موضوعات داغ

علائم خرابی سوئیچ اینرسی

عکس مطلب اول

سوئیچ اینرسی یکی از مهمترین اجزای خودرو به‌حساب می‌آید که به عنوان قطع کن بنزین عمل می‌کند. این قطعه معمولا در صورت وارد آمدن ضربات شدید ناشی از تصادف به سرعت از مدار خارج شده و اتومبیل سریعا خاموش می‌شود. سوئیچ اینرسی معمولا در قسمت خاصی از خودرو تعبیه شده است که کمترین ارتعاشات را داشته باشد. این قطعه به صورت دکمه طراحی شده است و معمولا در مکانی غیر از زیر درب کاپوت قرار می‌گیرد تا از لرزش موتور در امان باشد.

سوئیچ اینرسی معمولا در کنار درب راننده یا شاگرد قرار داده می‌شود تا با برداشتن درپوش، دسترسی به آن میسر شود و با فشردن درپوش لاستیکی سوئیچ، بتوان آن را به حالت اولیه بازگرداند. گاهی اوقات این قطعه حساس و مهم خودرو دچار خرابی می‌شود و مانع روشن شدن موتور اتومبیل خواهد شد.

خرابی سوئیچ اینرسی با علائم و نشانه‌هایی همراه است که به رانندگان خودرو در رفع مشکل کمک شایانی می‌کنند. حال افراد این سوال را در ذهن دارند که علائم خرابی سوئیچ اینرسی چیست؟! در اینجا سعی خواهیم کرد تا اطلاعات کامل و جامعی در اختیارتان قرار دهیم؛ پس توصیه می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

سوئیچ اینرسی

سوئیچ اینرسی چیست؟

سوئیچ اینرسی (Switch Inertia) یا قطع کن پمپ بنزین قطعه‌ای در خودرو بوده که به شکل دکمه فشاری طراحی شده است و با وارد آمدن ضربات شدید در اثر تصادفات از مدار خارج شده و در نهایت موتور خودرو سریعا خاموش می‌شود. این قطعه با ضربات شدید فعال شده تا در هنگام تصادفات شدید، خودرو از آتش‌سوزی و انفجار در امان بماند. لازم به ذکر است که سوئیچ اینرسی در برخی از اتومبیل‌ها مستقیما به ECU و در برخی دیگر به پمپ بنزین خودرو وصل می‌شود. در خودروهایی که سوئیچ اینرسی به‌طور مستقیم به ECU متصل شده، در اثر ضربه و تصادف برق خودرو به سرعت قطع می‌شود و در اتومبیل‌هایی که سوئیچ به پمپ بنزین متصل است، برق پمپ بنزین در اثر ضربه قطع شده و در نهایت بنزین به موتور نمی‌رسد و خودرو خاموش خواهد شد.

عملکرد سوئیچ اینرسی

این قطعه از یک ساچمه نسبتا سنگین، فنر، پلاتین و اهرم‌بندی مخصوص ساخته شده است که در حالت عادی، فنر فشرده شده و ساچمه در جای اصلی خود قرار دارد و اهرم‌بندی به‌گونه‌ای حرکت می‌کند که پلاتین‌ها به هم بچسبند؛ بنابراین جریان مابین واحد کنترل پمپ بنزین و واحد کنترل سیستم انژکتور برقرار بوده و پمپ بنزین فعال خواهد بود اما در صورت وارد شدن ضربه با نیروی بیش از حد به خودرو، ساچمه از جای خود حرکت کرده و نیروی فنر سبب می‌شود تا اهرم‌بندی حرکت کند.

حال پلاتین‌های سوئیچ اینرسی از مدار خارج شده و قطع می‌شود تا پمپ بنزین از کار بیفتد و موتور خودرو خاموش شود. گاهی اوقات سوئیچ اینرسی این عمل را به درستی انجام نمی‌دهد و در واقع دچار مشکل می‌شود. علائم خرابی سوئیچ اینرسی به رانندگان کمک خواهند کرد تا به رفع مشکل در اسرع وقت اقدام کنند.

خرابی سوئیچ اینرسی با چه علائم و نشانه‌هایی همراه است؟

سوئیچ اینرسی خودرو با هدف جلوگیری از انفجار و آتش‌سوزی اتومبیل در زمان تصادفات شدید طراحی شده است. این قطعه در خودروهای داخلی چون پراید، پژو، سمند و ... در زیر کاپوت و در نزدیکی انژکتور تعبیه شده است و افراد می‌توانند با باز کردن درب کاپوت خودرو، آن را در سمت راست یا چپ خودرو مشاهده کنند.

سوئیچ اینرسی معمولا به دور از موتور خودرو قرار داده می‌شود تا از لرزش موتور در امان باشد. زمانی‌که سوئیچ در حالت اولیه یا بسته قرار داشته باشد، در اثر ضربه به حالت باز تغییر وضعیت می‌دهد و به خاموشی خودرو منجر خواهد شد؛ از این‌رو تا زمانی‌که سوئیچ به حالت اولیه بازگردانده نشود، موتور خودرو روشن نمی‌شود. این قطعه گاهی اوقات دچار خرابی خواهد شد که از علائم خرابی سوئیچ اینرسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• چنانچه خودرو به یکباره و در حال حرکت علی‌الخصوص پس از ضربه شدید و عبور از دست‌اندازها خاموش شود، می‌تواند علت را در خرابی سوئیچ اینرسی جست‌و‌جو کرد.

• وجود اخطار در حافظه کامپیوتر، می‌تواند از علائم خرابی سوئیچ اینرسی باشد.

• در صورت تصادف شدید و خاموشی سریع موتور خودرو، می‌توان گفت که سوئیچ اینرسی آسیب‌دیده است و باید هر‌چه سریع‌تر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کرد.

رفع مشکل سوئیچ اینرسی

قطع کن پمپ بنزین از قطعات مهم خودرو است که در هنگام ضربات شدید ناشی از تصادفات به سرعت عمل می‌کند تا از آتش‌سوزی و انفجار جلوگیری کند. این قطعه در شرایط عادی در حالت بسته قرار دارد و زمانی‌که به خودرو ضربات شدیدی وارد شود یا از دست‌انداز با شدت زیاد عبور کند، ممکن است به حالت باز تغییر وضعیت دهد و به خاموشی موتور اتومبیل منجر شود. از علائم خرابی سوئیچ اینرسی خودرو، می‌توان به خاموشی یکباره اتومبیل در زمان تصادفات و وجود اخطار بر روی حافظه کامپیوتر اشاره کرد.

سوئیچ اینرسی

در چنین وضعیتی راننده خودرو باید محل قرارگیری سوئیچ اینرسی را با توجه به دفترچه راهنمای خودرو پیدا کند؛ زیرا محل قرارگیری این قطعه مهم در خودروهای مختلف با توجه مدل متفاوت است. حال پس از پیدا کردن سوئیچ باید انگشت را در قسمت بالایی قطعه که به صورت فشاری است، قرار داد تا با وارد آوردن فشار، گوی مربوطه که از جای خود خارج شده بود به محل اصلی خود برگردد و سوئیچ غیرفعال شود. چنانچه امکان بازگرداندن سوئیچ به حالت اولیه وجود نداشته باشد یا نمی‌توانید اینکار را به درستی انجام دهید، توصیه می‌کنیم از امداد خودرو یا تعمیرگاه‌های تخصصی مجاز کمک بگیرید تا نسبت به رفع مشکل اقدام کنند. لازم به ذکر است که در خودروهایی که سوئیچ به کامپیوتر متصل است، وجود اخطار در حافظه کامپیوتر می‌تواند از علائم خرابی سوئیچ اینرسی باشد که برای رفع مشکل به دیاگ زدن نیاز خواهد بود.

سوئیچ اینرسی

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به علائم خرابی سوئیچ اینرسی در خودرو اشاره کنیم. به‌طور کلی این قطعه یکی از قطعات حیاتی خودرو به‌شمار می‌آید که سلامت سرنشینان و خودرو را در زمان تصادفات شدید تضمین می‌کند و از احتراق اتومبیل جلوگیری خواهد کرد؛ بنابراین چنانچه با خاموشی ناگهانی خودرو پس از ضربات شدید یا تصادفات مواجه شدید، خرابی سوئیچ اینرسی یا قطع کن بنزین، می‌تواند یکی از دلایل باشد و تا زمانی‌که به حالت اولیه برنگردد یا تعویض نشود، موتور خودرو روشن نخواهد شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/3
آیا ممکن هست که خرابی سوئیچ اینرسی به بد کار کردن موتور منجر بشه؟