موضوعات داغ

علائم خرابی تسمه تایم

عکس مطلب اول

تسمه تایم به عنوان یک قطعه پلاستیکی در خودرو، نقش اساسی بر روی عملکرد موتور ایفا می‌کند. این قطعه وظیفه اتصال میل لنگ و سوپاپ را برعهده دارد و با چرخش تسمه تایم، 4 عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه به خوبی انجام می‌شود. چرخش تسمه تایم در واقع زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را تنظیم و کنترل می‌کند و در صورتی‌که مشکلی برای این قطعه به‌وجود آید، عملکرد موتور دچار اختلال می‌شود.

اگرچه تسمه تایم از لاستیک مرغوب و مقاوم ساخته می‌شود اما به مرور زمان دچار آسیب و خرابی می‌شود. با توجه به این موضوع که پارگی یا خرابی تسمه تایم به صورت مستقیم بر روی عملکرد سوپاپ‌ها و موتور تاثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند پیستون را دچار آسیب کند؛ بنابراین رانندگان باید به علائم خرابی تسمه تایم توجه کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به تعمیرگاه تخصصی خودرو نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. در اینجا تلاش خواهیم کرد تا به علائم خرابی تسمه تایم خودرو به صورت کامل و جامع اشاره کنیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

تسمه تایم

آشنایی اجمالی با تسمه تایم و نحوه عملکرد آن

تسمه تایم یکی از مهمترین و حیاتی‌ترین اجزای خودرو به‌حساب می‌آید که از جنس پلاستیک مقاوم و باکیفیت تولید می‌شود. این قطعه پلاستیکی در حقیقت حرکت چرخشی بین میل لنگ و سوپاپ‌ها را تنظیم و کنترل کرده تا موتور خودرو به خوبی عمل کند. تسمه تایم در موتورهای 4 زمانه سبب می‌شود تا 4 عمل مکش، فشرده‌سازی، احتراق و خروج مواد باقی‌مانده از اگزوز به خوبی صورت پذیرد و موتور خودرو و سایر اجزا دچار آسیب نشوند. به‌طور کلی این قطعه یک قطعه مصرفی است که هر چند وقت یکبار باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد؛ زیرا هرگونه پارگی یا خرابی تسمه تایم، می‌تواند بر روی سوپاپ‌ها، پیستون و عملکرد موتور خودرو تاثیر منفی داشته باشد و سبب آسیب زیاد و هزینه‌های سنگین شود.

بنابراین در صورت بروز هر نشانه و مشکلی در عملکرد موتور خودرو باید سریعا نسبت به عیب‌یابی از طریق تعمیرکار متخصص و مجرب اقدام کرد.

خرابی تسمه تایم با چه علائم و نشانه‌هایی همراه است؟

تسمه تایم هم مانند سایر قطعات مصرفی خودرو دارای طول عمر مشخصی بوده و به مرور زمان دچار فرسودگی یا پارگی می‌شود که باید در اسرع وقت نسبت به تعویض آن اقدام کرد؛ زیرا خرابی این قطعه حیاتی، می‌تواند به موتور آسیب‌های جدی وارد کند.

تسمه تایم

حال بروز هرگونه مشکل در تسمه تایم با علائم و نشانه‌هایی همراه است تا رانندگان خودرو هرچه سریع‌تر مطلع شده و آن را تعویض کنند. از علائم خرابی تسمه تایم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خاموش شدن ناگهانی خودرو

چنانچه خودرو با وجود استارت خوردن روشن نشود، ممکن است که دلیل آن به فرسودگی و خرابی تسمه تایم مربوط شود؛ زیرا برای روشن شدن خودرو باید با هر بار چرخیدن میل بادامک، میل لنگ هم دو بار بچرخد و اگر تسمه تایم خودرو خراب باشد، تنظیم حرکت سوپاپ‌ها به هم می‌ریزد و موتور خودرو روشن نمی‌شود. به‌طور معمول تسمه تایم در زمان روشن بودن خودرو پاره می‌شود و احتمال وارد شدن صدمات جدی به سرسیلندر وجود دارد.

سر و صدای غیر عادی از داخل محفظه موتور از علائم خرابی تسمه تایم

اگر صدای غیر عادی مانند تیک تیک از داخل کاپوت و محفظه موتور در دور آرام موتور به گوش برسد، می‌تواند از علائم خرابی تسمه تایم باشد که باید در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کرد. لازم به ذکر است که فشار پایین روغن یا کم بودن میزان آن هم می‌تواند سبب ایجاد چنین صدایی از موتور شود که باید در اسرع وقت به تعمیرگاه تخصصی معتبر و مجاز مراجعه کرد.

نشتی روغن

یکی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم خودرو، می‌تواند نشتی روغن از کاور تسمه باشد. روکش تسمه تایم با پیج و مهره‌هایی ثابت نگه داشته می‌شود؛ از این‌رو به مرور زمان تسمه فرسوده و شل می‌شود که منجر به نشت روغن از کاور خواهد شد. همچنین در صورت شل بودن تسمه تایم به هر دلیلی، دمای موتور خودرو افزایش پیدا می‌کند و منجر به جوش آوردن موتور خواهد شد.

افزایش مصرف سوخت و خروج دود غیر طبیعی و زیاد از اگزوز

خروج دود زیاد از اگزوز خودرو از علائم خرابی تسمه تایم است که به معنی زمان تعویض آن خواهد بود؛ زیرا زمانی‌که تسمه تایم دچار فرسودگی شده باشد و به خوبی کار نکند، موتور تلاش بیشتری دارد و قطعات بیشتری کار می‌کنند که مصرف سوخت افزایش می‌یابد و در نهایت به خروج دود زیاد از اگزوز منجر می‌شود.

اختلال در شتاب خودرو

چنانچه در زمان افزایش سرعت و دور موتور در حین رانندگی، شتاب مورد نیاز دریافت نشود یا در صورتی‌که خودرو شتاب مناسب دارد اما دور موتور به شکل غیر منطقی بالا می‌رود، این موضوع می‌تواند از علائم خرابی تسمه تایم یا شل شدن آن باشد؛ بنابراین در چنین مواقعی باید نسبت به تعویض به موقع تسمه اقدام کرد.

تسمه تایم

میس فایر دادن موتور خودرو

گاهی اوقات احتراق درون سیلندر به‌طور کامل صورت نمی‌گیرد که به آن «میس فایر دادن موتور» گفته می‌شود. این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که فرسودگی، خوردگی دنده‌های تسمه، سفت نبودن یا شل بودن تسمه تایم، می‌تواند منجر به اختلال در باز و بسته شدن سوپاپ‌ها و تنظیم زمان‌بندی آن‌ها شود.

زمان تعویض تسمه تایم

به‌طور کلی هر زمان که با یکی از علائم خرابی تسمه تایم خودرو مواجه شدید، باید در سریع‌ترین زمان آن را تعویض کنید. این زمان در انواع مدل‌های خودرو با توجه به عملکرد و کارکرد خودرو متفاوت است. این قطعه در کلیه خودروها در یک مدت زمان معین و یک کیلومتر مشخص تعویض نمی‌شود اما توصیه می‌شود، به‌طور میانگین زمانی‌که کارکرد خودرو به 60 تا 70 هزار کیلومتر رسید نسبت به تعویض تسمه تایم اقدام کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب به علائم خرابی تسمه دینام خودرو اشاره شد تا رانندگان در صورت برخورد با چنین مشکلاتی در اسرع وقت نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنند. به‌طور کلی تسمه دینام سبب اتصال میل لنگ و سوپاپ شده تا زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها تنظیم و کنترل شود؛ از این‌رو پارگی، فرسودگی و خرابی تسمه دینام سبب اختلال عملکرد اجزای موتور می‌شود و در صورتی‌که در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به رفع آن اقدام نشود، خسارت و هزینه‌های سنگینی را به‌جای می‌گذارد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/31
سلام آخر صفحه بجای تسمه تایم تسمه دینام نوشتید