موضوعات داغ

تحریم‌های غرب علیه روسیه، فرصت مناسب برای خودروسازان چینی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

با توجه به اینکه بسیاری از خودروسازان غربی تولید و تحویل خودروها در روسیه را متوقف کرده‌اند، خودروسازان بزرگ چینی می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

چین هنوز هیچگونه تحریمی علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین تحمیل نکرده است و خودروسازان چینی که در این کشور فعالیت می‌کنند، هنوز اعلام نکرده‌اند که آیا طبق معمول به کار خود ادامه خواهند داد یا خیر.

در سال گذشته مجموعاً نزدیک به ۱۲۳ هزار خودروی چینی به روسیه صادر شد که تقریباً سه برابر صادرات سال ۲۰۲۰ بود. چری پرفروش‌ترین برند چینی در روسیه است و در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۱ هزار خودرو در این کشور فروخت که نشانگر ۲۵۰ درصد رشد نسبت به سال ۲۰۲۰ است. پس از آن، هاوال با فروش ۳۹ هزار، جیلی با فروش ۲۴ هزار، چانگان با فروش ۶ هزار و فاو با فروش ۳ هزار خودرو در رده‌های بعدی قرار دارند. این ارقام فروش برخی از خودروسازان چینی را درست پس از ۱۰ برند پرفروش در روسیه جای داده ‌است.

اگرچه جیلی گفته ‌است که عملیات‌ تولید و تحویل این شرکت در روسیه "متوقف شده‌ است"، اما تحریم‌های غربی علیه روسیه می‌تواند سهم قابل توجهی از بازار خودروی روسیه را در اختیار برندهای چینی قرار دهد.

یکی از خودروسازان غربی که انتظار می‌رود به دلیل تحریم روسیه به شدت تحت تأثیر قرار بگیرد رنو است. این خودروساز فرانسوی مالک اتوواز روسیه است. این شرکت روسی بزرگترین کارخانه تولید خودرو در این کشور یعنی لادا را در اختیار دارد که ۲۴ درصد از کل بازار خودرو روسیه را تشکیل می‌دهد. روسیه دومین بازار بزرگ رنو در سطح جهانی است و تحلیلگران انتظار دارند که تحویل خودرو در این کشور در سال جاری تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد