موضوعات داغ

بایک BAIC خودروساز 64 ساله چینی، از خرید ساب تا پرفروش ترین خودروی برقی جهان!

عکس مطلب اول

بایک BAIC خودروساز 64 ساله چینی است که در سال 1958 میلادی در شهر پکن چین کار خود را آغاز کرد. بایک که مخفف Beijing Automotive Industry Holding Co است، در زمینه های بسیار مختلفی مثل تولید موتورسیکلت، خودروی سواری سبک، کامیون، تجهیزات کشاورزی و یا تولید اتوبوس فعالیت دارد و جالب است بدانید که خودروسازی فوتون Foton نیز برای شرکت بایک است.

بایک در تولید خودروهای مطرحی همچون هیوندای و مرسدس بنز برای بازار بزرگ چین همکاری می کند و حتی برای دولت چین، تجهیزات نظامی نیز تولید می کند. بایک در سال 2010 توانست لقب 10 خودروساز بهینه چین را از آن خود کند و این روند را تا جایی ادامه داد که با فروش بیش از 1.5 میلیون خودرو در سال، پنجمین خودروساز چین در سال 2011 شد و در سال 2012 با تولید بیش از 1.7 میلیون خودرو این جایگاه را تثبیت کرد.

بایک چندین بار تلاش کرد تا یکی از خودروسازان مطرح اروپایی را بخرد و تکنولوژی آن ها به چین منتقل کند. بالاخره در سال 2009 توانست یکی از مجموعه های ساب Saab را خریداری کند و پلتفرم های مختلف آن مثل Saab 9-3 و یا Saab 9-5 برای تولید محصولات جدید به چین منتقل شدند. همچنین دو نوع پیشرانه و دو نوع گیربکس نیز به بایک چین منتقل شدند و اولین محصول بایک که بر پایه پلتفرم و پیشرانه ساب بود به نام C70 در سال 2013 روانه بازار شد.

همانطورکه اشاره کردیم، بایک BAIC دو خط تولید مشترک در چین با دو خودروساز هیوندای و مرسدس بنز دارد که به تولید محصولات مختلف این دو شرکت می پردازد. همکاری بایک با هیوندای از سال 2002 و با مرسدس بنز از سال 2010 آغاز شد و در کنار آن ها، خودروسازی های جدیدی مثل فوتون Foton، Arcfox و Changhe توسط بایک متولد شدند. البته جالب است بدانید که قبلاً خودروسازی بایک یک خط تولید مشترک با جیپ Jeep آمریکا نیز داشت که در نهایت این خط تولید به قرارداد مشترک با مرسدس بنز واگذار شد. همچنین بایک در تولید خودروهای بورگوارد نیز توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه خود همکاری هایی داشته است.

بایک از سال 2018 تلاش کرد تا تمرکز خود را روی محصولات برقی بیشتر افزایش دهد و زیرمجموعه های این شرکت مثل BJEV و یا Beijing توانستند به موفقیت هایی دست پیدا کنند. به طور مثال BJEV در سال 2018 توانست بیش از 158 هزار خودروی برقی بفروش برساند که جزو رکوردهای بسیار خوب در زمینه فروش خودروهای برقی در آن سال ها بود.

فروش خودروی برقی بایک در سال 2018

تمرکز بایک بر روی خودروهای برقی آنچنان بالا بود که در سه ماه اول سال 2018 میلادی، خودروی بایک EC توانست عنوان پرفروش ترین خودروی برقی این دوره از سال را حتی بالاتر از نیسان لیف و تسلا مدل S بدست آورد. رکوردی که برای BAIC تبلیغات بسیار خوبی را به همراه داشت. اگرچه بعده ها این جایگاه توسط رقبای ژاپنی و آمریکایی پس گرفته شد اما قرارگیری در این رتبه حتی برای یک بازه زمانی برای بایک افتخاری محسوب می شد.

بایک همواره در سگمنت های مختلفی مثل خودروهای سنگین، سبک و خودروهای برقی فعالیت بسیار گسترده ای داشته و به نظر می رسد که در رده های مختلف، جزو بزرگ ترین خودروسازان چین است که در سال های آتی با عرضه خودروهای جدید با تکنولوژی بروز می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد