موضوعات داغ

ردبول این بار با مکس ورشتپن پیروزی در جده را از فراری ربود

عکس نویسنده
رضا کروئی
نویسنده
عکس مطلب اول

مکس ورشتپن در یک مبارزه هیجان انگیز با چارلز لکلرک در آخرین لحظات توانست پیروز گرندپری جده در فصل 2022 گردد.

مکس ورشتپن در دورهای پایانی رده اول را از چارلز لکرلک ربود و نگذاشت تا فراری به دومین پیروزی پیاپی در مسابقات این فصل دست یابد. کارلوس ساینز سوم شد و سرجیو پرز که رده نخست خط استارت را داشت در نهایت چهارم شد.

پیست جده که در سال 2021 برای اولین بار در مسابقات فرمول یک وارد شد، در همین سال به طول 6.174 کیلومتر احداث شد، دارای 27 پیچ هست. این پیست دومین پیست طولانی مسابقات فرمول یک می‌باشد و سریعترین پیست خیابانی نیز محسوب می‌گردد. راننده برتر باید که 50 دور یا 308.45 کیلومتر را سریعتر از سایرین طی نماید تا برنده این گرندپری باشد. رکورد این پیست در حال حاضر در دستان لوئیس همیلتون با ثبت زمان 1.30.734 است و که در فصل گذشته او این زمان را کسب کرد.

اما امروز چندین تغییر در خط استارت اتفاق افتاد. میک شوماخر راننده آلمانی تیم هاس

به دلیل برخوردی که شب گذشته در دور تعیین خط با دیواره پیست داشت، در این مسابقه نخواهد بود و راننده جایگزینی هم تیم هاس برای این مسابقه نخواهد داشت. یوکی سونادا راننده ژاپنی تیم آلفاتائوری بر اساس اعلام تیم به دلیل مشکل فنی در گیربکس ماشین، این مسابقه را از دست داد. دنیل ریکاردو به دلیل سد راه استبان اوکون به هنگام ثبت زمان در رقابت شب گذشته دور تعیین خط، 3 رده جریمه دریافت کرد. لذا این مسابقه با 18 ماشین آغاز خواهد شد.

لاستیکهای انتخابی توسط پیرلی برای این مسابقه سه کامپاوند C2,C3,C4 است که به ترتیب از شماره کمتر سخت تر و شماره بیشتر نرمترین کامپاوند هستند.

استارت مسابقه - گرندپری عربستان 2022

استارت گرندپری عربستان – جده 2022

ماشینها راس ساعت مقرر مسابقه را اغاز کردند و تنها برخورد در این استارت، راننده روکی تیم آلفارومئو یعنی ژو گوانیو با دنیل ریکاردو راننده استرالیایی تیم مک‌لارن بود که تنها باعث از دست دادن رده این راننده جوان چینی شد و اتفاقی رخ نداد. در همان دورهای آغازین سر لوئیس همیلتون قهرمان 7 دوره جهان مسابقات فرمول یک توانست خود را تا رده 12 بالا بیاورد و 3 رده کسب نماید. در این بین نبرد جانانه‌ای مابین دو راننده تیم آلپین درگرفت، فرناندو آلونسو و اوکون بر سر رده ششمی از دور هفتم با هم درگیر شدند و در نهایت این ناندوی اسپانیایی بود که موفق شد در یک رفت و برگشت و سبقت مجدد رده ششم را از هم تیمی فرانسوی‌اش گرفت و در عین حال دستور تیمی هم برای هر دو راننده صادر شد تا از این جنگ عقب نشینی نمایند، این نبرد از یک طرف به نفع جورج راسل بود که فرصت کافی برای او فراهم کرد تا بتواند فاصله خوبی با دو خودروی آلپین باز نماید و جایگاه مطمئنی در رده پیدا کند، رده پنجم را این راننده انگلیسی تیم مرسدسدر دور چهارم از اوکون گرفته بود، از طرف دیگر والتری بوتاس راننده تیم آلفارومئو و کوین مگنوسن راننده تیم هاس به این دو راننده نزدیک شدند تا جائیکه وقتی دستور تیمی صادر شد فرصت خوبی برای بوتاس فراهم شد و با استفاده از دی‌آر‌اس بسادگی از اوکون در مستقیمی اصلی عبور کرد و به رده هفتم رسید. این اتفاق در دور 14 روی داد.

نبرد رانندگان آلپین گرندپری عربستان 2022
دور 12 همیلتون به لندو نوریس رسید و از او عبور کرد و رده 11 را در اختیار گرفت، این اتفاق در میانه نبرد آلپین‌ها رخ داد.

اولین تیمهایی که تعویض لاستیک را انجام دادند، آستون مارتین برای لنس استرول و تیم ویلیامز برای نیکلاس لطیفی بود. تا اینجا همه رانندگان بر روی لاستیک مدیوم یا همان C3 مسابقه را آغاز کرده بودند به غیر از کوین مگنوسن، لوئیس همیلتون، دنیل ریکاردو و نیکو هالکنبرگ. بنابراین با شروع تعویضها این چهار نفر فرصت کسب رده بهتر را بدست آوردند.

اینجا بود که همیلتون به رده دهم رسید و دقیقا در آغاز دور 16 هنگامی که فراری به رانندگانش اعلام کرد تا برای تعویض به پیت وارد شوند و بلافاصله برای سرجیو پرز که تا اینجا پیشتاز بود اعلام شد که وارد پیت شود، او برای جلوگیری از آندرکات وارد پیت شد اما چارلز لکلرک که پشت او بود وارد نشد و طبعا مکس ورشتپن و کارلوس ساینز هم وارد نشدند در نتیجه پیشتازی در خطر قرار گرفت اما این خطر زمانی محقق شد که نیکلاس لطیفی بازهم حرکتی تاثیر گذار انجام داد و در پیچ آخر پیش از محدوده ورودی پیت لین با دیواره برخورد کرد و باعث شد تا خودروی ایمنی وارد پیست شود، همین مسئله سبب شد تا یک پیت استاپ مجانی برای فراری فراهم شود.

برخورد نیکلاس لطیفی با دیواره پیست - گرندپری عربستان 2022
این سلسله حوادث و توقفها و ورود خودروی ایمنی به پیست همیلتون را تا رده 7 ارتقا داد و ردبول پیشتازی را حالا از دست رفته می‌دید. ساینز کمی بعد از ورشتپن وارد پیت شد و درست هنگامی که او از پیت رها شد، ساینز برای توقف به داخل پیچید خوشبختانه برخوردی اتفاق نیفتاد اما زمانی که ساینز وارد پیست شد هم زمان با پرز که پیش از او تعویض انجام داده بود در خروجی پیت و مسیر اصلی مسابقه هم مسیر شدند و پرز با هدایت خودروی راننده اسپانیایی تیم فراری او را از مسیر مسابقه خارج کرد، همین امر بلافاصله از سوی داوران تحت بررسی قرار گرفت، مدیران تیم ردبول برای جلوگیری از دریافت جریمه به پرز اعلام کردند که جایگاه را به ساینز واگذار نماید، این پیش از خروج خودروی ایمنی در دور نوزدهم اتفاق افتاد و در ابتدای دور بیستم لکلرک مجدد مسابقه را با شتاب گیری آغاز کرد و مکس ورشتپن به دنبال او و ساینز و چکو نیز به تعقیب این دو پرداختند.

تا اینجا راسل رده 5، مگنوسن رده 6 و همیلتون در رده 7 بودند با این تفاوت که راسل با لاستیک نوی هارد بود اما این دو لاستیک 20 دور فرسوده را داشتند. 5 دور طول کشید تا بالاخره پس از یک رفت و برگشت همیلتون توانست جایگاه ششم را از مگنوسن بگیرد و کم‌کم فاصله‌اش را نیز با او افزایش داد و به بیش از 1 ثانیه رساند.

تا دور 36 اتفاق خاصی در پیست رخ نداد و همه به دنبال هم دور می‌زدند، در این دور مکس ورشتپن سریعتر شد و سریعترین دور را نیز به نام خود ثبت کرد و ناندو هم به مگنوسن رسید و توانست رده هفتم را از او بگیرد، این آغاز از دست دادن چسبندگی لاستیکهای هاردی بود که از ابتدای مسابقه راننده هاس از آن بهره می‌برد.

توقف دنیل ریکاردو - گرندپری عربستان 2022
شگفتیها در دور 37 رخ داد جایی که تمام استراتژِی تیم مرسدس و همیلتون در چشم بهم زدنی توسط آلونسو به باد رفت. ابتدا آلونسو که جلوتر از مگنوسن دور می‌زد نیروی موتور را از دست داد و رده را به مگنوسن واگذار کرد او آرام آرام در کنار مسیر به سمت پیت حرکت می‌کرد اما کمی جلوتر این دنیل ریکاردو بود که کامل نیروی موتور را از دست داد و پیش از ورودی پیت توقف کرد، خودروی ایمنی مجازی اعلام شد، در همین زمان بوتاس هم که به پیت آمده بود به دلیل نقص فنی از مسابقه خارج شد، این بهترین زمان برای همیلتون بود تا تحت یک خودروی ایمنی مجازی لاستیکهای فرسوده خود را با لاستیکهای نوی مدیوم تعویض نماید اما آلونسو در دهانه ورودی پیت متوقف شد و مسیر پیت بسته شد لذا هیچ خودرویی اجازه ورود به پیت را نداشت، در نتیجه فرصت برای مرسدس و همیلتون از دست رفت او مجبور بود تا زمان باز شدن مسیر بیرون بماند و همین او را کندتر و کندتر کرد. این پروسه تا دور 41 طول کشید و این زمان برای همیلتون با توجه به مشکلات خودروی مرسدس زمانی کافی نبود تا بتواند دوباره به رده 6 بازگردد او پس از خروج از پیت در رده 12 پشت آلبون قرار گرفت و توانست تا رده دهم و تک امتیازی خود را بالا بکشد.

در دور 47 مکس ورشتپن که سریعتر از لکلرک دور می‌زد به فاصله دی‌آر‌اس او رسید و نبرد بر سر سکوی اول آغاز شد،

نبرد مکس ورشتپن و چارلز لکلرک بر سر سکوی اول گرندپری عربستان 2022
ابتدا یک دور سریع را مکس با زمان 1:31.779 به نام خود ثبت کرد و تواتست پس از این دور از لکلرک عبور نماید. در ادامه این آلکس آلبون راننده دیگر تیم ویلیامز بود که ضرر هم تیمی‌اش به ردبول را جبران کرد و در سکتور اول در کنار پیست متوقف شد تا سکتور یک تحت پرچم زرد باقی بماند و عملا بهترین مسیر برای سبقت از دست رفت تا فرصت جبران برای لکلرک نباشد. در نتیجه علی رغم اینکه لکلرک سریعترین دور مسابقه را نیز به نام خود ثبت کرد اما این مکس ورشتپن قهرمان فصل 2021 بود که توانست اولین پیروزی خود را در مسابقات 2022 فرمول یک بدست آورد و برنده گرندپری جده باشد.

حدول رده‌بندی رانندگان و سازنده‌ها در ادامه آمده است. توجه شما را به دیدن تصاویر از لحظات دیدنی این مسابقه جلب می‌نمایم.

جدول رده‌بندی رانندگان گرندپری عربستان 2022

جدول رده‌بندی رانندگان در فصل 2022

جدول رده‌بندی سازندگان فصل 2022

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد