موضوعات داغ

ملاقات با پژو 206 تیپ 2 بعد از 200 هزار کیلومتر؛ مزایا و معایب + جدول قیمت نمونه‌های مشابه

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

صحبت گرفتن از پژو 206 و به خصوص پژو 206 تیپ 2 برای مخاطبان ایرانی نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد، چرا که این خودرو در طول بیست سال حضور در بازار ایران اکنون نقشی مشابه پراید پیدا کرده است و همه مشتریان به اندازه کافی با آن آشنا هستند. این هاچ‌بک اقتصادی از ابتدای ورود به بازار ایران جزو خودروهای پرفروش بوده است و با وجود افزایش قیمت در بازه‌های زمانی متفاوت، همچنان برای مشتریان ایرانی محبوب باقی مانده است.

تولید پژو 206 تیپ 2 در ایران خودرو از سال 1380 آغاز شد و با وجود تغییرات گسترده، این خودرو همچنان روی خط مونتاژ ایران خودرو قرار دارد. سری اول این خودرو از سال 1380 تا 1390 روی خط تولید ایران خودرو قرار داشت و پس از اعمال دور نخست تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی و خروج پژو از ایران، نسخه‌های جدید این خودرو موسوم به ایرانیزه از اواخر سال 1390 وارد بازار شدند. امروز و در این مقاله به ملاقات یکی از نمونه‌های سری قدیم رفته‌ایم، پژو 206 تیپ 2 مدل 1390 با کارکردی حدود 200 هزار کیلومتر.

یادگاری از دوران سفارشی‌سازی!

ایران خودرو در دهه 1380 فعالیت گسترده‌تری نسبت به شرایط امروزی داشت. محصولات تولیدی آن با کیفیت‌تر و متنوع‌تر بودند و علاوه برآن امکان سفارشی‌سازی برای مشتری نیز وجود داشت. مشتریان ایران خودرو می‌توانستند انواع محصولات این کارخانه همچون سمند، پژو 206 تیپ 5 و پژو 206 تیپ 2 را در نسخه‌های سفارشی خریداری کنند تا خودرویی متفاوت از سایرین سوار شوند. برای مثال پژو 206 تیپ 5 سفارشی به رینگ آلومینیومی، زه‌های همرنگ بدنه و تریم داخلی هم‌رنگ خودرو مجهز است.

نسخه‌ای از پژو 206 تیپ 2 نیز که در اختیار خودروبانک قرار گرفت از نوع سفارشی است، با این تفاوت که پژو 206 تیپ 2 سفارشی تنها به تریم داخلی هم‌رنگ بدنه مجهز بوده است و قطعاتی همچون رودری‌ها و فرمان سفید رنگ (همرنگ بدنه خودرو انتخاب شده) هستند. با این حال رینگ‌های خودرو توسط مالک و با هزینه شخصی خریداری شده‌اند و فرمان سفید رنگ نیز در زمان تست برای انجام تعمیرات و بازسازی با فرمان ساده جایگزین شده بود.

با وجود گذشت ده سال از تحویل خودرو، هنوز ظاهر پژو 206 تیپ 2 مدل 1390 در شرایط مطلوبی قرار دارد که البته باید این مساله را مدیون مالک خودرو و نگهداری دقیق او باشیم. همچنین با وجود اینکه پژو 206 یاد شده دو تصادف جزئی را تجربه کرده است، اثری از نابودی بدنه خودرو از دید ناظر خارجی هویدا نیست. خوشبختانه چراغ‌های خودرو فابریک هستند و تغییری در ارتفاع و سیستم تعلیق خودرو نیز صورت نگرفته است، مساله‌ای که این روزها به وفور در مورد پژو 206 تیپ 2 مشاهده می‌شود.

پژو 206 تیپ 2

کابین خودرو نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و کیفیت اکثر قطعات کابین به خوبی حفظ شده است. نکته جالب در مورد پژو 206 تیپ 2 تست شده، سیستم برق این خودرو است. سیستم برق در مدل‌های قدیمی نسبت به مدل‌های جدید متفاوت است، از این رو تا یک دقیقه پس از خروج سوییچ همچنان ادوات برقی خودرو همانند سیستم پخش فعال هستند. همچنین قطعات پلاستیکی داشبورد از پلاستیک نرم یا پلاستیک خشک باکیفیت ساخته شده‌اند و در طول 10 سال فعالیت خودرو در معرض نور مستقیم خورشید بوده‌اند، با این حال کیفیت آن‌ها به حد مطلوبی حفظ شده است. در مجموع باید گفت که کابین خودرو شرایط مناسبی دارد و این مساله همزمان نکته مثبت و منفی محسوب می‌شود. نکته مثبت آن‌که این خودرو کارکرده پس از 10 سال همچنان کیفیت خود را حفظ نموده است و نکته منفی به تولیدات اخیر ایران خودرو باز می‌گردد که از نظر کیفیت در شرایط نابسمانی به سر می‌برند.

یک رانندگی کوتاه با پژو سالخورده

اگر تجربه رانندگی با نسخه‌های اخیر پژو 206 را داشته باشید، پس از قرار گرفتن پشت فرمان این تیپ 2 مدل 1390 متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. سواری این پژو سالخورده حتی در مقایسه با نسخه‌های جدیدتر پژو 206 صندوقدار و رانا نیز دلنشین‌تر است و خبری از سواری خشک و خشن نسخه‌های ایرانیزه را در آن تجربه نخواهید کرد.

واکنش پدال گاز اندکی تاخیر دارد که می‌توان آن را به حساب سالخوردگی خودرو و پیشرانه اقتصادی آن گذاشت. بالاخره باید توقع خود را از یک موتور 1.4 لیتری در همان سطح حفظ کنید و انتظار عملکرد میتسوبیشی لنسر از یک پژو مقرون به صرفه را نداشته باشید. دنده‌ها به نرمی جا می‌روند و جایگاه راننده پشت فرمان به گونه‌ای است که تسلط کامل بر تمامی ادوات خودرو دارد. همان‌طور که انتظار می‌رود، ضریب دنده 3 نسبتا گسترده در نظر گرفته شده است و در صورتی که سرعت خودرو را تنظیم کنید، نیازی به تعویض دنده مکرر در ترافیک‌های روان و سبک نخواهید داشت.

پژو 206 تیپ 2

ابعاد و اندازه کوچک بزرگترین مزیت پژو 206 برای خریدارانش محسوب می‌شود، مساله‌ای که سبب شده تا این خودرو به محصولی کارآمد برای استفاده در معابر درون‌شهری تبدیل شود. با این وجود پژو 206 تیپ 2 مورد بررسی حس سبکی پراید را به راننده القا نمی‌کند. در صورتی که با سرعت مطمئنه رانندگی کنید، پشت فرمان این خودرو حس خواهید کرد که کاملا به زمین چسبیده‌اید و سوار یک خودرو سنگین و متعادل هستید. البته نباید از سهم تایرهای پهن‌تر در ایجاد این تعادل غافل شد.

مطابق گفته‌های مالک موتور خودرو یکبار مورد تعمیرات اساسی قرار گرفته است. همچنین قطعات جلوبندی نسبت به سایر قسمت‌های خودرو آسیب‌پذیری بیشتری دارند. همچنین به واسطه سپری شدن یک دهه از عمر خودرو، قطعات رنگی کابین نیاز به بازسازی پیدا کرده‌اند که البته این مساله کاملا طبیعی و قابل انتظار است.

جمع‌بندی، یک خرید مطلوب در شرایط فعلی

در مقیاس جهانی و با توجه به استانداردهای بازار خودروی بین الملل، خودروهایی با کارکرده ده ساله فرسوده محسوب می‌شوند اما در کشورمان که سال به سال قدرت خرید مشتریان کاهش می‌یابد، قیمت همین خودروهای کارکرده به طور مرتب افزایش یافته است. در شرایط فعلی بازار نیز عرضه خودرو در مقایسه با مدت مشابه چند سال گذشته کاهش یافته است، در حالی‌که مشتریان تمایل بیشتری برای خرید خودرو نشان می‌دهند.

پژو 206 تیپ 2

این روزها که کیفیت به حلقه مفقوده صنعت خودروسازی کشورمان تبدیل شده است، خرید یک خودرو کارکرده مربوط به قبل از سال 1391 که در سلامت کامل به سر ببرد، برای مشتریان اقشار متوسط ارزش افزوده بسیاری به همراه خواهد داشت. قابل انتظار است که چنین خودروهایی به واسطه کارکرد بالا و کهولت سن نیازمند تعمیرات اساسی باشند اما در صورتی که تعمیرات آن‌ها را به بهترین نحو و با استفاده از قطعات مرغوب انجام دهید، تا سال‌ها به خدمت‌رسانی ادامه خواهند داد. در سوی مقابل خودروهای صفرکیلومتر این روزهای بازار با طیف گسترده‌ای از ایرادات دست به گریبان هستند، در حالی‌که مشتری توقع دارد چنین خودرویی حداقل طی یک الی دو سال نخست بدون ایراد و مشکل فعالیت کند. در پایان از همکاری مالک خودرو، آقای سید عماد حسینی بابت تهیه این مقاله تشکر به عمل می‌آوریم.

جدول قیمت پژو 206 تیپ 2 مدل 1390، آبان ماه 1400:

سال ساخترنگبدنهکارکردقیمت
1390خاکستریچندلکه رنگ216,000 کیلومتر113,000,000 تومان
1390مشکییک لکه رنگ217,000 کیلومتر135,000,000 تومان
1390خاکستریدو لکه رنگ256,300 کیلومتر130,000,000 تومان
1390سفیدبدون رنگ99,000 کیلومتر157,000,000 تومان
1390خاکستریدو لکه رنگ114,000 کیلومتر130,000,000 تومان

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد