موضوعات داغ

تمرینات بحرین، آغاز کننده عصر جدید فرمول یک

عکس نویسنده
پاشا تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

بالاخره پس از 3 ماه، فصل 2022 فرمول یک با جلسات تمرینی در پیست بحرین آغاز شد.

در این فصل تغییرات بسیار زیادی اعمال شده است که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

خودرو های جدید:

بالاخره پس از یک سال تاخیر، خودرو های جدید به فرمول یک آمدند. علت این تغییرات در پکیج آیرودینامیکی خودرو ها به دلیل افزایش رقابت های چرخ به چرخ و کمتر کردن هوای کثیف پشت خودرو ها بود. اساس کارکرد این پکیج جدید هدایت کردن هوای کثیف به کناره خودرو ها می باشد و این امکان را به راننده ها میدهد که حین مسابقه بتوانند هم دیگر را از فاصله نزدیک تری دنبال کنند و هوای کثیف حاصل از خودروی جلویی باعث افت عملکردشان و کاهش دانفورس نشود. هر یک از تیم ها، با پایبندی به قانون دست به طراحی متفاوتی زدند که برای اولین بار این تغییرات در تست های پیش فصل دیده شد. در تست بارسلونا طراحی رادیکال ردبول تمامی تیم ها را به شگفتی وا داشت و در تست بحرین نیز طراحی متفاوت مرسدس باعث تعجب همگان شد.

طراحی متفاوت ساید پاد ها

اما یکی از مشکلاتی که در تست های پیش فصل مشخص شد، پورپوسینگ خودرو ها در مستقیمی های طولانی بود که هنوز تمام تیم ها نتوانستند راه حل درستی را برای آن پیدا کنند و به نظر میرسد این مشکل در برخی از خودرو ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر میباشد. در تمرین اول بحرین به نظر می آمد که ردبول تقریبا این مشکل را رفع کرده است و این مشکل در مرسدس نیز شدید تر است و باعت که جورج راسل در دور سریع خود بخشی از بدنه خودرویش را از دست بدهد هر چند این مشکل علاوه بر افزایش فرسایش قطعات خودرو نیز میتواند باعث آسیب به رانندگان نیز شود.

سوخت جدید:

فصل 2022 در کنار تغییرات چالشی بدنه خودروها چالش دیگری در قلب تپنده این خودرو ها نیز وجود داشت. پیش از آغاز این فصل تیم ها دیگر امکان توسعه موتور های خود را ندارند و به اصطلاح برای 5 سال فریز میشوند و وظیفه تیم ها ساخت موتوری سازگار با سوخت جدید بود. این سوخت که به نام E10شناخته میشود در راستای اهداف محیط زیستی فرمول یک به وجود آمد و چیزی حدود 20 اسب بخار از قدرت موتور ها را می گیرد.

تایر های جدید:

در این فصل از فرمول یک تایر های جدید پیرلی نیز پا به مسابقات گذاشتند. این تایر های کمتر داغ میشوند و این امکان را به راننده ها میدهند که بیشتر به تایر ها فشار بیاورند در نتیجه امکان رقابت نزدیک تر برای آنها فراهم میشود. اما این تایر ها نیز مانند سایر تغییرات، چالش های دیگری را نیز در بردارد از جمله کاهش دید راننده ها از کاکپیت هنگام رانندگی به علت بزرگتر شدن تایر ها.

تفاوت تایر های نسل جدید و قدیم
اسپرینت ریس:

در فصل گذشته روند جدیدی به آخر هفته فرمول یک اضافه شد که در روز جمعه، تایم گیری برای مسابقه سرعتی روز شنبه انجام میشد. در مسابقه سرعتی رانندگان به رقابت می پرداختند و هر رده ای که در مسابقه سرعتی کسب میکردند در مسابقه یکشنبه را نیز با همان رده آغاز می کردند. در مسابقه سرعتی، سال گذشته تنها راننده اول تا سوم امتیاز می گرفتند اما در این فصل راننده اول تا هشتم امتیاز کسب خواهند کرد.

تغییرات رانندگان:

در این فصل از فرمول یک تیم ردبول، فراری، مکلارن، آلپین، توروروسو و آستون مارتین تغییری در ترکیب رانندگانشان نداشتند. اما مرسدس عامل اصلی ایجاد تغییرات در رانندگان فصل 2022 بوده است. مرسدس با جایگزین کردن والتری بوتاس با جورج راسل صندلی خالی ای را در ویلیامز برای الکس آلبون ایجاد کرد و والتری بوتاس نیز جایگزین هم ملتی خودش، کیمی رایکونن، در تیم آلفارومئو شد. مسئولین این تیم نیز تصمیم به جایگزین کردن راننده ایتالیایی خود، آنتونیو جیوناتزی با ژو از چین گرفتند. اما در بحران جنگ به وجود آمده توسط روسیه، تیم هاس را نیز وادار به تغییر ناگهانی ترکیب رانندگان خود کرد و با بازگرداندن راننده سابق خودش، کوین مگنوسن، جای خالی صندلی نیکیتا مزپین روس را پر کرد.

رانندگان فصل2022
در جلسه اول تمرینی فصل بحرین، مدافع عنوان قهرمانی تا دقایق پایانی تمرین سریعترین زمان را بر روی تایر ها مدیوم را در اختیار داشت که در دقایق پایانی تمرین هر دو راننده فراری با تایر های برابر چیزی حدود 0.2 از مکس سریعتر بودند. و همینطور پیر گسلی نیز بر روی تایر های سافت موفق به کسب سریعترین زمان شد. اما در ابتدای این تمرین، تیم آلپین با ساید پاد جدید خود به پیست آمد و این سایدپاد در اولین دور سریع مقاوت خودش را از دست داد و در دور سریع استبان اوکون از خودرو جدا شد. از نکات حائز اهمیت این تمرین جایگزین شدن سریع نیکو هالکنبرگ با سباستین فتل بود که تست کوید آن قبل از تمرین مثبت اعلام شد.

خودرواستبان اوکون پس از جدا شدن سایدپاد
در تمرین دوم مبارزه ای میان ردبول و فراری، میان مرسدس و پورپوسینگ در جریان بود. ورستاپن بر روی تایر های سافت سریعتر از فراری تایم خود را ثبت کرده و فراری نیز بر روی تایر های مدیوم موفق به کسب زمان سریعتر شده بود. پشت سر آنها جورج راسل با فاصله 0.6 ثانیه بر روی تایر های سافت زمان سریعش را ثبت کرده و هم تیمی او در رده 10 ام در حال تلاش برای رفع کردن مشکل پورپوسینگ و ثبت تایم سریعتر بود.

دنیل ریکاردو پس از منفی شدن تست کوویدش موفق شد که به تمرینات بحرین برسد اما به علت نشت آب از موتور خودرویش تمرین دوم را از دست داد و نتوانست تایم سریعی را ثبت کند. راننده فصل گذشته مرسدس، عملکرد فوقالعاده ای از خود نشان داد تا در رده 6 ام قرار بگیرد و حدود 1 ثانیه از هم تیمی خود سریعتر بود.

خودرو ی دنیل ریکاردو در حال تعمیر/span>
در پایان تمرین به نظر می آید رقابت اصلی پول پوزیشن میان مکس و چارلز خواهد بود و پشت سر آنها مرسدس قرار خواهد داشت.

نتیجه نهایی تمرین اول

نتیجه نهایی تمرین دوم

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد