موضوعات داغ

برد آسان همیلتون و بازگشت شکوهمند فرناندو آلونسو به سکو

عکس نویسنده
پاشا تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از پایان تعیین خط گرندپری قطر اعلام شد که سه راننده یعنی کارلوس ساینز، مکس ورشتاپن و والتری بوتاس تحت بررسی داوران به علت عدم توجه به پرچم زرد قرار گرفتند. در نهایت پس از انتظار طولانی و بررسی طولانی مدت اعلام شد که مکس به علت عدم توجه به پرجم زرد دوبل مسابقه را با 5 رده پنالتی آغاز میکند و همینطور والتری بوتاس به علت عدم توجه به پرچم زرد سینگل مسابقه را با 3 رده پنالتی جلوی مکس ورشتاپن شروع میکند.

در استارت مسابقه که به نظر میرسید فرناندو آلونسو در رده سوم و پیر گسلی در رده دوم استارت بهتری، به علت تایر های نرم تر، نسبت به همیلتون داشته باشند مغلوب سرعت و استارت خوب لوئیس شدند و راننده مرسدس با حفظ رده اول خود تا انتهای مسابقه تبدیل به اولین راننده ای شد که در پیست لوسیل قطر موفق به کسب رده اول میشود.

استارت گرندپری لوسیل قطر
پیش از استارت به نظر می رسید مکس مسابقه را و همینطور رقابت قهرمانی را نیز از دست داده باشد اما به نظر میرسد هیچ چیزی جلو دار استارت های فوق‌ا‌لعاده مکس نیست. او در استارت موفق به کسب 3 رده شد و پس از پنج دور، پنالتی خود را از بین برد و مسابقه را در رده دوم ادامه داد و در نهایت موفق شد تا رده خود را حفظ کرده و به روی سکو برود.

والتری بوتاس که مسابقه را جلوی مکس ورشتاپن شروع کرد، نتوانست عملکرد خوبی در استارت داشته باشد و به رده 11 ام سقوط کرد. در نهایت بوتاس پس از دریافت یک رادیو از توتو ولف، مدیر تیم مرسدس، به رقابت بازگشت و توانست لنس استرول را رد کرده و به رده 9 ام برسد. در حالی که راننده دیگر ردبول یعنی سرجیو پرز که در استارت 5 رده عقب تر از بوتاس بود، در حال جنگیدن برای رده پنجم بود.

پس از پیت استاپ پرز بر روی تایر های هارد، تیم مرسدس تصمیم گرفته بود که مسابقه را با تک پیت استاپ برای والتری بوتاس به پایان برساند تا موفق به کسب رده سوم شود. اما طمع و زیاده خواهی مرسدس مسابقه والتری بوتاس را به طور کامل خراب کرد. او پس از پنچر شدن تایر جلوی سمت چپ خودرویش و تعویض آن به رده 14 ام بازگشت. اما به نظر میرسید که صدمه ماشین والتری پیش از اندازه است و تیم مرسدس تصمیم به خارج کردن والتری از مسابقه گرفت.

پنچر شدن والتری بوتاس پس از گذراندن 33 دور بر روی تایر های هارد زنگ خطری برای رانندگان دیگری بود که تصمیم برای به پایان رساندن مسابقه با تنها یک تعویض تایر داشتند. در نتیجه مکس ورشتاپن در دور 41 ام تایر های خود را با تایر های مدیوم تعویض کرد و همینطور لوئیس همیلتون در دور بعدی بر روی همان تایر ها رفت. همینطور سرجیو پرز که در رده سوم قرار داشت، برای پیت استاپ سوم از سوی تیم فرخوانده شد. او در دور دوم خودش موفق به ثبت سریعترین دور شد و پس از آن مکس ورشتاپن موفق به ثبت تایم سریعتری بر روی تایر های مدیوم شد.

فرناندو آلونسو که در رده سوم قرار داشت تصمیم بر حفظ این رده و پایان رساندن مسابقه تنها با یک پیت استاپ داشت. اما مشکل او پرز بود که بر روی تایر های سریعتر و تازه تر در حال نزدیک تر شدن به او بود. سرجیو پرز پس از رد کردن لنس استرول به هم تیمی فرناندو آلونسو، یعنی استبان اکون رسید که از او توسط فرناندو یک دفاع جانانه درخواست شده بود. اما سرعت بالای پرز به او فرصت دفاع هم نداد و به سادگی توانست از استبان اوکون رد بشود. لندو نوریس راننده بعدی بود که سرجیو پرز باید از آن سبقت میگرفت بنابر اعلام تیم علامت های افت فشار برای تایر جلوی سمت چپ لندو نوریس دیده میشد و تصمیم به انجام یک پیت استاپ دیگر گرفتند.

مشکلات رفتار خشن پیست با تایر ها به والتری بوتاس ختم نشد و دو راننده تیم ویلیامز یعنی جرج راسل و نیکولاس لطیفی نیز دچار پنچری شدند. جرج راسل موفق به رساندن خودرویش به پیت لین شد اما نیکولاس لطیفی ماشینش را در کنار پیست نگه داشت و این باعث یک سیفتی کار مجازی شد.

در طول مدت سیفتی کار مجازی مکس ورشتاپن ترجیح به انجام یک پیت استاپ دیگر بر روی تایر های سافت داد که سریعترین دور خود را به تثبیت برساند و در دور آخر مسابقه موفق به ثبت سریعترین زمان یعنی 1:23:196 شد. پس از پایان سیفتی کار مجازی که شاید به نفع فرناندو آلونسو و تایر های کهنه اش بود، فاصله او با سرجیو پرز تنها سه ثانیه بود که سرجیو پرز نتوانست این فاصله را در یک دور باقی مانده کم کند و در نهایت مسابقه را در رده 4 ام به پایان رساند. عملکرد درخشان و مدیریت فوقالعاده تایر ها توسط فرناندو آلونسو موجب شد که پس از 104 مسابقه از مجارستان 2014، موفق به کسب سکو در مسابقات فرمول یک شود.

سه رده برتر گرندپری لوسیل قطر
اما همچنان رقابت قهرمانی جهان میان مکس ورشتاپن و لوئیس همیلتون برقرار است و مکس ورشتاپن تنها با 8 امتیاز اختلاف بر صدر جدول قهرمانی رانندگان قرار دارد. این به این معنی است که اگر در مسابقه بعدی در عربستان ، لوئیس همیلتون موفق به کسب برد و سریع ترین دور شده و مکس هم رده دوم را بدست آورد، با امتیازات برابر به نبرد در گرندپری اخر یعنی پیست یاس مارینا در ابوظبی خواهند پرداخت.

جدول نهایی مسابقه

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد