موضوعات داغ

موفقیت پایین جانشین بایک سنوا در چین، سدانی که فراموش شد

عکس مطلب اول

پکن U7 که با نام سِنووا ژیدائو یو7 نیز شناخته می‌شود، یک خودرو مبتنی بر هوش مصنوعی کلاس B است که قیمت آن حداکثر به 100 هزار یوان می‌رسد. این ماشین چینی نه تنها از لحاظ قیمت، بلکه از لحاظ عملکرد نیز تحسین‌برانگیز است. کمپانی بایک 42% از سهم بازار را در اختیار دارد، اما چرا در سال 2021 تنها 411 واحد از خودروی پکن U7 به فروش رسید؟

خودرو هوشمند پکن U7 با طول 4.78 متر، عرض 1.83 متر و ارتفاع 1.49 متر ساخته شده و فاصله بین چرخ‌های آن 2.78 متر است. حجم صندوق عقب به 500 لیتر می‌رسد. این خودرو هم‌ردیف با ماشین‌های کامپکت و جمع و جور در نظر گرفته می‌شود.

پکن U7 امکانات داخلی متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنل ابزار 12.3 اینچی، سیستم کنترل مرکزی 12.3 اینچی، تهویه مطبوع و تنظیم دمای خودکار، سانروف پانورامیک و غیره اشاره کرد. سیستم هوشمند خودرو به پردازنده 4 هسته‌ای و سیستم عامل Baidu Duer مجهز شده که اتصالات اینترنتی را فراهم می‌آورد. ظاهرا هزینه زیادی صرف پیکربندی پکن U7 شده است.

با این وجود، با بررسی دقیق‌تر فهرست پیکربندی به راحتی می‌توان متوجه شد که چرا فروش پکن U7 نسبت به سال گذشته حدود 64% کاهش پیدا کرد!

پکن U7

با توجه به فهرست، 6 کیسه هوا که وظیفه حفظ ایمنی سرنشینان را بر عهده دارند، تنها در مدل‌های بالاتر یافت می‌شوند. علاوه بر این، سیستم کمک‌راننده هوشمند ADAS فقط قادر به انجام عملیات ساده‌ای همچون هشدار خروج از خط و راهنمایی برای پارک دوبل است.

پکن U7 بر اساس امتیازبندی C-NCAP جزو خودروهای 4 ستاره به حساب می‌آید و به عنوان جانشینی برای سنووا عرضه شده است. با این وجود، کمپانی بایک تلاشی برای ارتقای موتور آن نکرد. خودروی به ظاهر ممتاز، از موتور سری A151 با توان 147 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن متر استفاده می‌کند و به گیربکس دستی 6 سرعته یا گیربکس دوکلاچه CVT مجهز است و نتوانسته رضایت خاطر خریداران را جلب کند.

همان‌طور که قبلا گفته شد، Beijing U7 به عنوان جانشین سنووا D50 روانه بازار شد و نام دیگر آن سنووا یو 7 است. همین نام دلیل دیگری برای فروش پایین خودرو به حساب می‌آید، چون شهرت چندان خوبی ندارد. در واقع بایک تلاش کرده تا با تغییر نام، شهرت ناخوشایند سنووا را از بین ببرد، ولی ظاهرا استراتژی شرکت چینی با شکست مواجه شده است. بایک با این کار، شهرت اسمی پکن را نیز خراب کرد!

آخرین مدل پکن یو 7 در سال 2019 ساخته شد و بایک خط تولید این خودرو را تعطیل کرد. یک درس عبرت بزرگ در این ماجرا وجود دارد؛ ساخت برند خوب در یک شب امکان‌پذیر نیست، ولی نابودی آن در یک چشم به هم زدن اتفاق می‌افتد!

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد