موضوعات داغ

بهترین سیستم صوتی ماشین

عکس مطلب اول

خودروها امروزه بخش مهمی از چرخه اقتصادی و مالی کشورها را تشکیل می‌دهند. حرکت خودروها بر بسیاری از بازارهای ملی و بین‌المللی تاثیرگذار است و سالانه درآمدهای هنگفتی برای دولت‌ها و اقتصادشان خواهد داشت. بیش از یکصد سال پیش و پس از ساخت اولین خودرو تا امروز، امکانات و ویژگی‌های اصلی و جانبی آن در جنبه‌های مختلفی بهبود داده شده است. اگرچه توان، قدرت و ایمنی خودروها امروزه بسیار افزایش یافته و در مقابل مصرف سوخت و استهلاک آنها با روش‌های نوین بهینه‌سازی کاهش یافته است، اما این بهینه‌سازی و پیشرفت در صنعت خودرو تنها در عملکرد و حرکت آن رخ نداده و کلیه امکانات خودرو را در بر گرفته است. یکی از بارزترین جنبه‌های سرگرمی و مهم خودروها، سیستم صوتی آنها است که می‌تواند با توجه به قیمت تجهیزات جانبی و وابسته‌اش ویژگی مهمی برای خرید و فروش خودرو است. بهترین سیستم صوتی ماشین در واقع سیستم صوتی‌ای است که دارای عمر بالاتر، صدای بهتر و قابلیت‌های بیشتر باشد. شرکت‌های مختلفی در جهان تا کنون اقدام به ساخت و فروش انواع قطعات سیستم صوتی نموده اند که برخی از آنها از مشهورترین و محصولاتشان از پرفروش‌ترین سیستم‌های صوتی هستند.

با توجه به اینکه کاربرد سیستم صوتی تنها جهت سرگرمی و شنیدن موسیقی نبوده و دارای مزیت‌های دیگری از جمله قابلیت اتصال به تلفن همراه، جلوگیری از خواب‌آلودگی راننده هنگام رانندگی و پخش انواع صوت و صداهای ظبط‌شده مانند کتاب‌های صوتی است، می‌تواند نقش مهم و پررنگی در جلوگیری از بروز تصادفات به وسیله بالا بردن هوشیاری راننده و جلوگیری از استفاده از تلفن همراه با یک دست توسط او داشته باشد. به همین دلیل و با توجه به کاربردهای مختلف و اهمیت بالای سیستم صوتی در خودروها، در این نوشتار درباره انواع و بهترین سیستم صوتی ماشین و شرکت‌های برتر ساخت این سیستم‌های صوتی توضیحاتی ارائه شده است.

سیستم صوتی خودرو

همان طور که اشاره شد، بهترین سیستم صوتی ماشین سیستم صوتی‌ای است که دارای قابلیت‌های مختلفی از جمله کیفیت بالای پخش و صدای رسا، امکانات مختلف اتصال انواع تجهیزات جانبی الکترونیکی، عمر و دوام بالا و قیمت مناسب باشد. همچنین کاربرد سیستم صوتی مناسب می‌تواند از بروز بسیاری از تصادفات شهری و بین شهری جلوگیری کند. بسیاری از روانشناسان و کارشناسان سلامت روان به مراجعین خود توصیه می‌کنند با گوش‌دادن به سبک‌های مختلفی از موسیقی از تنش‌ها و استرس زندگی روزمره فاصله بگیرند و یکی از بهترین فرصت‌ها برای این کار و حذف صدای اتوبان، بوق سایر وسایل نقلیه و آلودگی‌های صوتی ، مسیر روزمره افراد در حال رانندگی از منزل به محل کار و برعکس است.

سیستم‌های صوتی خودروها علاوه بر مزیت‌های فوق می‌توانند بر قیمت خودروهای صفر و کارکرده‌ای که روزانه در بازار خودرو معامله می‌شوند تاثیرگذار باشند چرا که بسیاری از آنها دارای قیمت بالایی بوده و از مدل‌های پیشفرض نصب‌شده بر روی خودروهای صفر کیلومتر کارخانه‌ای پیشرفته‌تر هستند.

بهترین سیستم صوتی ماشین حتی ممکن است برای خودروها و مدل‌های مختلف آن متفاوت بوده و به سبب قطعات و تجهیزات داخلی متغیر در خودروها، کلیه سیستم‌های صوتی خودروها دارای علائمی مشترک برای معرفی محصول هستند که می‌توان آنها را به صورت خلاصه و با نمادهای مختلفی نشان داد. در ادامه تعدادی از این نمادها معرفی شده اند.

شدت جریان: شدت جریان بر روی هر سیستم صوتی که با نماد A بیانگر شدت آمپر جریان مورد نیاز جهت عملکرد درست دستگاه است.

ولتاژ یا اختلاف پتانسیل: اختلاف پتانسیل دستگاه صوتی در واقع میزان اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی دستگاه است که با نماد V بر روی انواع سیستم‌های صوتی خودرو نمایش داده می‌شود.

فرکانس یا تناوب دستگاه: فرکانس دستگاه که با نماد Hz یا هرتز نشان داده می‌شود در واقع مقدار فرکانس جریان صدا به عنوان یک موج مکانیکی تولیدشده است که مقدار آن هر چه بیشتر باشد صدای تولیدشده توسط دستگاه زیرتر بوده و هرچه کمتر باشد صدای بم‌تری از آن به گوش می‌رسد.

توان مجازی پخش: در واقع هر چه توان مجازی سیستم صوتی که با PMPO نشان داده می‌شود بیشتر باشد، دارای بلندگوهای قدرتمندتری است. این نماد در واقع RMS قدرت واقعی بلندگوها را نشان می‌دهد و توجه به آن می‌تواند در تهیه پرتوان‌ترین سیستم صوتی برای خودرو یاری‌رسان باشد.

برندها و شرکت‌های مختلفی در بازار سیستم‌های صوتی اقدام به ساخت و عرضه انواع این سیستم‌های صوتی برای خودروهای مختلف کرده اند. اطلاع از انواع ویژگی‌های این سیستم‌های صوتی و توجه به هر کدام از نمادهای فوق جهت تهیه بهترین سیستم صوتی ماشین و کارکرد بهینه آن مهم است.

انواع سیستم صوتی خودرو

همان طور که اشاره شد، مدل و شرکت تولیدی خودرو نیز می‌تواند در انتخاب بهترین سیستم صوتی برای آن موثر باشد. به عنوان مثال بر روی خودروهای ارزان‌قیمت تولید داخل عمدتا سیستم‌های صوتی Single DIN نصب می‌شود. این در حالی است که برای بیشتر خودروهای خارجی موجود در بازار ایران به خصوص خودروهای ژاپنی و کره‌ای از سیستم‌های Double DIN استفاده می‌شود و دانستن نوع سیستم صوتی قابل پشتیبانی توسط خودرو می‌تواند در خرید و کاربرد آن سودمند باشد.

• باند خودرو:

سیستم‌های صوتی خودروها دارای انواع و اجزای مختلفی هستند. یکی از مهمترین بخش‌های سیستم صوتی خودرو و در واع مهمترین بخش در انتخاب بهترین سیستم صوتی ماشین، باند پخش صدای آن است. باندهای فابریک موجود در خودروها به صورت گرد و به اندازه‌های مختلف 10، 13 و 16 موجود هستند که باند 10 دارای کوچکترین قطر است. رانندگانی که سیستم‌های صوتی خود را به صورت پیوسته و با بهترین دستگاه‌های موجود در بازار ارتقا می‌دهند عمدتا باند گرد را با باند خربزه‌ای تعویض می‌کنند.

• ساب ووفرها:

اگرچه شنیده‌شدن صدای بلند موسیقی، به خصوص موسیقی‌های دارای ریتم تند و کوبشی توسط همسایگان و مردم خارج از خودرو اصلا خوشآیند به نظر نمی‌رسد، اما یکی از مهمترین اجزای ایجاد چنین صداهایی در سیستم صوتی خودروها ساب ووفرها (Subwoofer) هستند. این نوع باند که نسبتا به عوارض محیطی مانند گرد و خاک و حرارت حساس‌تر است می‌تواند صدای کوبشی باکیفیت‌تر و بلندتری ایجاد کنند، اگرچه که فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و نیاز به امپلیفایر قدرتمندتری نیز دارند که آن نیز نیازمند فضایی دوچندان برای نصب و کارکرد درست است.

• امپلیفایرها (Amplifier):

با توجه به نیاز خودرو و راننده برای راه‌اندازی تعداد مشخصی باند و ساب‌ووفر، از امپلیفایرهای مونو، دوکاناله، چهارکاناله و یا شش‌کاناله استفاده می‌شود. امپلیفایرها صدایی از خود تولید نمی‌کنند و وظیفه آنها تقویت سیستم صوتی خودرو و برق‌رسانی به انواع باند و ساب‌ووفر است. طبیعی است که هر چه تعداد باند و ساب‌ووفر به کار برده گرفته شده در خودرو بیشتر باشد به امپلیفایر قدرتمندتری نیاز است تا بتوان به بهترین سیستم صوتی ماشین دست یافت.

• کامپوننت (Component):

برای افزایش کیفیت و شفافیت صدا در خودرو از بلندگویی به نام کامپوننت یا باند 16 استفاده می‌شود. نصب این بلندگو سبب می‌شود پخش صدا توسط سیستم صوتی دراای شفافیت و زیر و بمی بیشتری بوده و همچنین نیازی به فراهم‌کردن فضایی خاص در آن جهت نصبش نیست. باندهای کامپوننت را به دلیل اینکه در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند می‌توان در محل یاندهای فابریک انواع خودروها نصب کرد.

شرکت‌های برتر سازنده سیستم صوتی

با توجه به نیاز بازار سیستم‌های صوتی به باندها، ساب‌ووفرها و دستگاه‌های پخش صدای بزرگتر و قدرتمندتر، هرساله انواع جدیدی از تجهیزات یادشده به بازار عرضه می‌شوند تا پاسخگوی نیاز طرفداران انواع سیستم‌های صوتی خودرو بوده و به آنها جهت تهیه بهترین سیستم صوتی ماشین کمک کنند. از میان محصولات موجود در این بازار، دستگاه‌هایی توسط شرکت‌های خاص و مشهوری تولید می‌شوند که دارای طول عمر بیشتر، کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تری هستند. در واقع بسیاری از شرکت‌هایی که در تولید انواع سیستم‌های صوتی خانگی و شخصی فعالیت می‌کنند اقدام به ساخت سیستم صوتی خودرو نیز نموده اند که در ادامه تعدادی از این برندها معرفی شده است.

جی بی ال (JBL)

شرکت JBL یک شرکت آمریکایی تولیدکننده انواع سیستم‌های صوتی و بلندگو است که در زمینه تولید انواع هدست، بلندگوهای قابل حمل، سیستم‌های صوتی خانگی و خودرو فعالیت می‌کند. این برند مشهور دارای ساب‌ووفرهای شناخته‌شده‌ای است که در تولید صدای بیس رسا و کوبشی از بهترین محصولات بازار هستند.

پایونیر (Pioneer)

یکی از شناخته‌شده‌ترین، پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین برندهای انواع سیستم‌های صوتی موجود در بازار، برند پایونیر است. تنوع انتخاب انواع دستگاه پخش، باند، ساب‌ووفر و سایر تجهیزات وابسته سبب شده است تا در بیشتر خودروهای دارای سیستم صوتی حرفه‌ای حداقل یکی از محصولات این برند را شاهد باشیم و در واقع پایونیر می‌تواند در انتخاب بهترین سیستم صوتی ماشین رقابت جذاب با سایر برندهای موجود در این بازار داشته باشد.

آلپاین (Alpine)

یکی دیگر از شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده انواع سیستم‌های صوتی، شرکت Alpine است که در واقع به کیفیت بالای قطعات تولیدی و شبیه‌سازی حالت واقعی رانندگی در هنگام طراحی محصولات مرتبط با سیستم صوتی معروف است. همچنین دوام محصولات آلپاین بسیار بالا بوده و رقابت جذابی را در پشتیبانی از سیستم صوتی انواع خودروهای تولیدی کمپانی‌های مشهور دنیا با سایر برندهای فعال در این بازار دارد.

به طور کلی، تهیه بهترین سیستم صوتی ماشین می‌تواند چالش‌برانگیز و بسیار مهم بوده و کیفیت، کارکرد و قیمت انواع دستگاه‌ها و تجهیزات جانبی تهیه‌شده برای آن، عواملی تعیین‌کننده در انتخاب بهترین مدل آن هستند. با شناخت مناسب و کافی از بهترین شرکت‌های تولیدی انواع ضبط، باند، ساب‌ووفر، امپلیفایر و ... می‌توان برای خریداری بهترین سیستم صوتی خودرو اقدام کرده و با قیمتی مناسب دستگاهی با کیفیت صدا و طول عمر بالا تهیه و نصب کرد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/11/27
پس کنوود سونی و ی عالمه برند دیگه کووووو؟!!!