موضوعات داغ

طوفان فراری در بحرین، شروع خیره کننده فراری در عصر جدید فرمول یک

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

از شروع دوران هایبرید در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار است که شاهد تغییر گسترده در قوانین فرمول یک هستیم.

امروز برای اولین بار شاهد رقابت خودروهایی بودیم که از هر نظر با خودروهای پارسال متفاوت بودند. ساختار جدید خودروها، آیرودینامیک جدید، سوخت جدید و لاستیک های به شدت بزرگتر از قبل.

از میان تیم های حاضر درمسابقات فرمول یک، فراری از بزرگترین نام های این ورزش است اما در سالهای اخیر تبدیل به یک تیم درجه دو شده بود. موردی که برای طرفداران این تیم ایتالیایی اصلا خوشایند نبود.

شاید به همین دلیل بود که مدیران فراری تصمیم گرفتند فصل ۲۰۲۱ را به طورکامل فدای توسعه خودرو جدید برای فصل ۲۰۲۲ کنند. سیاستی که از قرار معلوم بسیار نتیجه بخش بوده است.

در اولین تعیین خط فرمول یک ۲۰۲۲ در پیست بحرین، فراری توانست توسط راننده جوان خود چارلز لکلرک به رده نخست خط استارت دست پیدا کند تا امید ها برای بازگشت فراری به صدر رقابت قهرمانی فصل را پس از چندین سال ناکامی زنده کند.

شروع مسابقه بحرین

از سوی دیگر از جهش تیم هاس هم نباید غافل باشیم، تیمی ته جدولی که بیشترین ضرر را از جنگ اوکراین و تجاوز روسیه به این کشور متحمل شده است.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که تمام تیم هایی که از موتور فراری استفاده میکنند، مثل هاس و آلفارومئو بسیار رقابتی ظاهر شده اند. و این نتیجه همان تصمیم فصل 2021 فراری است.

در تیم های میان رده جدول نباید از پیشرفت عالی تیم هاس و آلفارومئو به سادگی گذر کنیم، تیم هایی با بودجه بسیار محدود تر نسبت به رقبای صدر جدولی. اما امروز توانستند پا به پای تیم مرسدس به رقابت بپردازند.

نکته دیگر مسابقه تعویض لاستیک پی در پی تیم ها بود، لاستیک های ۱۸اینچی جدید رفتار بسیار متفاوتی با لاستیک های ۱۴ اینچی فصل گذشته دارند. به نظر می رسد همین مسئله باعث شده تا تیم ها تسلط قبلی خود برای پیت استاپ را نداشته باشند. زمان پیت استاپ ها رشد چشمگیری داشته و از اعداد زیر دو ثانیه به زمان های بالای سه ثانیه رسیده است.

مکس ورشتپن در طی این مسابقه بارها و بارها از انتخاب لاستیک و زمان بالای پیت استاپ شکایت داشت.

آتش سوزی خودرو پیر گسلی

آتش گرفتن موتور خودرو پیرگسلی از تیم آلفاتائوری در دور ۴۶ باعث بیرون‌ آمدن خودرو ایمنی به پیست شد و همین امر باعث از بین رفتن فاصله بین خودروها شد تا شاید ردبول بتواند برای بار دیگر به لکلرک حمله کند.

اما استارت مجدد عالی لکلرک باعث شد تا ورشتپن نتواند برای چندمین بار به رده اول برسد.

تنها سه دور مانده به انتهای مسابقه موتور خودرو ردبول مکس ورشتپن دچار مشکل شده و از جریان مسابقه خارج شد تا در همین مسابقه اول شاهد DNF شدن قهرمان فصل قبل باشیم.

اسپین شدن سرجیو پرز در دور آخر مسابقه

درست یک دور بعد از این اتفاق سرجیو پرز، دیگر راننده تیم ردبول از کمبود قدرت موتور شکایت کرد و در دور آخر با یک اسپین زیبا و خاموش شدن موتور از جریان مسابقه کنار رفت تا یک سکو دلنشین برای لوئیس همیلتون فراهم کرده باشد.

تنها طی ۳دور تیم ردبول به طور کلی از جریان مسابقه خارج شد تا فراری بتواند یک دو بسیار زیبایی در دل گرمای بحرین رقم بزند و به سایر تیم ها ثابت کند که دوران جنگ برای رده های میانی به پایان رسیده است و قهرمانی جدید در راه است.

درست است که امروز مرسدس و لوئیس همیلتون بر روی سکو سوم رفتند اما زنگ خطر بلندی برای مرسدس به صدا درآمده است. تیمی که از ابتدای شروع دوران هیبرید تا کنون در صدر جدول بوده است امروز بر اثر شانس و خرابی سایر تیم ها به سکو رسیده است.

کوین مگنوسن راننده تیم هاس که پس از یک فصل دوری با اخراج نیکیتا مازپین به پشت فرمان خودرو رسیده است توانست در یک مسابقه خیره کننده به رده پنجم دست پیدا کند و خوشحالی بی حد و مرزی برای گونتر اشتاینر رقم بزند.

هم تیمی سابق لوئیس همیلتون، والتری بوتاس نیز توانست به رده شش ام دست یابد.

نتایج مسابقه

جدول رده بندی قهرمانی رانندگان

جدول رده بندی قهرمانی تیمی

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد