موضوعات داغ

علائم خرابی سیبک خودرو

عکس مطلب اول

سیبک خودرو جزئی از سیستم تعلیق جلوی ماشین هستند. سیستم تعلیق جلو مجموعه پیچیده‌ای از پیوندها، اتصالات، بوش‌ها و یاتاقان‌ها است که به چرخ‌های جلوی شما اجازه می‌دهد به‌طور مستقل بالا و پایین حرکت کنند و با هم به چپ یا راست بپیچند. در طول حرکت تعلیق، تماس لاستیک با جاده را برای کنترل بهینه خودرو و سایش تایر به حداکثر می‌رساند. اتصالات ساچمه‌ای جزء حیاتی سیستم تعلیق جلو هستند که اتصالات مختلف را به هم متصل کرده و به آن‌ها امکان حرکت می‌دهد. سیبک خودرو از یک توپ و حفره مشابه مفصل ران بدن انسان تشکیل‌شده است.

سیبک فرمان ازیک‌طرف به طبق‎ها و از سمت دیگر به چرخ متصل می‌گردد. زمانی که راننده فرمان را می‌چرخاند، حرکت فرمان از طریق سیبک به چرخ‌ها منتقل‌شده و چرخ‌ها نیز در همان جهت حرکت خواهند نمود. علاوه بر این، سیبک‌ها به حرکت نرم خودرو نیز کمک می‌کنند بدین صورت که حرکت بالا و پایین سیبک در دست‌اندازها و جاده‌های ناهموار، تا حدودی ارتعاشات را گرفته و مانع از حضور آن‌ها در کابین می‌شود. تا یک سواری ایمن و نرم را فراهم کند و به شما امکان می دهد تا وسیله نقلیه خود را به‌صورت کنترل کنید.

قبل از اینکه بدانیم چگونه سیبک خودرو بد است یا نشانه بد بودن سیبک های خودرو ، بیایید دریابیم که سیبک خودرو در ماشین چیست.

سیبک خودرو در سیستم تعلیق چیست؟

سیبک خودرو جزء ضروری سیستم تعلیق در خودرو است. در نسل خودروهای مدرن، همه خودروها از سیبک های خودرو استفاده می‌کنند. علاوه بر این، یک سیبک خودرو یک یاتاقان کروی است که در یک سوکت مکانیکی قرار می‌گیرد. همانند ساختار توپ و سوکت در بدن انسان، نقش مهمی در خودرو دارد. در خودرو به‌عنوان نقطه محوری برای اتصال بازوهای کنترل خودرو به‌فرمان عمل می‌کند. سیبک خودرو جلو به چرخه‌ای جلو و سیستم تعلیق اجازه می دهد تا در جهات مختلف حرکت کنند و بنابراین حرکت بهینه خودرو را فراهم می‌کنند.

سیبک های خودرو لولاهایی برای چرخه‌ای وسیله نقلیه شما هستند. بنابراین اگر وضعیت سیبک های خودرو بد شود عملکرد چرخ بدتر می‌شود، چرخ مستقیم حرکت نمی‌کند و این عوارض جانبی مختلفی بر عملکرد خودروی شما و همچنین ایمنی خواهد داشت. بنابراین تشخیص علائم بد بودن سیبک خودرو برای شما ضروری است.

علائم بد بودن سیبک خودرو : دانستن اینکه آیا سیبک خودرو کار نمی‌کند

در اینجا قصد داریم چند موقعیت را به شما بگوییم که تنها زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم تعلیق یا سیبک های خودرو مشکل داشته باشد. به‌عبارت‌دیگر، آن‌ها علائم سیبک شکسته هستند. توصیه می‌شود به‌محض مواجه‌شدن با هر یک از این شرایط، خودرو خود را نزد تعمیرکار حرفه‌ای ببرید، زیرا اهمیت ندادن به خودرو با علائم سیبک فرسوده، همان‌طور که در بالا ذکر کردیم به خودرو و سلامت شما آسیب می‌رساند.

سیبک خودرو

مناسب نبودن فرمانپذیری خودرو

اولین علامت در علائم بد بودن سیبک خودرو ، فرمان پذیر نبودن خودرو به چپ یا راست است. گاهی ممکن است چرخش فرمان خودرو به‌سختی انجام شود همچنین کشیده شدن فرمان به یک سمت، یکی از علائم بد بودن سیبک خودرو است که در آن تجربه کلی رانندگی به خطر می‌افتد. وقتی احساس می‌کنید که وسیله نقلیه مانند گذشته پایدار نیست، چیزی در پایین وجود دارد که کار نمی‌کند. اینکه فرمان ماشین شما پس از چرخش و رها کردن به موقعیت اصلی خود برنگردد، یا فرمان می‌لرزد نیز یکی دیگر از علائم خرابی سیبک خودرو است

در حقیقت می‌توانید آن را مرحله‌ای بنامید که سیبک های خودرو شروع به از بین رفتن کرده‌اند و بنابراین، دیگر نباید منتظر بمانید. رانندگی بدون تعمیر وضعیت، فقط وضعیت را بدتر می‌کند. مفاصل ممکن است لزوما فرسوده نباشند، اما در عوض، ممکن است شل باشند. آن را نزدیک متخصص ببرید و دلیل دقیق عدم کیفیت سواری خود را بدانید.

نویز: سروصدای غیرعادی خودرو به هنگام عبور از دست‌اندازها

اگر در حین رانندگی می‌توانید صدای خاص بلندی را بشنوید، در مورد سیبک های خودرو بد است. البته ممکن است این را با صدای بلبرینگ اشتباه بگیرید، حتی یک ضربه خفیف یا عبور ماشین از چاله می‌تواند باعث شنیدن این صدا شود. نشان‌دهنده این است که سیستم تعلیق مشکل دارد و به دلیل فرسوده بودن قطعات ضربه‌گیر به‌خوبی کار نمی‌کند.

سیبک خودرو

در ابتدا صدا ممکن است بلند نباشد، اما باگذشت زمان اگر موضوع را حل نکنید، شدت آن بالا می‌رود. این وضعیت می‌تواند یک تهدیدکننده باشد و باگذشت زمان بدتر می‌شود. سیبک های خودرو روی شاسی کلی خودرو تأثیر می‌گذارند و اگر یک مفصل کاملاً از بین برود، هنگام حرکت آن به سمت خاصی، کنترلی روی خودرو نخواهید داشت.

سایش تایر

لاستیک نیز عامل خوبی برای تشخیص اینکه آیا خودروی شما علائم خرابی سیبک خودرو است یا خیر . البته ممکن است لاستیک‌های خودرو شما تاب داشته و یا بالانس نباشند. سایش تایر خودرو مواقع خرابی سیبک خودرو اتفاق می‌افتد زیرا آن‌ها باعث می‌شود لاستیک‌ها به سمت بیرون حرکت کنند. درنتیجه، لاستیک ازیک‌طرف فرسوده و از سر دیگر سالم به نظر می‌رسد. این وضعیت در هر دو لاستیک جلو به‌راحتی در صورت وجود مشکل در اتصالات قابل‌مشاهده است.

سایش در یک‌طرف آج لاستیک اتفاق می‌افتد که تا حدی به قسمت میانی می‌رود. این الگو در هر دو لاستیک تکرار می‌شود، این وضعیت مستقیما نشان می‌دهد که مشکل مربوط به سیستم تعلیق است و اغلب اتفاق می‌افتد که این مشکل مربوط به سیبک خودرو است.

لرزش بیش‌ازحد وسیله نقلیه

یکی از علائم بد بودن سیبک خودرو ، لرزش بیش‌ازحد ناشی از سیستم تعلیق خودرو است. سیبک های خودرو فرسوده در سوکت های خود شل می‌شوند و هنگامی‌که وسیله نقلیه در حال حرکت است، بیش‌ازحد می‌لرزند. ارتعاش معمولا از سیبک خودرو آسیب‌دیده ناشی می‌شود، چه از سمت راست یا از چپ خودرو. در برخی موارد، صاحبان خودرو حتی می‌توانند لرزش را از طریق فرمان احساس کنند.

خطر ساییدگی سیبک خودرو

سیبک خودرو فرسوده مشکلی نیست که باید آن را به تعویق انداخت خرابی فاجعه‌بار هر سیبک خودرو منجر به جدا شدن سیستم تعلیق جلو و از دست دادن کنترل وسیله نقلیه شما می‌شود. بنابراین حتما باید وسیله نقلیه خود را توسط مکانیک مورد اعتماد خود که در عیب‌یابی و رفع مشکلات سیستم تعلیق تجربه دارد، بررسی کنید.

اگر به رانندگی با یک ماشین با علائم بد بودن سیبک خودرو ادامه دهید، کل سیستم تعلیق ممکن است آسیب ببیند. در برخی موارد، سیبک خودرو در ماشین شما می‌تواند به‌راحتی قفل شود. وقتی قفل می‌شود، حرکت‌هایی که معمولا به‌وسیله آن جذب می‌شود از بین نمی‌رود و این تأثیرات نامطلوبی بر عملکرد خودرو دارد. بنابراین، حرکت به اجزای دیگری منتقل می‌شود که به دلیل قرار گرفتن درزهای توپی بوشینگ بازوی کنترلی، مجبور به پذیرش حرکت غیرعادی هستند. با این کار، بوش‌ها به‌راحتی آسیب می‌بینند.

ثانیا، سیبک های خودرو فرسوده می‌توانند در صورت خرابی کامل منجر به تصادفات رانندگی شوند. سیبک خودرو می‌تواند به طرق مختلف بشکند. اول، ممکن است از سوکت جدا شود صرف‌نظر از نوع شکستگی، نتیجه نهایی معمولاً وحشتناک است. درواقع هرگونه آسیب به سیبک خودرو به این معنی است که چرخ خودرو می‌تواند در هر جهتی حرکت کند. این مسئله می‌تواند بر توانایی شما برای حفظ کنترل بهینه وسیله نقلیه در هنگام رانندگی در جاده تأثیر بگذارد. تصادفات رانندگی هر زمان ممکن است اتفاق بیفتد. حواستان به این مسئله باشد و بلافاصله پس از مشاهده حرکت غیرعادی، خودرو خود را برای تست و تعمیر نزد مکانیک ببرید.

رانندگان هر چند وقت یک‌بار نیاز به تعویض سیبک خودرو دارند؟

هیچ قانون ثابتی در مورد تعویض سیبک های خودرو وجود ندارد. با این حال، هر بار که ماشین خود را برای سرویس یا تعویض روغن می‌برید (اگر خودتان این کار را انجام ندهید) می‌توانید از تعمیرکار بخواهید که مطمئن شود همه‌چیز با سیستم تعلیق خوب است. اگر فکر می‌کنید مدت زیادی است که ماشین را نزد تعمیرکار نبرده‌اید، باید آن را جهت سرویس ببرید و سیبک های خودرو را بررسی کنید.

رانندگی با سیبک های خودرو خراب

با معاینه منظم خودرو، هرگز با این علائم مواجه نخواهید شد. و اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، سعی کنید در اسرع وقت ماشین خود را برای تعمیر ببرید.

نکته: رانندگان باید تمام علائم خراب بودن سیبک خودرو را بررسی کنند زیرا تشخیص آن آسان است. همیشه احتیاط کردن بهتر از پشیمانی است.

نتیجه

موقعیت‌های مختلفی برای سیبک خودرو وجود دارد: برخی مفاصل روغن‌کاری خود را از دست می‌دهند و بنابراین، این مفاصل قابل سرویس هستند. بدیهی است که انجام سرویس به‌جای تعویض در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند. با روانکاری مجدد این مفاصل، اجازه ورود عوامل خارجی در حین رانندگی را نمی‌دهند. امیدواریم اکنون علائم بد بودن سیبک خودرو را درک کرده باشید و بدانید که اگر این موارد در مورد خودرو شما نیز وجود داشت، چه‌کاری انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد