موضوعات داغ

رنو در اوایل سال 2022 میلادی تولید تالیسمان را متوقف خواهد کرد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

رنو تالیسمان پس از شش سال حضور در بازار جهانی، به پایان عمر خود نزدیک می‌شود. در حالی که هنگام ورود رنو تالیسمان به بازار تصور می‌شد این خودرو تا مدت‌ها در بازار حضور خواهد داشت، این سدان فرانسوی تنها در یک نسل به تولید رسید.

پس از عرضه سه نسل رنو لاگونا به بازار، خودروساز فرانسوی تصمیم گرفت تا رنو تالیسمان را جایگزین این خودرو کند. تالیسمان تا حدی موفق شد در بازار جهانی عملکرد درخشانی داشته باشد و در کشورمان نیز از محبوبیت بالایی برخوردار است. به نظر می‌رسد رنو برای کنار گذاشتن تالیسمان عجله داشته باشد، چرا که خروج این خودرو از خط تولید رنو زودتر از موعد رخ خواهد داد.

تغییر جهت ناگهانی رنو به سمت ساخت کراس‌اوورها سبب شد تا مدل‌های محبوب و پرفروش این شرکت همچون رنو تالیسمان یا رنو اسپیس با عدم توجه سازنده مواجه شوند. رنو موفق نشد تا سهم مناسبی از بازار کراس‌اوورها به خود اختصاص دهد و در سوی دیگر نیز مدل‌های محبوب آن همچون تالیسمان و اسپیس از رقبای سنتی خود عقب افتادند. در نتیجه رنو از دو جهت متضرر شد و چاره کار را در توقف تولید سدان‌ها و مینی‌ون‌های خود دید.

در حالی‌که اکثر سدان‌های سایز متوسط بازار با موتورهای دولیتری توربو به بازار عرضه شدند، رنو تالیسمان با موتور 1.6 لیتری به دست مشتریان رسید. رنو در میانه عمر تالیسمان این رویه را اصلاح کرد اما عدم توجه به تالیسمان و عدم عرضه نسخه هیبریدی، پایان نافرجام تالیسمان را رقم زد. از نظر فنی هیچ پیچیدگی خاصی وجود نداشت چرا که همزمان رنو مگان نیز با پیشرانه هیبریدی به تولید می‌رسد اما عدم توجه کافی به تالیسمان، سرمایه‌گذاری مجدد رنو برای این خودرو را غیرقابل توجیه کرده بود.

با وجود آن‌که رنو تالیسمان به عنوان جایگزین رنو لاگونا معرفی شده است اما باید توجه کنیم که این خودرو وارث جد بزرگ خود یعنی رنو 21 است. رنو تصمیم دارد تا محصول جایگزین تالیسمان را در سال 2024 به بازار عرضه کند، خودرویی که احتمالا در سگمنت کراس‌اوور قرار خواهد داشت.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/9/30
باسلام لطفا به مدیرعامل شرکت رنو بگوئید ما همچنان پراید میسازیم و همچنان پراید خواهیم ساخت...