3
با سلام
دوستانی که تجربه سواری ماستنگ های جدید(2010-2016 )رو دارند یه چند سطری کوتاه از مزایا و معایب(فنی-مخارج-خرید قطعه و...)خودرو شون بنویسند که من و امثال من که اطلاعاتی در این مورد نداریم از نطراتشون استفاده کنیم
با تشکر
1395/2/3
Shelby GT 500 , مار کبرای افسانه ای |)@^@(|
1395/2/3
فقط موستانگ شلبی