موضوعات داغ

بررسی گریت وال وینگل 7 از دید خودرونویسان روسی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت چینی گریت‌وال به عنوان تولیدکننده مشهور خودروهای آفرودی و انواع پیکاپ‌ها شناخته می‌شود و برخی محصولات آن را نیز در کشورمان شاهد بوده‌ایم. از جمله این محصولات می‌توان به گریت وال وینگل 3 و گریت وال وینگل 5 اشاره کرد، دو پیکاپ نه چندان موفق که توسط دیار خودرو به بازار ایران عرضه شدند و به صورت گسترده در اکیپ‌های راهداری مورد استفاده قرار گرفتند. با این وجود گریت وال در روسیه از شرایط بهتری برخوردار است و اخیرا نسخه جدیدی از پیکاپ بالارده خود یعنی گریت وال وینگل 7 را برای تست در اختیار خودرونویسان این کشور قرار داده است.

گریت وال وینگل 7 در بازار روسیه رقیبی برای یواز پیکاپ محسوب می‌شود، خودرویی که نسخه پیکاپ یواز پاتریوت است و برخی نسخه‌های آن نیز در بازار داخلی مشاهده شده‌اند. وینگل 7 از ساختار سنتی پیکاپ‌ها پیروی می‌کند که شامل موتور توربودیزل دو لیتری، گیربکس دنده‌ای و فنرهای شمش یا تخت برای محور عقب می‌شود. وینگل 7 برخلاف سایر خودروهای چینی به انواع آپشن‌ها و نمایشگرها مجهز نیست اما تجربه سواری مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

بارزترین نکته‌ای که مورد توجه خبرنگاران روسی قرار گرفت، کابین ایزوله این خودرو است. کابین وینگل 7 هنگام حرکت هیچ‌گونه صدایی تولید نمی‌کند که این مساله در دنیای پیکاپ‌ها نقطه قوت محسوب می‌شود. هنگام رانندگی نیز همه چیز کاملا مرتب است، خودرو رفتار آرامی دارد و فرمان در سرعت‌های بالا نمی‌لرزد. این مساله هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که بدانید حتی فورد رنجر نیز دچار مشکل لرزش فرمان در سرعت بالا بوده است.

گریت وال وینگل 7

فضای بار وینگل 7 از پلاستیک تشکیل شده است و برای بارگیری مشکلی نخواهید داشت. موتور توربودیزل این پیکاپ نیز از نظر سر و صدا در وضعیت متوسطی قرار دارد اما به دلیل فاصله زیاد از کابین خودرو، شاهد ورود لرزش و صدا به کابین پیکاپ نخواهید بود. گیربکس در نظر گرفرته شده برای گریت وال وینگل 7 نیز از نوع شش سرعته دستی است که استفاده از دنده ششم موجب می‌شود پیشرانه با فشار کمتری در سرعت‌های بالا فعالیت کند. نسخه دو کابین وینگل 7 قادر است تا محموله‌ای به وزن تقریبی یک تن را حمل کند.

با وجود مزایا متعدد وینگل 7، پدال گاز این خودرو به هیچ عنوان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. مطابق گزارش خبرنگارهای روسی، رانندگی طولانی مدت با گریت وال وینگل 7 موجب خسته شدن پا و ایجاد درد در آن می‌شود که این مساله از جایگاه نامطلوب پدال گاز نشات می‌گیرد. به همین دلیل خودرونویسان روسی توصیه می‌کنند در مسافرت‌های طولانی کروز کنترل خودرو را در محدوده 80 الی 90 کیلومتر فعال کنید و به آرامی مسیر را طی کنید.

مشکل بعدی وینگل 7 کیفیت نازل قطعات داخلی است. برای مثال درب مخزن شیشه شور این پیکاپ هنگام حرکت باز می‌شود و آب درون مخزن روی موتور می‌ریزد. ابزارهای خودرو نیز عملکرد مناسبی ندارند. سرعت شارژ پورت‌های USB‌ اندک است و بلوتوث به خوبی متصل نمی‌شود. همچنین به دلیل وزن بیش از حد وینگل 7، این خودرو اجازه تردد در برخی مناطق شهری روسیه را ندارد. با این وجود مانورپذیری وینگل 7 رضایت بخش است و مصرف سوخت ترکیبی 8 لیتر گازوئیل در 100 کیلومتر این پیکاپ را کاملا اقتصادی جلوه می‌دهد.

گریت وال وینگل 7

دیگر نکته منفی در خصوص گریت وال وینگل 7، قیمت بالاتر آن نسبت به یواز پیکاپ و پیکاپ روسی گاز سوبول است. برای خرید گریت وال وینگل 7 در روسیه باید مبلغی معادل 1.9 میلیون روبل هزینه کنید، در حالی‌که دو رقیب روسی با قیمت 1.4 میلیون روبل در دسترس مشتریان قرار دارند. در همین سگمنت میتسوبیشی L200‌ با قیمت 2.7 میلیون روبل یکی از باکیفیت‌ترین‌ها و البته گران‌ترین‌ها است.

جدول مشخصات گریت وال وینگل 7:

AutomobileGreat Wall Wingle 7
Gross weight, kg2967
Curb weight, kg1992
Load capacity, kg975
Engine displacement, cm³1996
Max. power, hp/r/min143/4000
Max. torque, Nm/r/min315/1400
Suspensionfrontindependent torsion bar
behinddependent lever
Max. speed, km/h155

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد