موضوعات داغ

مازراتی گرکاله رونمایی شد، یک کراس‌اوور جدید و لوکس از ایتالیا

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مازراتی پس از چند سال افول، مجددا وارد روند سودآوری شده است و رقابت در دنیای سوپراسپرت‌ها را از سر گرفته است. مازراتی MC20 یکی از جدیدترین محصولات این شرکت است که توجهات زیادی را به خود جلب کرد اما کارشناسان خودرویی معتقد هستند این مازراتی گرکاله است که سود سرشاری را روانه جیب این شرکت خواهد کرد.

مازراتی گرکاله در سگمنت کراس‌اوور قرار دارد و در طبقه بندی محصولات مازراتی، یک رده پایین‌تر از مازراتی لوانته قرار خواهد گرفت. مازراتی گرکاله در بازار جهانی رقیب نزدیک پورشه ماکان خواهد بود. مازراتی گرکاله با یک موتور شش سیلندر خورجینی به دست مشتریان خواهد رسید.

گرکاله نام یک باد مدیترانه‌ای است که مازراتی آن را برای نام‌گذاری اتومبیل خود برگزیده است. این خودرو از سال 2023 به بازار عرضه خواهد شد. نکته جالبی که نظر منتقدان را در مورد مازراتی گرکاله به خود جلب کرده است، طراحی قسمت جلویی این خودرو است که شباهت بسیاری به فورد پوما دارد و گویا با یک فورد پوما بزرگتر و لوکس‌تر مواجه هستیم. طراحان مازراتی سعی کرده‌اند با افزودن کیت بدنه به این خودرو، ظاهر گرکاله را از فورد پوما تمایز دهند.

پیشرانه V6 سه لیتری مشترک با مازراتی MC20، زیر کاپوت گرکاله قرار دارد و قدرت بخش این خودرو است. این موتور 523 اسب‌بخار قدرت و 620 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس هشت سرعته ZF نیز وظیفه رساندن قدرت به چرخ‌ها را در گرکاله برعهده دارد. شتاب صفر تا صد رسمی مازراتی گرکاله، 3.8 ثانیه است و حداکثر سرعت آن نیز به 285 کیلومتربرساعت بالغ خواهد شد.

مازراتی گرکاله

البته لازم است یادآوری کنیم تیپ‌های مختلفی از گرکاله به تولید خواهند رسید که به موتورهای کوچکتری مجهز هستند. برای مثال تیپ پایه گرکاله GT به موتور دو لیتری توربوشارژر با سیستم هیبریدی خفیف مجهز است که حداکثر 296 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. تیپ میان رده گرکاله، مودنا نام دارد و با همین مشخصات فنی 325 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد این نسخه 5.6 ثانیه است.

در کابین مازراتی گرکاله، چهار نمایشگر وجود دارد. نمایشگر نخست برای نشان دادن اطلاعات خودرو استفاده می‌شود. نمایشگر دوم به سیستم سرگرمی اختصاص یافته است. نمایشگر سوم به عنوان کنترلر سیستم تهویه عمل می‌کند و نمایشگر چهارم، ساعت دیجیتالی است که با فرم آنالوگ در میانه کابین قرار گرفته است. دکمه‌ها و دستگیره‌های سنتی کنترلر به طور کامل از گرکاله حذف شده‌اند و تنظیمات تمامی سیستم‌ها با استفاده از دکمه‌های لمسی و مجازی صورت می‌گیرد. برای کسانی که به صفحه نمایش بیشتر علاقه دارند، مازراتی یک هد آپ دیسپلی را نیز در نظر گرفته است تا مجموع نمایشگرهای کابین گرکاله به 5 نمایشگر برسد.

عرضه مازراتی گرکاله به بازار اروپا از نیمه نخست سال جاری آغاز خواهد شد و در شش ماهه دوم، این خودرو به آمریکای شمالی خواهد رسید. تیپ پایه مازراتی گرکاله در آمریکا 63500 دلار و تیپ مودنا 77400 دلار قیمت گذاری شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد