موضوعات داغ

آیا چین فاتح بازار خودروهای برقی در جهان خواهد بود؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

خودروهای برقی یک انقلاب صنعتی نوظهور هستند و به نظر می‌رسد که چین در آستانه تصرف این بازار است. با وجود کمبود جهانی ریزتراشه‌ها، بازار خودروهای برقی چین در سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۵۴ درصد افزایش یافت. در شهر چینی لیوژو، ۳۰ درصد خودروهایی که در سال ۲۰۲۰ به فروش رسیدند برقی بودند، و به تازگی چندین شرکت چینی سازنده خودروهای برقی طرح‌هایی را برای شروع استفاده از ریزتراشه‌های انویدیا در خودروهای برقی خود اعلام کرده‌اند.

در سال ۲۰۲۱، شرکت‌های چینی ۳.۳ میلیون خودرو در چین به فروش رساندند، که نسبت به ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ و ۱.۲ میلیون در سال ۲۰۱۹ بیشتر بود. فروش خودروها در جهان در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۶۹ درصد افزایش داشته ‌است و چین در این رشد جهانی پیشتاز بوده ‌است.

در سال ۲۰۲۱، BYD تقریباً ۶۰۴ هزار خودروی برقی از جمله خودروهای سواری، اتوبوس، کامیون، و لیفتراک به فروش رساند و پیشتاز صنعت فناوری‌های جدید در چین شد. تسلا با فروش حدود ۲۴۰ هزار خودرو که تقریباً ۲۶ درصد از فروش کلی جهانی آن‌ها را شامل می‌شود در جایگاه دوم قرار گرفت.

BYD تحت تنها خودروساز برقی در چین نیست بلکه نیو، وولینگ، هوآوی، بایدو، جیدو و بیش از ۲۰۰ شرکت دیگر همگی در حال تلاش هستند تا بخشی از این بازار را از آن خود کنند.

خودرو برقی چینی

نیو NIO یک کارخانه بزرگ در مرکز چین افتتاح کرده است و برنامه‌هایی برای افتتاح یک کارخانه دیگر در نزدیکی آن دارد. استارت‌آپ اکسپنگ نیز یک کارخانه مونتاژ بزرگ و یک کارخانه تولیدی را در نزدیکی یکدیگر افتتاح کرده است.

جیلی و غول فناوری بایدو ۴۰۰ میلیون دلار را به سرمایه‌گذاری مشترک جیدو تخصیص داده‌اند. این سرمایه‌گذاری صرف تحقیق و توسعه و تولید انبوه خواهد شد.

تسلا نیز ۱۸۸ میلیون دلار برای توسعه ظرفیت کارخانه شانگهای سرمایه‌گذاری کرده است تا جایگاه خود در این بازار آسیایی را تقویت کند.

اما منتقدان مدعی هستند که تصور پیشتازی چین در بازار خودروهای برقی یک قضاوت زودهنگام است. شاید این غول آسیایی در زمینه فناوری‌ و تولید خودروهای برقی قدرت زیادی داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که محصولاتش مورد رضایت جهانی قرار خواهند گرفت.

برندهای چینی ابتدا باید با برندهای تجاری بزرگی مانند تویوتا و جنرال موتورز رقابت کنند تا بتوانند بازار خودروهای برقی با سطح انتظارات بالا را به سلطه خود درآورند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/11/16
بله