موضوعات داغ

خطر آتش‌سوزی خودروهای برقی چقدر است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

در همین حین که شاهد افزایش عرضه خودروهای برقی هستیم، توجهات بیشتری به مسئله ایمنی آن‌ها به ویژه خطر آتش‌سوزی این خودروها جلب می‌شود. اگرچه خودروهای بنزینی و دیزلی هم ممکن است آتش بگیرند، اما آتش‌ گرفتن یک خودروی برقی توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. این موضوع دلایل مختلفی دارد: این فناوری جدید است پس ارزش پوشش خبری آن بالاست؛ این آتش‌سوزی‌ها اغلب با یک بخار بسیار سمی و احتمالاً با انفجار همراه خواهند شد؛ این احتمال وجود دارد که خودروهای برقی خودبه‌خود آتش بگیرند؛ و خاموش کردن آتش این خودروها تقریباً غیرممکن است.

به همین دلیل مردم نگرانی بیشتری نسبت به آتش‌سوزی خودروهای برقی دارند. خوشبختانه، ماموران آتش‌نشانی استراتژی‌های خاصی برای مقابله با این نوع آتش‌سوزی دارند و به عنوان مثال به سیستمی مجهز هستند تا مدل خودرو را تشخیص داده و فوراً محل قرارگیری باتری آن را پیدا کنند.

ماموران آتش‌نشانی روش‌های مختلفی برای مقابله با این آتش‌سوزی‌ها دارند، اما به طور کلی، استفاده از مقادیر زیاد آب برای خنک کردن باتری، پتوی ضدحریق برای مهار آتش و تجهیزات تنفسی برای ماموران آتش‌نشانی به منظور محافظت از آن‌ها در برابر بخارهای سمی، یک روش استاندارد است. استفاده از کپسول آتش‌نشانی برای خاموش کردن این آتش تاثیری ندارد، چون یک آتش شیمیایی است و برای سوختن به اکسیژن نیاز ندارد. همچنین محیط اطراف باید بررسی شود تا سلول‌های باتری که بر اثر انفجار از پک باتری جدا شده‌اند و امکان اشتعال آن‌ها وجود دارد پیدا شوند. پس از مهار آتش، خودروی برقی سوخته باید در یک مجتمع دور از ساختمان‌ها و سایر خودروها نگهداری شود. همچنین می‌توان خودرو را در آب غوطه‌ور کرد تا خطر آتش‌سوزی آن کاملاً از بین برود.

شاید با خواندن این مطلب به این نتیجه برسید که نباید یک خودروی برقی بخرید، اما پل کریستنسن، استاد الکتروشیمی خالص و کاربردی در دانشگاه نیوکاسل و مشاور ارشد شورای رؤسای آتش‌نشانی ملی، می‌گوید خودروهای برقی به آن اندازه که فکر می‌کنید غیرایمن نیستند.

او می‌گوید: "به عنوان کسی که در ساخت کارخانه باتری نیسان به این شرکت کمک کرده بودم، اگر پول داشتم فردا یک نیسان لیف می‌خریدم. نیازی نیست همیشه نگران خطر آتش‌سوزی خودروهای برقی باشیم، اما باید حواسمان را جمع کنیم. باتری لیتیوم یونی مقدار زیادی انرژی را در یک فضای بسیار کوچک ذخیره می‌کند. از سال ۲۰۰۸، استفاده از چنین باتری‌هایی با توجه به خطرات آن‌ها قابل قبول نیست. هنوز فناوری بهتری اختراع نشده است، اما متخصصان تمام تلاش خودشان را می‌کنند."

هر سلول باتری بدون شارژ هنوز ۲.۵ ولت برق درون خودش نگه می‌دارد. نیسان لیف حدود ۱۹۲ سلول در ۲۴ ماژول و تسلا مدل S بیش از ۷۰۰۰ سلول در ۱۶ ماژول دارد. وقتی این اعداد را در یکدیگر ضرب کنیم به عدد بزرگی می‌رسیم. بنابراین حتی وقتی که باتری به اصطلاح خالی باشد، هنوز خطر فرار حرارتی این انرژی و آتش گرفتن خودرو خیلی بالاست. وقتی فرار حرارتی رخ دهد، هیچ سیستم مدیریت باتری یا قطع‌کننده مداری نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، چون به گفته کریستنسن "آتش باتری قابل کنترل است، اما نمی‌توان آن را خاموش کرد."

خاموش کردن یک خودرو برقی

او در آزمایش‌ها نشان داده ‌است که آسیب رسیدن به پک باتری در اثر تصادف چطور می‌تواند باعث آتش گرفتن آن شود. او گفته است: "اگر باتری خودرو فرو رفته یا سوراخ باشد، باید فرض کنید که خطرناک است." ممکن است پک‌های باتری به دلیل گرمای بیش از حد و در زمان شارژ هم آتش بگیرند. حتی این امکان وجود دارد که به دلیل نقص یکی از سلول‌های باتری در زمان تولید، ناگهان خودروی برقی خودبه‌خود آتش بگیرد. کریستنسن می‌گوید: "حتی دقیق‌ترین و باتجربه‌ترین تولیدکنندگان هم ممکن است سلول‌های باتری ناقص را از نظر کیفی تأیید کنند."

آتش باتری مانند یک مشعل است که به سرعت هر چیزی در مسیرش باشد را شعله‌ور می‌کند، به همین دلیل کریستنسن از شوراهای آتش‌نشانی و سایر سازمان‌ها خواسته تا خطر آتش‌سوزی خودروهای برقی در پارکینگ‌های زیرزمینی و گاراژهای اتوبوس که خودروها در کنار یکدیگر پارک می‌شوند را جدی بگیرند. او می‌گوید: "طی شش ماه گذشته سه گاراژ اتوبوس برقی در آلمان آتش گرفته‌اند. تونل‌ها، کشتی‌ها، پارکینگ‌های خودرو و کشتی‌های باری که خودروهای برقی را حمل می‌کنند، باید یک خطر ایمنی در نظر گرفته شوند و اقدامات لازم برای مهار آتش احتمالی در آن‌ها انجام بگیرد."

او همچنین نگران تبدیل خودروهای کلاسیک است که برای استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی ارتقا داده می‌شوند. او می‌گوید: "هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که باتری‌های لیتیوم یونی چقدر ایمن هستند و هیچ آزمون استانداردی وجود ندارد که این را نشان دهد. برخی از باتری‌هایی که در این خودروهای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت غیرقانونی از خودروهای برقی جدا شده‌اند. آیا آن‌ها ایمن هستند؟"

خدمات آتش‌نشانی در کپنهاگ دانمارک برای خودروهای برقی که در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند، یک کامیون مهار آتش توسعه داده ‌است. خودروی برقی سوخته داخل یک کانتینر قرار می‌گیرد، و سپس روی یک کامیون بار زده می‌شود. لوله‌ها در کف و کناره‌های کانتینر امکان پمپاژ آب به درون آن را فراهم می‌کند. وقتی کانتینر پر شد، کامیون به یک منطقه امن برده می‌شود و احتمالاً چند هفته‌ در آنجا نگهداری می‌شود تا دیگر خطری نداشته باشد. سپس آب کانتینر تصفیه و به صورت ایمن دفع می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد