موضوعات داغ

فراری از شرکت منصوری شکایت کرد، کپی طراحی لافراری FXX K دردسرساز شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در روز پنجشنبه یک دادگاه اروپایی شرکت خودروسازی آلمانی منصوری را به دلیل کپی غیرقانونی طراحی فراری FXX K برای یکی از خودروهای تیونینگ شده خودش محکوم کرد.

این پرونده درباره مدل منصوری 4XX سیراکوزا بود، یک فراری 488 GTB با یک کیت بدنه که فراری ادعا کرده بود خیلی شبیه خودروی ۲.۷ میلیون دلاری این شرکت یعنی FXX K مبتنی بر لافراری است. تنها ۳۲ نمونه از این مدل تولید شد که همگی مخصوص پیست بودند.

فراری ابتدا در یک دادگاه آلمانی از منصوری شکایت کرد و با اشاره به ناحیه مثلثی‌شکل روی کاپوت و سپر جلو 4XX ادعا کرد که خیلی شبیه طراحی FXX K است. دادگاه آلمانی در این پرونده از دیوان دادگستری اروپا مستقر در لوکزامبورگ کمک گرفت که رأی را به نفع فراری صادر کرد.

هنوز مشخص نیست که منصوری چه واکنشی نسبت به حکم دادگاه نشان خواهد داد، اما این خودروساز تنها شرکتی نیست که با کپی کردن عناصر طراحی یک خودروساز دیگر کیت‌های بدنه جدیدی را طراحی می‌کند. شرکت داروین‌پرو ایروداینامیکس به تازگی یک کیت بدنه را برای مک‌لارن S720 رونمایی کرده است که باعث می‌شود این ابرخودرو خیلی شبیه مک‌لارن سنا به نظر برسد.

منصوری هرگز از تیونینگ ابرخودروهای خاص و جذاب دست برنداشته است، اما شاید در آینده مجبور شود بیشتر از طرح‌های اریجینال خودش استفاده کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد