موضوعات داغ

اجاق‌های گاز در آشپزخانه به اندازه ۵۰۰ هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر نگران کیفیت هوا و افزایش آلاینده‌ها هستید، احتمالاً تصمیم گرفته‌اید یک خودروی کارآمدتر یا حتی برقی بخرید. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که بهتر است دیگر از اجاق‌های گازی استفاده نکنید؟

طبق مقاله‌ای که پژوهشگران کالیفرنیایی این هفته در ژورنال علوم و فناوری محیطی منتشر کردند، حتی وقتی از اجاق‌های گاز استفاده نشود در حال نشت گاز متان هستند. محققان تخمین می‌زنند که اجاق‌های گاز در آمریکا سالانه ۲.۴ میلیون تن متان در هوا منتشر می‌کنند.

این معادل میزان گازهای گلخانه‌ای سالانه منتشرشده توسط ۵۰۰،۰۰۰ خودرو یا مقداری است که کشوری مثل آمریکا هر سه و نیم ساعت تولید می‌کند.

قبل از اینکه برای چک کردن نشتی متان به سراغ اجاق گاز خود بروید، این را بدانید که محققان گفته‌اند مقادیر متان که در واحدهای آزمایشی نشت کرده است برای سلامت انسان خطرناک نیستند و خطر انفجار را ایجاد نمی‌کنند.

محققان ۵۳ آشپزخانه خانگی در کالیفرنیا را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که سه چهارم متان منتشرشده توسط اجاق‌های گاز در حالی که کسی از آن‌ها استفاده نمی‌کند منتشر شده‌اند.

مشکل دیگر اجاق‌های گازی این است که حین استفاده ۶.۲ میلیون تن دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند. دانشمندان به این نکته اشاره کردند که متان مورد استفاده اکثر این اجاق‌ها یک گاز گلخانه‌ای است و "ده‌ها برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن" است. اما به اندازه دی‌اکسید کربن در اتمسفر باقی نمی‌ماند.

بدترین نکته درباره اجاق‌های گاز این است که اکسید نیتروژن هم تولید می‌کنند که آلاینده‌های مضری برای سلامتی هستند. به همین دلیل است که اگر از اجاق‌ گاز استفاده می‌کنید، آشپزخانه شما باید تهویه خوبی داشته باشد.

البته در سه میلیون مایل خط لوله در زنجیره تأمین آمریکا نیز نشت گاز طبیعی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد آن متان است. اما این نشتی در این پژوهش محاسبه نشده است. پژوهش دیگری در کالیفرنیا نشان داد که نشت گاز ۰.۵ درصد از مصرف گاز طبیعی مسکونی در این ایالت را شامل می‌شود.

اگر دیگر قصد ندارید از اجاق‌های گازی استفاده کنید، یک گزینه پیش روی شما خرید یک اجاق برقی است. البته بهتر است منبع قدرت این اجاق برقی انرژی‌های تجدیدپذیر باشد و از سوخت‌های فسیلی استفاده نکند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد